شناسهٔ خبر: 67501421 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونمایی گروه‌های مقاومت فلسطین از گردان «زُمَر» در غزه

با گذشت ۹ ماه از آغاز تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه با هدف نابودی حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست دربند مقاومت فلسطین، ظهور یک گردان پارتیزانی با عنوان «گردان زُمَر» در صفوف مقاومت فلسطین در غزه، نگرانی ژنرال‌های اسرائیل را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت نه ماه از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی و حمله همه‌جانبه ارتش رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه با دو هدف نابودی مطلق حماس و آزادی اسرای صهیونیست دربند مقاومت فلسطین، تردیدها نسبت به موفقیت صهیونیست‌ها در تحقق اهداف از پیش اعلام شده در حال افزایش است. در این بین شکاف‌ها در صفوف سیاسیون و فرماندهان و ژنرال‌های عالی‌رتبه ارتش اسرائیل بر سر نحوه پایان دادن به جنگ در غزه و تعیین سرنوشت اسرا نیز در حال افزایش است.

 

نبرد پارتیزانی؛ الگوی جدید مقاومت فلسطین در غزه

از زمان اجرای عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر 2023 علیه پایگاه‌های نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مناطق مجاور نوار غزه، بازوهای نظامی گردان‌های مقاومت به‌ویژه دو گروه گردان‌های «عزالدین قسام»، شاخه نظامی جنبش حماس و گردان‌های «شهدای الاقصی»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بهره‌گیری از روش‌های رزم غیرمتقارن همچون کمین‌های چندمرحله‌ای و نبرد پارتیزانی، نقشی شگرف در مواجهه با حملات ارتش اسرائیل ایفا کرده ‌اند.

گروه‌های مقاومت با شکل‌دهی به گردان های متعدد در بخش‌های مختلف جغرافیای غزه از شمال تا جنوب این باریکه تلاش می‌کنند تا با تشکیل جبهه‌های متعدد نبرد در سطح منطقه‌ای در گام نخست پیشروی‌های زمینی ارتش اسرائیل در جبهه غزه را با تاخیر همراه سازند و در مرحله دوم این نبرد را به عرصه‌ای پرتلفات برای نظامیان اسرائیلی مبدل سازند.

 

.

 

کابوسی نوظهور به نام «گردان زُمَر»

در ماه‌های سپری شده از جنگ غزه، در میان واحدهای گوناگون رزمی گروه‌های مقاومت به ویژه حماس و جهاد اسلامی فلسطین یک گروه بیش از سایرین توجه همگان را به سوی خود جلب کرده است: «زُمَر»، واحدی که مسئولیت جنگ پارتیزانی با نظامیان صهیونیست را برعهده دارد.

از زمان آغاز تجاوز زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 27 اکتبر 2023 گروه‌های مقاومت به ویژه گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس ضمن تحول در الگوی رزم خود در مواجهه با نیروهای پیاده‌نظام ارتش اسرائیل تلاش می‌کنند تا ضمن پرهیز از استفاده از نیروی رزمی پرشمار، با اتکا به بهره‌گیری از آتش حداکثری به سمت دشمن و استفاده از کمین‌های مرکب و چندمرحله‌ای در مراکز تجمع نظامیان صهیونیست، ضمن افزایش تلفات انسانی در صفوف نظامیان ارتش صهیونیستی، روند پیشروی‌های صهیونیست‌ها را تا حد امکان کند سازند.

در هفته‌های اخیر کمین‌های چندمرحله‌ای علیه نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به مثابه خونی تازه در رگ‌های گردان‌های مقاومت فلسطین عمل کرده است و توانسته تا در صحنه عمل سنگین‌ترین تلفات انسانی را بر نظامیان این رژیم تحمیل کند. نگاهی به آمارهای منتشرشده از تعداد نظامیان صهیونیست کشته شده در غزه ظرف هفته‌های اخیر به ویژه در عملیات‌های کمین و تله‌های انفجاری نشان می‌دهد که الگوی نبرد پارتیزانی گردان‌های زمر توانسته است به بهترین نحو، لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره ارتش اسرائیل وارد نماید.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , جنبش جهاد اسلامی ,

ساختار تشکیلات گردان‌های زمر

گردان‌های پارتیزانی زمر غالبا در واحدهایی 3 تا 5 نفره فعالیت می‌کنند تا بدین شکل ضمن کاهش خطر شناسایی و درز اطلاعات از ساختار تشکیلاتی خود بتوانند با حداقل نیروی انسانی، حداکثر تلفات را بر ارتش اسرائیل وارد نمایند و در عین حال میزان تلفات انسانی را نیز در صفوف رزمندگان مقاومت به حداقل برسانند.

ساختار گردان‌های پارتیزانی زمر تنها به واحدهای رزمی منحصر نمی‌شود؛ چرا که توفیق در طراحی و اجرای عملیات‌های ایذایی در گام نخست نیازمند عملکرد موفق واحدهای اطلاعات و شناسایی در جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مراکز تجمع نظامیان اسرائیلی و برنامه‌های عملیاتی واحدهای زرهی و پیاده‌نظام ارتش اسرائیل در غزه است.

در میان گردان‌های پارتیزانی زمر نیروهای متشکل از واحدهای مهندسی، تک‌تیرانداز، واحدهای زرهی درکنار یکدیگر گرد هم آمده‌اند تا بسته به محیط عملیاتی و اهداف صهیونیستی پیش‌رو وارد عمل شوند. این مسئله به وضوح قدرت مانور بالایی برای اجرای عملیات‌ها و کمین‌های ترکیبی و چندمرحله‌ای می‌بخشد.

 

سیر تکامل گردان‌های زمر در نبرد غزه

گردان‌های زمر در هفته‌های نخست نبرد غزه با اتکا به بازوی رسانه‌ای گردان‌های مقاومت که از آن با عنوان «رسانه میدانی» یا همان «الاعلام الحربی» یاد می‌شود با عملیات‌های تک تیراندازهای خود و انتشار ویدئوهای آن توجه همگان را به سوی خود جلب کردند. در مرحله بعد گردان‌های زمر با استفاده از راکت‌های ضدزره «یاسین» به جنگ تانک‌های مرکاوا و دیگر ادوات زرهی ارتش رژیم صهیونیستی رفتند.

 

.

 

گردان‌های زمر سپس هدف قرار دادن مستقیم نیروهای پیاده نظامی ارتش اسرائیل در عمق مناطق اشغالی غزه را به عنوان ماموریت جدید خود تعریف کردند. در این مرحله این واحدهای پارتیزانی از کمین های چندمرحله‌ای برای وارد کردن تلفات سنگین ضد نیروهای پیاده‌نظام ارتش رژیم صهیونیستی استفاده کردند.

گردان‌های زمر در این مرحله علاوه بر استفاده از بسته‌های انفجارهای قدرتمند همچون «شواظ» و «العمل الفدائی»، از عملیات‌های استشهادی و همچنین موشک و راکت‌های عمل نکرده اسرائیلی در نبرد غزه علیه نظامیان صهیونیست نیز بهره بردند.

 

.

 

ورود ارتش اسرائیل به عمق نوار غزه فرصتی جدید را در اختیار گردان‌های پارتیزانی زمر قرارداد تا با حربه تله‌گذاری منازل و تونل‌های بمب‌گذاری شده، موج جدیدی از عملیات‌های موفق را علیه نظامیان ارتش رژیم صهیونیست به نام خود رقم بزنند.

 

.

 

گردان‌های پارتیزانی زمر که برای سالهای متمادی به مطالعه تجربیات نبردهای جنگ نامتقارن گروه‌های مختلف مقاومت در سرتاسر جهان پرداخته بودند موفق شدند تا ضمن تجمیع تجربیات نظامی این گروه‌ها همچون نبردهای متمادی حزب‌الله علیه ارتش اسرائیل در سال‌های پایانی دهه 1990 و جنگ 33 روزه و حتی خاطرات ثبت شده از گروه‌های مقاومت ویتنامی در زمان حمله آمریکا به این کشور در دهه 1970 میلادی الگوهای رزم غیرسازمانی و فاقد سلسله‌مراتب سازمانی را در زمان بحران، جایگزین الگوهای رزم متقارن کنند.

تجربیات دهه‌های گذشته نشان داده است که الگوهای پارتیزانی و رزم نامتقارن به مثابه کابوسی برای ارتش‌های کلاسیک همچون اسرائیل عمل می‌کنند، به ویژه که گردان‌های زمر در قیاس با گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جهاد اسلامی از تعداد نفرات محدودتری تشکیل شده‌اند.

 

دستاوردهای گردان زمر در صحنه عملیاتی غزه

این الگوی مقاومت در عمل توان حرکت و پیشروی ارتش اسرائیل را به حداقل کاهش می‌دهد چرا که در عمل نمی‌توان تعریف دقیقی از خطوط جبهه و پشت جبهه میان نظامیان اسرائیلی و گردان‌های پارتیزانی مقاومت فلسطین ارائه داد و هر لحظه این احتمال وجود دارد که نظامیان اسرائیلی در پشت سر خود در کمین‌های چندمرحله‌ای مقاومت فلسطین گرفتار آیند.

نبردهای پارتیزانی علاوه بر خریدن زمان به سود مقاومت فلسطین و به ضرر ارتش اسرائیل ضربات مادی و معنوی فراوانی را بر صفوف نظامیان ارتش اسرائیل وارد می‌کند تا بدین شکل ادعاهای تل‌آویو مبنی بر کنترل اداره امور در غزه را با تردید همراه سازد.

در ماه‌های گذشته، بسیاری از تصاویر منتشرشده از سوی واحد رسانه میدانی مقاومت فلسطین در حقیقت نمونه‌ای از شاهکارهای نظامی رقم خورده توسط گردان‌های پارتیزانی زمر بوده است که در آن علاوه بر هلاکت بسیاری از نظامیان و افسران درجه‌دار ارتش اسرائیل، بخش قابل توجهی از ادوات، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل را منهدم کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , طوفان الاقصی , فلسطین , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , جنبش جهاد اسلامی ,

بسیاری از تحلیلگران نظامی با مشاهده موفقیت‌های چشمگیر و مثال‌زدنی گردان‌های زمر در مقابله با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در طول نه ماه نبرد بر این نکته تاکید دارند که این الگو در عمل باعث شده است تا توان رزم گروه‌های مقاومت تا حد امکان حفظ شود و عملیات‌های ضدصهیونیستی با حداقل تلفات انسانی در میان گروه‌های مقاومت فلسطین همراه شود. در این الگوی عملیاتی حتی اگر یکی از کمین‌های مقاومت توسط نظامیان صهیونیست شناسایی شود تعداد اندکی از نیروهای مقاومت ممکن است زخمی، شهید و یا اسیر شوند.

آمارهای منتشرشده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در اکتبر 2023 دست کم 672 نظامی صهیونیستی در نبرد با گروه‌های مقاومت فلسطینی به هلاکت رسیده اند و بیش از 4000 نظامی دیگر صهیونیست در این نبردها زخمی شده اند که بسیاری از این نفرات به طور قطع در کمین گردان‌های پارتیزانی زمر به هلاکت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما