شناسهٔ خبر: 67496578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شولتز: پس از شکست انتخاباتی «ماکرون» روزانه به او پیامک می‌دهم

صدراعظم آلمان می‌گوید پس از شکست انتخاباتی رئیس‌جمهور فرانسه روزانه برای او پیامک‌های حمایتی می‌فرستد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان شکست ائتلاف امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی این کشور روزانه پیامک‌های حمایتی برای او ارسال می‌کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور و گابریل آتال نخست وزیر فرانسه از رأی دهندگان خواستند تا مانع از به قدرت رسیدن راست افراطی در پارلمان این کشور شوند. این در حالی است که در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که با اعتراضات گسترده مردمی همراه است، این جریان به رهبری مارین لوپن حائز اکثریت آرا شده است.

مکرون در پیام مکتوب خود که در رسانه‌های خبری منتشر کرد، خواستار شکل گیری ائتلافی گسترده با مشخصه‌های دموکراسی و جمهوری در دور دوم انتخابات شد. گابریل آتال نخست‌وزیر نیز هشدار مشابهی را صادر کرده و گفت که راست افراطی در دور دوم که یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، حتی نباید یک رأی داشته باشند. آنها در آستانه رسیدن به قدرت هستند و ممکن است اکثریت مطلق را در پارلمان در اختیار بگیرند.

این در حالی است که مارین لوپن رئیس حزب تجمع ملی فرانسه گفت که اردوگاه مکرون عملاً محو و نابود شده است.

رافائل گلوکسمن از نمایندگان پارلمان اروپا نیز با اشاره به اینکه از نگاه وی فرانسه در دوره دوم انتخابات، در برابر دوراهی شکاف اجتماعی یا تقویت همکاری و منافع عمومی قرار دارد، نسبت به روی کار آمدن راستگرایان افراطی هشدار داده و گفت که مردم فرانسه هفت روز فرصت دارند تا جلوی وقوع فاجعه در فرانسه را بگیرند!

در پی صدرنشینی راست افراطی در انتخابات روز یکشنبه، دیروز فرانسه شاهد تظاهرات اعتراض آمیز در پاریس و تعداد دیگری از شهرها علیه مارین لوپن بود. میدان جمهوری در پاریس شاهد حضور گسترده‌ای از مردم بود که بنا به دعوت جریان چپ گرای این کشور به نتایج انتخابات اعتراض داشتند. تظاهرات اعتراض آمیز مشابهی در شهر نانت، لیل، مارسی و لئون نیز برگزار شد که در این اعتراضات پلیس با مردم وارد درگیری شد.

بر اساس نتایج اولیه انتخاباتی که روز یکشنبه در فرانسه برگزار شد، حزب تجمع ملی ۳۳ درصد از آرا عمومی را کسب کرد و حزب چپ‌گرای جبهه مردمی موفق شد ۲۸ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد، این در حالی بود که حزب وابسته به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تنها ۲۲ درصد از رأی ها را از آن خود کرد.

در صورتی که جوردن باردلا با پیروزی راستگرایان افراطی در فرانسه به نخست وزیری برسد، اولین دوره حاکمیت این جریان در فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم شکل خواهد گرفت. البته حزب تجمع ملی اعلام کرده که تنها در صورتی که بتواند اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی را به دست بیاورد، پست نخست وزیری را در اختیار خواهد گرفت. وی دیروز در اظهاراتی گفت که می‌خواهد نخست‌وزیر تمامی فرانسوی‌ها باشد.

الجزیره می‌افزاید که حزب تجمع ملی یکی از مخالفان جدی حضور فرانسه در اتحادیه اروپا است و در صورت پیروزی وی در انتخابات بیشتر قدرت کشور در اختیار نخست وزیر خواهد بود و دست رئیس جمهور از بسیاری از پرونده‌ها کوتاه خواهد شد.

سناریوی دیگری که در نتیجه انتخابات کنونی ممکن است رقم بخورد، این است که حزب تجمع ملی نتواند ائتلاف لازم برای تشکیل کابینه را در نتیجه کشمکش‌های گسترده کنونی بین طوایف سیاسی فرانسه فراهم کند که این موضوع آینده مبهمی را برای این کشور رقم خواهد زد.

نظر شما