شناسهٔ خبر: 67491635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کابوس تازه پوتین/ رزمایش نیروهای ناتو در لیتوانی

این نامه در حالی نوشته شده است که جنگ روسیه و اوکراین به سومین سال خود نزدیک می‌شود و در آن افزود شده است که «مقیاس و هزینه‌های این تلاش مشترک مستلزم اقدام اختصاصی اتحادیه اروپا برای حمایت سیاسی و مالی از آن است.»

صاحب‌خبر -
بر اساس بیانیه ارتش لیتوانی، یک سامانه دفاع هوایی پاتریوت هلند برای شرکت در رزمایش نیروهای ناتو موسوم به «بالتیک ۲۴» که از تاریخ ۷ تا ۱۹ ژوئیه (۱۷ تا ۲۹ تیر) در این کشور برگزار خواهد شد و همچنین به منظور آموزش نیروهای نظامی لیتوانی در این کشور مستقر خواهد شد.
 
در این بیانیه با اشاره به اینکه استقرار این سامانه دفاع هوایی پاتریوت اولین گام در جهت اجرای مدل دفاع هوایی و ضد موشکی چرخشی جدید ناتو در میان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، تاکید شده است: در نشست سال گذشته سران ناتو در ویلنیوس، استفاده از این مدل پدافند هوایی و ضد موشکی چرخشی جدید به تصویب رسید.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: از جمله برنامه‌هایی که در رزمایش بالتیک ۲۴ گنجانده شده است، آموزش استقرار مجدد و ادغام قابلیت‌ها، کنترل و فرماندهی یکپارچه نیروهای نظامی اعضای ناتو و اجرای عملیات پدافند هوایی یکپارچه در قلمرو این پیمان نظامی را می‌توان برشمرد.
 
بر اساس این بیانیه، گردان پدافند هوایی نیروی هوایی لیتوانی با سامانه موشکی دفاع هوایی میان برد (NASAMS) در این رزمایش شرکت خواهد کرد.
 
 
 
این بیانیه می‌افزاید: هواپیماهای نظامی و جنگنده‌هایی از کشورهای لیتوانی، اسپانیا و پرتغال که ماموریت پلیس هوایی بالتیک ناتو را انجام می‌دهند نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.
 
به گزارش ایرنا، سه کشور بالتیک و لهستان پیش تر از اتحادیه اروپا خواستند تا یک خط دفاعی در امتداد مرز مشترک ۷۰۰ کیلومتری با روسیه و بلاروس ایجاد کند تا از این بلوک در برابر تهدیدات نظامی و دیگر تهدیدهای مسکو محافظت شود.
 
رهبران کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، نامه‌ای را به رئیس‌ اتحادیه اروپا نوشتند که در آن طرح پیشنهادی و هزینه این خط دفاعی تشریح شده است.
 
در این نامه آمده است: ایجاد یک سیستم زیرساخت دفاعی در امتداد مرزهای خارجی اتحادیه اروپا با روسیه و بلاروس نیاز شدید و فوری اتحادیه اروپا در برابر تهدیدهای نظامی و ترکیبی را برآورده خواهد کرد.
 
این خط دفاعی همچنین نیازهای نظامی ناتو را برآورده می‌کند و مقام‌های اتحادیه اروپا هزینه آن را حدود ۲.۵ میلیارد یورو یا (۲.۷ میلیارد دلار) تخمین می‌زنند.
 
این نامه در حالی نوشته شده است که جنگ روسیه و اوکراین به سومین سال خود نزدیک می‌شود و در آن افزود شده است که «مقیاس و هزینه‌های این تلاش مشترک مستلزم اقدام اختصاصی اتحادیه اروپا برای حمایت سیاسی و مالی از آن است.»
 
این کشورها افزودند: «تدابیر فوق‌العاده باید به کار گرفته شود، زیرا مرزهای خارجی اتحادیه اروپا باید با ابزار نظامی و غیرنظامی محافظت و دفاع شود.»

نظر شما