شناسهٔ خبر: 67497759 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

ساخت 180هزار و 637واحد مسکوني در خراسان رضوي/افزايش 3 برابري احداث بزرگراه‌هاي استان در دولت سيزدهم

صاحب‌خبر -
ساخت 180هزار و 637واحد مسکوني در خراسان رضوي/افزايش 3 برابري احداث بزرگراه‌هاي استان در دولت سيزدهم
خبرگزاری آریا - مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: مجموع تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت استان خراسان رضوی در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی سه سال دولت سیزدهم 180 هزار و 637 واحد مسکونی است.

به گزارش خبرگزاری آریا (خراسان رضوی)؛ اولین نشست خبری شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان رضوی با موضوع عملکرد این دستگاه‌ها طی سه سال دولت سیزدهم به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان در سالن شهید زین‌العابدین زاهدمقدم برگزار شد.
احداث بزرگراه‌های استان خراسان رضوی در دولت سیزدهم از 45 کیلومتر به 135 کیلومتر رسید
وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در ابتدای جلسه مجموع قراردادهای اداره کل راه و شهرسازی استان جهت احداث بزرگراه‌ها (باندهای دوم جاده‌ای) را در شروع دولت سیزدهم، 45 کیلومتر به مبلغ 352 میلیارد تومان اعلام کرد که در دولت سیزدهم به 135 کیلومتر و به مبلغ 2055 میلیارد تومان افزایش یافت.
وی میزان تحویل باند دوم در دولت قبل را 35 کیلومتر و در دولت سیزدهم 48 کیلومتر اعلام کرد.
رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان گفت: در ابتدای دولت سیزدهم، میزان زیربنای ساختمان‌های دولتی و عمومی در دست اجرا 9 هزار و 170 متر مربع به مبلغ 14.5 میلیارد تومان بوده که هم اکنون به 24 هزار و 230 مترمربع و به مبلغ 155.7 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: در دولت قبل حدود 4000 مترمربع از این ساختمان‌ها و در دولت سیزدهم حدود 8 هزار متر مربع به بهره برداری رسیده است.
داعی اظهار کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در ابتدای دولت 39 درصد بوده که الان به حدود 47 درصد رسیده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: در بخش مسکن اولین و مهم‌ترین اقدام دولت تهیه پلتفرم و سامانه‌ای، ویژه شناسایی، ثبت نام و پایش متقاضیان مسکن با نام ((تم)) بود که بهره‌مندی از این سامانه کمک شایان توجهی را در سامان بخشی و تجمیع اطلاعات و داده‌ها کرده است.
داعی افزود: از طریق این سامانه 515 هزار نفر در استان ثبت نام کردند که 135 هزار نفر تایید نهایی شده اند.
وی اقدام دیگر دولت سیزدهم را تدوین برنامه 4ساله تولید مسکن به صورت مشخص و تعیین سهم هر استان در این برنامه اعلام کرد و گفت: بر این اساس سهم استان خراسان رضوی برای چهار سال در 4 بخش حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی به تعداد 363934 واحد مسکونی تعیین شد که در حال حاضر 180 هزار و 312 واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است.
داعی اعلام کرد: برنامه تولید مسکن در قالب مسکن مهر در طول 8 سال برای استان خراسان رضوی 120 هزار واحد مسکونی بوده است که تولید مسکن در سه سال دولت سیزدهم به 180 هزار واحد مسکونی در استان خراسان رضوی رسید.
وی در بخش حمایتی از تامین زمین به مساحت 4800 هکتار و به ظرفیت حدود 140 هزار واحد مسکونی و به ارزش 175 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: دولت این زمین‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان میزان الحاقات زمین در خراسان رضوی را 4200 هکتار اعلام کرد که این میزان الحاقات 15 برابر مسکن مهر است.
داعی در ادامه این نشست از پیگیری آماده‌سازی اراضی سایت‌های نهضت ملی مسکن هم‌زمان با سایر مراحل و انعقاد قرارداد 186 سایت به مساحت 4 هزار 240 هکتار خبر داد که از لحاظ حجم قرارداد منعقده آماده سازی، استان خراسان رضوی را در رتبه اول کشور قرار می‌دهد.
داعی با اشاره به خدمت ارزشمند دولت در اختصاص قیر گفت: 120 هزار تن قیر رایگان که قریب یک میلیون و 161 هزار متر مربع آسفالت را شامل می‌شود جهت آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن استان و همچنین 950 تن قیر جهت تکمیل آسفالت سایت‌های مساکن مهر باقیمانده در سطح استان تخصیص و توزیع شد.
افزایش صدور پروانه در محدوده بافت فرسوده و تعداد محلات شناسایی شده در دولت سیزدهم
وی دو اقدام ارزشمند دولت در بخش بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده و ناکارآمد را شناسایی محلات هدف از 31 شهر در ابتدای دولت سیزدهم به 96 شهر در حال حاضر و تهیه بسته‌های تشویقی بومی مصوب هر شهر به تعداد 96 شهر در سطح استان مطرح کرد که منجر به صدور بالغ بر 26 هزار پروانه در محدوده بافت فرسوده شهرها شده و در آینده‌ای نزدیک سقف‌های ایمن را جایگزین سقف‌های لرزان خواهد کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اختصاص 11 هزار و 140 تن قیر به مساحت یک میلیون متر مربع آسفالت را از دیگر اقدامات دولت مردمی سیزدهم در محلات کم برخوردار اعلام کرد.
انعقاد قرارداد تسهیلات مسکن برای 45 هزار و 128 متقاضی در خراسان رضوی
داعی در ادامه به اقدامات انجام شده به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش تسهیلات حوزه مسکن، نقش وزارت راه و شهرسازی سیاست‌گذاری و برنامه ریزی است که طبق آن با سیاست‌های ابلاغی، زمینه انعقاد قرارداد تسهیلاتی 45 هزار و 128 متقاضی در استان مهیا شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان در بخش وام ودیعه مسکن نیز گفت: 50 هزار و 800 متقاضی در سامانه ثبت نام که 38 هزار و 500 نفر حایز شرایط وام ودیعه مسکن شدند و به ایشان پرداخت شده است.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها را در ابتدای دولت سیزدهم 350 میلیون تومان اعلام که در این دولت به 550 میلیون تومان رسید و در بخش وام روستایی نیز در ابتدای دولت 100 میلیون تومان، در اواسط دولت 200 میلیون تومان و اکنون 350 میلیون تومان (سود 5 درصد) اعلام که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
داعی در بخش کمک به عملیات اجرایی خدمات زیربنایی و روبنایی اعلام کرد: در این بخش تا کنون 1500 میلیارد تومان بودجه تامین که بخشی از آن‌ها به شرکت‌های خدمات رسان در حوزه نهضت ملی مسکن نظیر شرکت‌های برق و آب واریز و بخش دیگر در حین واریز است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان عملکرد دولت را در بخش مشوق‌های جوانی جمعیت با توجه به تصویب قانون برای اولین بار هم‌زمان با دولت سیزدهم مطلوب ارزیابی کرد و از تخصیص زمین به 6 هزار و 118 نفر خبر داد.
داعی در ادامه به آخرین قانون مصوبی که توسط رییس جمهور شهید ابلاغ شد با عنوان ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها اشاره کرد و از از 3 اقدام اساسی در خصوص ساماندهی بازار مسکن خبر داد و گفت: اقدام اول راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت شناسایی خانه‌های خالی که یکی از ابزارهای کنترل بازار عرضه و تقاضا و اجاره است.
شناسایی 1200 خانه خالی در مشهد با با استفاده از سامانه ملی املاک و اسکان
وی افزود: در مشهد با استفاده از این سامانه تاکنون 335 پرونده به تعداد 1200 واحد مسکونی خانه خالی شناسایی که منجر به صدور مالیات برای این خانه‌ها شده است. دومین اقدام در این حوزه را می‌توان گشت ویژه ساماندهی بنگاه‌های املاک خواند که به‌صورت مستمر با حضور نمایندگان ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی در حال انجام است که نتیجه آن منجر به پلمب 1800 مشاور املاک متخلف شده است.
داعی مشاوران املاک دارای پروانه را 16 هزار 738 نفر اعلام که تا کنون 16 هزار 693 بازدید از این مشاورین املاک انجام شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان به معرفی دو سامانه دیگر خودنویس که در راستای انعقاد قرارداد بین موجر و مستاجر به‌صورت رایگان و سراسری و سامانه تعیین اجاره بها که برای اولین بار در استان خراسان رضوی به همت اداره کل راه و شهرسازی استان با بررسی 150 شاخص در شهر مشهد عملیاتی شد، پرداخته و از اجرای آن در شهرهای نیشابور، قوچان، تربت حیدریه، تربت جام، کاشمر و سبزوار در آینده نزدیک خبر داد.
داعی در پایان با اشاره به رشد 132 درصدی بررسی مصوبات کمیسیون ماده 5 از 427 درخواست به 992 در دولت سیزدهم و بررسی درخواست‌ها در کارگروه امور زیربنایی و روبنایی که بیشتر موارد مرتبط به سرمایه‌گذاری و اشتغال در سطح استان می‌گردد از رشد 53 درصد در این بخش در دولت سیزدهم خبر داد.

نظر شما