شناسهٔ خبر: 67495775 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وقتی حقوق میلیاردی باشگاه‌ها به سازمان لیگ تعلق گرفته است!

مدیرعامل پیشین تیم فوتبال ذوب‌آهن می‌گوید حقوقی‌ که‌ با صرف هزاران میلیارد تومان‌، از جیب سهامداران و مالکان باشگاه‌ها به‌ دست‌ می‌آید با یک دستورالعمل به‌ سازمان لیگ تعلق گرفته‌ است‌.

صاحب‌خبر -

مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد ابلاغ دستورالعمل حاکم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌ها برای سه فصل مسابقاتی آتی اظهار داشت: به نظر می‌رسد این دستورالعمل نسخه تعدیل شده‌، دستورالعمل پر ایراد و حاشیه فصل‌ قبل‌ است‌ و کماکان ایرادات بسیار زیادی دارد، اما شاید عجیب‌ترین بخش‌ آن ماده 41 این دستورالعمل است‌ که‌ براساس آن سازمان لیگ می‌تواند اقدام‌ به‌ عقد قراردادهای تجاری کند و این قرارداد از سوی باشگاه‌ها لازم‌الاجراست‌ و تا زمانی که‌ باشگاه‌ها در لیگ برتر حضور دارند باید آن را رعایت کنند. 

وی در ادامه افزود: در این بخش قانون آمده که کلیه حقوق تبلیغات در استادیوم‌های مسابقات لیگ برتر متعلق به‌ سازمان لیگ است. معنی این ماده‌ آن است‌ که‌ حقوقی‌ که‌ با صرف هزاران میلیارد تومان‌، از جیب سهامداران و مالکان باشگاه‌ها به‌ دست‌ می‌آید با یک دستورالعمل به‌ سازمان لیگ تعلق گرفته‌ است‌. 

مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن تصریح کرد: اما ایراد بزرگ کار فقط ماده 41 دستورالعمل  نیست. مشکل اساسی این است‌ که‌ وضعیت مالکیت‌ و‌ سهامداران «مؤسسه غیرتجاری سازمان لیگ برتر فوتبال ایران» یا همان‌ سازمان لیگ رازی است‌ که‌ ظاهراً هیچکس نباید از آن باخبر شود. این مؤسسه در سال‌ 1387 توسط مؤسسان آن یعنی علی‌ کفاشیان، مهدی تاج، عزیزالله محمدی، مهدی‌ محمدنبی و‌ علی‌ کاظمی به ثبت‌ رسیده و پس‌ از آن هیچگونه اطلاعاتی از تغییر در مالکیت آن ثبت‌ نشده است‌.

فریدونی ادامه داد: با جستجو در سایت روزنامه رسمی کشور تنها سه آگهی از این مؤسسه ثبت‌ شده‌ است که‌ اولین آن در سال‌ 1390 و‌ مربوط به‌ تغییر موضوع فعالیت، دیگری در سال‌ 1396 و مربوط به‌ تغییر آدرس مؤسسه و آخرین آگهی در سال‌ 1403 و در رابطه با تغییر سال‌ مالی‌ آن است‌. با این وضعیت یا سازمان لیگ کماکان در مالکیت پنج نفر مؤسس اولیه است یا تغییرات آن به‌ ثبت‌ نرسیده.

وی در مورد وضعیت عدم شفافیت مالی سازمان لیگ خاطر نشان کرد: از طرفی هیچ آیین‌نامه‌، دستورالعمل مدون و معتبری که‌ نحوه تقسیم درآمدهای سازمان‌ لیگ بین باشگاه‌های لیگ برتر را مشخص کرده‌ باشد در سایت سازمان‌ لیگ وجود ندارد. به‌ فرض وجود چنین دستورالعملی هم‌ سازمان لیگ نباید مالک‌ کلیه حقوق تبلیغات در ورزشگاه‌های لیگ برتر باشد و صرفاً می‌تواند به‌ نمایندگی از باشگاه‌ها نسبت‌ به‌ عقد قراردادهای تجاری اقدام‌ نموده‌ و درآمدهای آن را براساس آیین‌نامه‌ای مدون که‌ قبلاً به‌ تصویب کلیه باشگاه‌های لیگ برتر رسیده باشد، تقسیم کرده‌ و احتمالاً کارمزدی هم‌ برای‌ خودش‌ بردارد.

مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن با انتقاد از دستورالعمل خلق‌الساعه سازمان لیگ در قضیه قراردادهای تجاری گفت: با وضعیت موجود هزینه ایجاد درآمد بر عهده‌ باشگاه‌هاست، ولی درآمد آن متعلق به‌ سازمان لیگی است‌ که‌ وضعیت حقوقی‌ و‌ مالکیت آن کاملاً غیرشفاف و محل‌ اشکال است. بهتر است‌ سازمان بازرسی کل‌ کشور که‌ نماینده آن در کارگروه نظارت‌ بر این دستورالعمل در ساختمان لیگ برتر می‌نشیند و سخت‌ترین نظارت‌‌ها و قوانین خلق‌الساعه را به‌ باشگاه‌ها تحمیل می‌کند، تکلیف سازمان لیگ و مالکیت آن را هم هر چه‌ زود‌تر مشخص کند.

انتهای پیام/

نظر شما