شناسهٔ خبر: 67492058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

عزم شورای عالی مسکن برای کنترل قیمت در بازار/ شناسایی و بازداشت متخلفان

اقتصادنیوز: دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات از شناسایی شبکه قیمت سازی مسکن خبر داد و گفت: با این کار جلوی جهش قیمت مسکن گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، یاسر دستمالچیان در نشست خبری با یادآوری مصوبه شورای عالی مسکن برای گشت مشترک در بازار مسکن، اظهار کرد: در ابتدا گشت را از شهر پردیس آغاز و در ادامه این کار را در تهران پیاده‌سازی کردیم.

وی با تأکید براینکه 180 هزار بنگاه املاک در سطح کشور داریم که از این تعداد 18500 واحد غیرمجاز بود، افزود: از تیرماه سال گذشته تا امروز 110 هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک صورت گرفته به اخذ 300 میلیارد تومان جریمه منتج شده است.

دستمالچیان از برخورد قانونی با این بنگاه‌ها خبر داد و گفت: روند صدور مجوز بنگاه املاک ثبات حدود یکسال زمان می برد که در دولت آیت الله رییسی این فرآیند حدود 10 روز کاهش یافت. در برخی موارد یک روزه پروانه کسب یک روزه صادر می شود.

خبر مرتبط
غروب اجاره‌ها در بازار مسکن/ فایل‌های سبز چطور قرمز می‌شوند؟

اقتصادنیوز: برخی از مستاجران از رفتار مشاوران املاکی که به مالک پیشنهاد افزایش قیمت می دهند گلایه دارند و می گویند اندک فایل هایی که به قیمت منصفانه برای اجاره گذاشته شده با مشورت این مشاوران املاک افزایش پیدا می کند .

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با یادآوری این که در زمان حاضر حدود 13 هزار بنگاه املاک غیرمجاز در کشور داریم، اظهار کرد: در مرحله اول سطح سواد مشاوران املاک را به دیپلم ارتقا دادیم.  در واقع سطح بنگاه‌های املاک از معمولی ارتقا یافت.

دستمالچیان از شناسایی شبکه قیمت سازی در بخش مسکن خبر داد و با بیان اینکه تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد هستند، اضافه کرد: اقدامات هماهنگ و تکمیل کننده در بخش های مختلف باعث شد تا امروز شاهد جهش قیمت نباشیم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های املاک دیگر نمی توانند قرارداد تنظیم شده را در سامانه املاک و مستغلات ثبت نکنند، گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها نیز در دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

خبر مرتبط
وزیر اقتصاد آمار ساخت مسکن را داد/ این کاندیدا در حق رئیسی شهید ظلم کرد؟

اقتصادنیوز: وزیر راه و شهرسازی، آمار ارائه شده توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره مسکن را ناقص دانست و گفت: با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰ هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه‌ شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد.

وی همچنین از غیرقانونی بودن خرید امتیاز طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد و تاکید کرد: تمام اقدامات ذکر شده توسط آیت الله رییسی در شورای عالی مسکن پیگیری می شد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه در چه شهرهایی امتیاز طرح‌های حمایتی مسکن و با چه قیمتی خرید و فروش می شود؟ گفت:  این مسئله در شهرهای پردیس، پرند و اسلامشهر موضوع فراگیری است. در منطقه 22 تهران نیز تعاونی های مسکن را داریم که  مردم امتیازاتی خریداری کرده اند که قابلیت فروش نداشته است.

دستمالچیان با تاکید بر اینکه تا پیشرفت فیزیکی پروژه به 40 درصد نرسد، فروش غیرقانونی است، افزود: در این منطقه مردم خاک خریداری کرده اند و امتیاز دست به دست می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با مساکن حمایتی (مسکن مهر و نهضت ملی مسکن) واحدها را ساخته ایم و فرم ج متقاضیان را قرمز کرده ایم . در برخی موارد فرد در پرداخت بخشی از قسط وام می ماند. 

وی با اشاره تجمع سوداگران در مقابل شرکت عمران شهرهای جدید، تصریح کرد: سوداگران امتیاز طرح حمایتی را با قیمت یک میلیارد تومان خریداری می کنند، در حالی قیمت آن 1.5 میلیارد تومان بوده و دیگر فرد نمی تواند از امتیاز طرح حمایتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه تعداد محدودی افرادی را شناسایی کرده ایم که اعداد دو رقمی از واحد‌های حمایتی را در اختیار دارند، اضافه کرد: خرید و فروش مسکن مهر و نهضت ملی مسکن در شرکت های عمران به صورت قانونی انجام می شود.

مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس نیز در این نشست گفت: سامانه خودنویس بر اساس قانون توسط وزارت راه و شهرسازی توسعه یافته و این سامانه جدیدی نیست؛ وزارت راه و شهرسازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را از وزارت صمت تحویل گرفت تا بتواند امکان ثبت قرارداد را برای مردم فراهم کند.

وی افزود: بخش اجاره سامانه مذکور از سوم خرداد سال گذشته راه اندازی و دسترسی برای مشاوران املاک فراهم شد. از ابتدای امسال نیز تمام قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس ثبت می شود.

وی یادآور شد: تا امروز 594 هزار و 771 قرارداد توسط مردم و مشاوران املاک در سامانه خودنویس ثبت شده است.بنا داشتیم در خرداد امسال از بخش خریدوفروش سامانه خودنویس رونمایی کنیم که به دلیل اتفاقات روی داده برای رییس جمهوری و مسئله انتخابات این کار را به تعویق انداختیم.

 

نظر شما