شناسهٔ خبر: 67488591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

دریاباری تاکید کرد؛

ایران در پیوند عضو سرآمد است/ درمان بیماران خارجی

رییس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: ایران در حوزه پیوند عضو سرآمد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید هاشم دریاباری، ضمن تشریح گزارشی از عملکرد حوزه درمان و استراتژی بیمارستانی در راستای ارتقای گردشگری سلامت، افزود: در این زمینه نظام سطح بندی تخت‌های بیمارستانی تا سال ۱۴۰۸ مبتنی بر نیاز کشور، تعریف شده است.

وی ضمن تاکید بر دسترسی عادلانه به خدمات بستری در قالب این مدل، ادامه داد: توزیع عادلانه تخت‌های بستری در سراسر کشور به همه استان‌ها اجازه می‌دهد بین ۸۴ تا ۱۰۰ درصد خدمات بستری را ارائه دهند.

دریاباری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰۰ بیمارستان و ۱۶۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که ۱۰۶ بیمارستان با مجموع ۱۷۰۰۰ تخت در دولت سیزدهم، تجهیز و راه اندازی شد. همچنین، ۶۰ هزار پزشک متخصص و ۹۰ هزار پزشک عمومی و ۳۳ هزار مرکز درمانی در کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

وی در خصوص نظام تعرفه و سلامت، گفت: در این برنامه نیز استراتژی‌هایی ازجمله توزیع و تخصیص منابع، اقتصاد سلامت، بهینه مصرف کردن منابع ملی در حوزه سلامت و پرداخت بر اساس عملکرد، پیگیری خواهد شد.

مسئول گردشگری سلامت وزارت بهداشت در خصوص نظام ارزیابی فناوری سلامت (HTA)، برنامه حفاظت مالی از گروه‌های هدف، کنترل هزینه سیستم سلامت و ارائه مشوق به ارائه دهندگان خدمت، توضیحاتی ارائه داد و افزود: ایران در حوزه پیوند عضو سرآمد است؛ سالانه ۴۵۶ هزار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد و طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۱۲۱ اهدای عضو در کشور انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۸ مرکز پیوند کلیه، ۱۳ مرکز پیوند کبد، ۱۰ مرکز پیوند قلب، ۳ مرکز پیوند ریه، ۵ مرکز پیوند پانکراس، یک مرکز پیوند روده کوچک و ۲۲ مرکز فراهم آوری بافت و اعضا در کشور فعالیت دارد.

دریاباری خاطرنشان کرد: انواع روش‌های درمان ناباروری در ایران انجام می‌شود و در این زمینه می‌تواند نقطه مثبتی در ارائه خدمات به گردشگران سلامت باشد.

وی در ادامه، ضمن تشریح برنامه مدیریت جامع بیماری سرطان، گفت: در حال حاضر ۲۹۰ مرکز درمانی در کشور مجور ipd دارند و می‌توانند خدمات درمانی به بیماران بین الملل عرضه کنند که ۵۶ درصد این مراکز خصوصی و ۴۴ درصد آنها مراکز دولتی هستند.

رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با تاکید بر تبادل بیماران از طریق مراجع قانونی از کشور مبدا تا مقصد، افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر سلامت به منظور دریافت خدمات درمانی به کشورمان مراجعه کرده و در مراکز درمانی پذیرش شدند.

نظر شما