شناسهٔ خبر: 67504567 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

کرملین: اردوغان به عنوان میانجی در مذاکرات صلح اوکراین حضور نخواهد داشت

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به یک شبکه روس اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به عنوان میانجی صلح میان روسیه و اوکراین ایفای نقش نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به یک شبکه روس اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به عنوان میانجی صلح میان روسیه و اوکراین ایفای نقش نخواهد کرد.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از "تاس" پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رئیس جمهور ترکیه در این مذاکرات به عنوان میانجی عمل کند، گفت: خیر، این امر غیرممکن است.

علاوه بر این، پسکوف تایید کرد که در دیدار امروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دو طرف درباره درگیری در اوکراین صحبت کردند.

پسکوف گفت: بله، به این موضوع پرداخته شد.

روسای جمهور روسیه و ترکیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفتگوهای دوجانبه داشتند. گفتگوهای آنها که حدود یک ساعت به طول انجامید، بر همکاری های اقتصادی به ویژه در بخش انرژی متمرکز بود. موضوع دیگر، سفر مردم روسیه به ترکیه بود.

در سال ۲۰۲۳, تعداد بی سابقه ای از گردشگران روس به ترکیه سفر کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه، پیشنهاد صلحی را برای حل و فصل مناقشه اوکراین مطرح کرد. وی ۲۰ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ شرایط پیشنهادی فدراسیون روسیه برای حل و فصل مناقشه در اوکراین بسته به وضعیت میدانی تغییر خواهد کرد. پوتین افزود: روسیه آماده است به پیشنهاد مذاکرات درباره اوکراین «حتی فردا» پاسخ دهد، مهم نیست در کجا ممکن است انجام شود، پیشنهادات مسکو «روی میز است.»

وزیر امور خارجه روسیه نیز اول تیرماه ۱۴۰۳ در این باره گفت:‌ ابتکار صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، چهارمین پیشنهاد مسکو برای حل و فصل مناقشه اوکراین است.

سرگئی لاوروف با اشاره به پیشینه‌ای از مذاکرات حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت:‌ اگر توافقنامه حل و فصل در فوریه ۲۰۱۴ شکسته نمی‌شد، اکنون اوکراین در مرزهای سال ۱۹۹۱ قرار داشت.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما