شناسهٔ خبر: 67496345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رستگاری ترامپ تا سپتامبر

به تعویق افتادن صدور این حکم قطعی که در آن رئیس جمهوری سابق آمریکا در یک پرونده کیفری مجرم شناخته شده است، نخستین نتیجه حاصل از صدور حکم دیوان عالی درباره مصونیت رئیس جمهوری محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در پی آن است که با استفاده از حکم «مصونت قضایی» دیوان عالی ایالات متحده برای لغو محکومیت خود در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن تلاش کند.

بر اساس حکمی که پیش‌تر دیوان عالی آمریکا صادر کرده است آقای ترامپ می‌تواند برای برخی اعمال خود که در دوران ریاست بر کاخ سفید انجام داده مشمول درجاتی از مصونیت قضایی شود.

در همین راستا، دادگاهی در نیویورک روز سه‌شنبه صدور حکم قطعی در پرونده جرائم دونالد ترامپ در ارتباط با پنهان‌کاری در پرداخت حق‌السکوت به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن پس از رابطه جنسی با وی را روز ۱۸ سپتامبر موکول کرد.

بدین ترتیب حکم قاضی دادگاه نیویورک در این خصوص سبب خواهد شد تا اعلام محکومیت رسمی دونالد ترامپ در این پرونده تا زمان پس از برپایی کنوانسیون جمهوری‌خواهان به تعویق بیافتد.

به گزارش فرانس‌پرس، به تعویق افتادن صدور این حکم قطعی که در آن رئیس جمهوری سابق آمریکا در یک پرونده کیفری مجرم شناخته شده است، نخستین نتیجه حاصل از صدور حکم دیوان عالی درباره مصونیت رئیس جمهوری محسوب می‌شود.

بر اساس رای دیوان عالی، ترامپ به عنوان رئیس جمهوری سابق از مصونیت قضایی برخوردار است؛ این تصمیم همچنین دادگاه محاکمه او را به دلیل توطئه برای ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ به تعویق می اندازد.

ساعاتی پس از انتشار حکم دیوان عالی در روز دوشنبه، تیم حقوقی ترامپ در نامه‌ای به دادگاه نیویورک با استناد به مصونیت در نظرگرفته شده برای آقای ترامپ تاکید کرد که رئیس جمهوری سابق همانطور که خود نیز بر آن اصرار دارد، نباید به دلیل «اقدامات رسمی» محاکمه شود.

دونالد ترامپ و وکلایش بدین ترتیب در تلاشند تا بواسطه حکم مصونیت دیوان عالی، بار دیگر در جهت لغو محکومیت وی در پرونده پرداخت حق‌السکوت تلاش کنند.

خوان مرچن قاضی دادگاه نیویورک با اشاره به این نکته که بررسی حکم دیوان عالی به زمان بیشتری نیاز دارد اعلام کرد که صدور حکم قطعی در پرونده قضایی حق‌السکوت «در صورتی که همچنان نیاز به آن باشد» به ساعت ۱۰ صبح روز ۱۸ سپتامبر آینده موکول می‌شود.

آلوین براگ، دادستان منهتن پیش‌تر اعلام کرده بود که با تاخیر در صدور این حکم مخالفتی ندارد اما معتقد است که «استدلال‌های متهم بی فایده است.»

محکومیت ماه مه دونالد ترامپ در دادگاه منتهن سبب شد تا وی به عنوان نخستین رئیس جمهوری سابق ایالات متحده که در یک پرونده کیفری مجرم شناخته شده است، لقب بگیرد.

آقای ترامپ بر اساس مندرجات این پرونده، به دلیل ۳۴ فقره جعل و دستکاری در اسناد تجاری به منظور سرپوش گذاشتن بر پرداخت‌های‌ محرمانه پول در پی رابطه ادعایی با یک ستاره فیلم‌های پورن در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ مجرم شناخته شد.

جو بایدن روز دوشنبه هشدار داد که حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحده می‌تواند به یک «سابقه خطرناک» منجر شود که دونالد ترامپ در صورت انتخاب شدن در ماه نوامبر از آن بهره خواهد برد.

آقای ترامپ که با چهار پرونده کیفری روبرو است پیش از این تمام تلاش خود را به خرج داده تا جلسات محاکمه مرتبط با این پرونده‌ها را تا پس از انتخابات پیش روی ریاست جمهوری به تعویق بیاندازد.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما