شناسهٔ خبر: 67501656 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

معاینه فنی موتورسیکلت الزامی شد

19 دی آنلاین: رییس پلیس راهور فراجا، از الزامی شدن معاینه فنی موتورسیکلت برای مالکان این وسایل نقلیه خبر داد.

صاحب‌خبر -
سردار سید تیمور حسینی، رطیس‌پلیس راهور فراجا، از الزامی شدن معاینه فنی موتورسیکلت برای مالکان این وسایل نقلیه خبر داد.
به گفته او، هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد. موتورسیکلت‌ها نیز باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی کنند. درحال‌حاضر، خودروهایی با عمر ۵ سال و بیشتر ملزم به دریافت معاینه فنی هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد موتورسیکلت‌هایی که ۵ سال یا بیشتر عمر کرده‌اند، نیز باید معاینه فنی بگیرند.
به گفته سردار حسینی، اکثر موتورسیکلت‌ها ابزار کار و منبع معیشت اقشار ضعیف جامعه هستند. بااین‌حال تخلفات موتورسیکلت‌ها قابل‌چشم‌پوشی نیست. به گفته رییس‌پلیس راهور فراجا، برخی از مالکان موتورسیکلت‌ها حتی مدارک شناسایی هویتی وسیله خودشان را نیز همراه ندارند. نداشتن اوراق شناسایی کار کنترل ترافیکی موتورسیکلت‌های متخلف را برای پلیس سخت می‌کند.
الزام معاینه فنی موتورسیکلت، بخشی از مراحل سامان‌دهی وسایل نقلیه
اکنون پلیس راهور فراجا تصمیم گرفته تردد موتورسیکلت‌ها را در کشور سامان‌دهی کند. بخشی از این سامان‌دهی، مربوط به الزامی شدن معاینه فنی موتورسیکلت‌هاست. البته سردار حسینی به این موضوع اشاره کرد که نهادهای دیگر نیز باید با پلیس در زمینه سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها همکاری کنند؛ چراکه پلیس به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.
براساس گفته‌های سردار حسینی، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در سطح کشور فرسوده‌اند. موتورسیکلت‌های فرسوده تأثیر مخربی بر کیفیت هوای کلان‌شهرها دارند. تنها راه نوسازی این موتورسیکلت‌ها نیز دخالت دولت به حوزه نوسازی موتورهای فرسوده است. سردار حسینی در گفتگوی خبری پیرامون معاینه فنی موتورسیکلت، از دولت خواست با تمام قوای برای نوسازی موتورها و خارج‌کردن موتورسیکلت‌های فرسوده از خیابان‌ها وارد عمل شود.
سردار حسینی در پایان سخنانش اعلام کرد: اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد، شبیه دیگر وسایل نقلیه با آن برخورد خواهد شد.
طبق قانون مصوب پلیس راهور تهران، خودروهایی که گواهی معاینه فنی نداشته باشند و در شهر تردد کنند، روزانه ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه می‌شوند. اگر بیش از یک ماه از تاریخ انقضای معاینه فنی گذشته باشد، جریمه معاینه فنی آن‌ها به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

نظر شما