شناسهٔ خبر: 67501407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مناظره‌های دور دوم واقعی‌تر و مجری مطالبه‌گر بود

ایسنا

مجری و برنامه‌ساز تلویزیون ضمن تأکید بر طراحی سؤالات مناظره توسط تیم پشت صحنه، عملکرد مجری این برنامه‌ها را در دور دوم فعال و عادلانه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش  بولتن نیوز  به نقل از ایسنا، شامگاه گذشته ۱۲ تیرماه دومین و آخرین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و در آن دو نامزد حاضر در دور دوم، در برابر پرسش‌های مهدی خسروی مجری مناظره‌های انتخابات امسال و مخاطبان تلویزیون قرار گرفتند؛ مناظره‌ای که به نظر با چالش‌ها و اختلاف‌نظرهای جدی‌تر و عمیق‌تری همراه بود و بسیار داغ‌تر و صریح‌تر برگزار شد.

حال بعد از ۵ مناظره ۶ نفره در دور اول و ۲ مناظره ۲ نفره در دور دوم، می‌توان عملکرد مهدی خسروی مجری و گوینده اخبار شبکه خبر رسانه ملی که طی هفته‌های اخیر اجرای این مناظره‌ها را بر عهده داشت، بررسی کرد. در این باره خبرنگار ایسنا نظر سیداحمد موسوی صمدی که تا چندی پیش اجرای برنامه «جام جم» را با موضوع نقد سازمان صداوسیما بر عهده داشت و در اغلب قسمت‌های این برنامه به نوعی یک مناظره را اداره می‌کرد، جویا شد.

موسوی صمدی در ارزیابی کلی مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۳ و عملکرد مجری آن به ایسنا می‌گوید: احتمالا مخاطبان متفق‌القول‌اند که در دور اول انتخابات امسال، چینش و طراحی فرم گفتگو، مناظره‌هایی اصطلاحا گِرد بود و نقاط چالشی چندانی نداشت. اگرچه بعضی نامزدها سعی می‌کردند که فضای چالشی در مناظره‌ها ایجاد کنند، ولی این اتفاق نمی‌افتاد. در این زمان، نقش مجری بیشتر نگهداری زمان و اعلام یا در نهایت تذکر برای ورود نکردن به بحث یکدیگر بود.

او ادامه می‌دهد: در دور دوم، مناظره‌های واقعی‌تری شکل گرفت و مجری از حالت منفعل خارج شد و به عنوان مطالبه‌گر و دارای نقشی فعال در مناظره شرکت کرد.

مجری «جام جم» می‌افزاید: آقای خسروی یکی از بهترین مجریان سازمان صداوسیماست و با وجودی که طی سال‌های گذشته با بعضی بی‌مهری‌ها مواجه شده و حتی در دوره یکی از مدیران سیاسی سابق سازمان برای سه ماه فضای اجرا نداشت، ولی الان یکی از سرمایه‌های سازمان صداوسیما در زمینه اجرا محسوب می‌شود.

مدیر سابق گروه اجتماعی شبکه چهار سیما درباره برخی انتقادات از رعایت نشدن عدالت در مناظره‌های دور دوم توضیح می‌دهد: من چنین حسی نداشتم که سوالات جهت‌دار بود، بلکه سوالات شخصی‌سازی و متناسب با مواضع هر کاندیدا طراحی شده بود. البته من نمی‌خواهم در محتوا ورود کنم، ولی در چنین برنامه‌هایی باید مطمئن باشیم که مجری تحت نظارت تیم سردبیری و راهبردی برنامه عمل می‌کند و این خطاست که فکر کنیم مجری رأسا به طراحی سوال اقدام می‌کند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که باید اعتبار مثبت یا منفی سؤالات را به تیم پشت صحنه برنامه داد، تأکید می‌کند: حتما همینطور است.

سیداحمد موسوی صمدی با اشاره به وظیفه مجری در زمان طفره رفتن مهمان از پاسخ به سؤال تصریح می‌کند: شخصا معتقدم وظیفه مجری بیش از تذکر ساده برای پاسخ به سؤال، چیز دیگری نیست. در شرایطی که برنامه زنده است، این تصور که از مجری بخواهیم پاسخ هر پرسش را پیگیری کند، تصور درستی نیست. مخاطب هوشمند است و چون مناظره را به صورت زنده می‌بیند، متوجه می‌شود که آیا مناظره‌کنندگان از پاسخ طفره می‌روند یا نه. مجری در حد تذکر وظیفه دارد که این کار را مهدی خسروی با دقت و نکته‌سنجی انجام داد.

این مجری و برنامه‌ساز  در پایان درباره جدال لفظی مناظره آخر و نقش مجری در آن می‌گوید: در این برنامه‌ها، بخشی از محتوای برنامه، تصویری است که در موقعیت و لحظه از مهمان شکل می‌گیرد و اینطور گفتگوها، اصلا چیزی نیست که لزومی داشته باشد مجری جلوی آن را بگیرد. اینکه مخاطب فرد مناظره‌کننده یا مهمان را بشناسد، خیلی خوب است. البته این لزوما به وجه منفی آن برنمی‌گردد، بلکه معتقدم واکنش‌های در لحظه مهمانان از هر نوع که باشد، به شناخت نسبت به کاندیداها کمک می‌کند و نباید جلوی آن را گرفت.

انتهای پیام 

نظر شما