شناسهٔ خبر: 67487058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

آنالیز متفاوت مناظره اول از منظر «زمان» و «رفتار مجری»/پزشکیان چقدر با جلیلی مناظره کرد چقدر با مجری؟

همه چیز از سؤال مشارکت شروع شد، سوال از جلیلی ست «مستحضر هستید که شاهد مشارکت ۴۰ درصد بودیم.» دلایل عدم مشارکت از دید مجری چه بود؟ انتخابات زود هنگام، عدم آماده‌سازی جامعه و عدم همزمانی با انتخاباتی چون شوراها.

صاحب‌خبر -
روزنو :

آنالیز متفاوت مناظره اول از منظر «زمان» و «رفتار مجری»/پزشکیان چقدر با جلیلی مناظره کرد چقدر با مجری؟

مجری این عدم مشارکت را مطلوب نمی‌داند. از مشارکت به عنوان ابزار اقتدار دولت اسم می‌برد و می‌گوید برنامه شما برای مشارکت چیست؟



جلیلی ۵ دقیقه یک نفس صحبت می‌کند بی آنکه کلامی درباره ۶۰ درصد مشارکت نکرده در انتخابات سخن بگوید و مجری که بر اساس سوال ابتدایی‌اش گفته بود غیر از این دلایل احتمالا دلایل عمیق‌تری هم عدم مشارکت می‌تواند داشته‌باشد از جلیلی درباره آن جمعیت نیامده پای صندوق رای سوالی بپرسد.

از تبعیض ها تا پول خرج کردن علیه پزشکیان
نوبت به پزشکیان می‌رسد. شما چه برنامه‌ای برای افزایش مشارکت دارید؟ پزشکیان در شروع گفته‌هایش خبر گرانی بنزین از سوی او را تکذیب کرد. پزشکیان مستقیم به ۶۰ درصد ناراضی اشاره‌می کند. او از دست‌هایش کمک می‌گیرد برای سخن گفتن، در شبی که صدایش به دلیل بیماری گرفتگی دارد و برایش عذر خواسته.

پزشکیان به «تبعیض‌ها اشاره دارد و حس بی تفاوتی مردم.»

پزشکیان بلافاصله سراغ خبرسازی‌های کذبی می‌رود که علیه‌اش ساخته‌اند. عدد اعلام می‌کند که برای تخریبش هزینه شده است تا او را مقابل اهل سنت قرار دهند. او ۴ دقیقه سخن می‌گوید. جلیلی دوباره با این جمله که پزشکیان نکته درستی گفته شروع می کند.

جلیلی مدام می گوید «برنامه» دارم...
او تمام اشارات به فیلترینگ، تبعیض، دیده شدن مردم را کلا رد می‌کند. می گوید بحث زنان اصلا چیزی نیست که پزشکیان گفته، به جای زنان سرپرست خانوار باز از واژه بدسرپرست و بی سرپرست استفاده می‌کند. مدام می‌گوید برنامه دارم و آنچه از سوی پزشکیان به عنوان مشکل مطرح شده را مسائل فرعی می‌نامد و به واژه دروغ برای بخشی از گفته‌ها اشاره می‌کند. بعد دو کتابچه بزرگ را نشان می‌دهد و می‌گوید این مطالب منتشر شده علیه اوست. پاسخ پزشکیان و اشاره به حمله با شوکر به طور صریح مطرح می‌شود.

پزشکیان به صندلی لم داده، خودکارش را روی میز می‌زند و صحبت‌های جلیلی را می شنود. جلیلی در این فاز می‌گوید مردم همان ۶۰ درصد باید ببینند آیا آنچه مطرح شده، مسئله‌اش هست یا نه! این بار مجدد نزدیک به ۵ دقیقه جلیلی سخن گفته است.

پزشکیان شروع به سخن می‌کند. پزشکیان باز می‌گوید این دعواها بین رای دهندگان است. ۶۰ درصدی که رای ندادند مطالباتش این‌هایی نیست که جلیلی می‌گوید. او همچنان کلید واژه‌اش برای استراتژی سخن،تبعیض است.«مشکل فقرا ماییم،آمریکانیست.» او باز ۴ دقیقه سخن گفته است.

پزشکیان تک مضراب سؤال می پرسد، جلیلی طفره می رود، مجری «یارِ کمکی» می‌شود /پزشکیان چقدر با جلیلی مناظره کرد چقدر با مجری؟

از طالبان تا دور ریز و پسماند
سئوال دوم درباره اخلاق انتخاباتی است. مجری به واژه طالبان گفته شده از سوی آذری جهرمی و بلافاصله پسماند و دور ریز محسن منصوری اشاره می کند. سوال از جلیلی این است:«چه توصیه‌ای برای اخلاق به رقباءو رفقاء دارید؟»

باز جلیلی ۵ دقیقه سخن گفته است. نوبت به پزشکیان می‌رسد. او که تمام مدت جلیلی را زیر نظر داشت به تعلیق دانشجویان و بازنشستگی دانشجویان اشاره می‌کند. می‌گوید خودی‌ها حق اعتراض دارند اما باقی مردم برای اعتراض باتوم می‌خورند و هزینه می‌دهند درحالی که حق قانونی شان اعتراض است.

پزشکیان این بار هم کمتر از ۴ دقیقه حرف زده و قبل از صحبت مجدد جلیلی نزدیک به ۴ دقیقه از رقیب کمتر سخن گفته است. باز جلیلی سه دقیقه دیگر سخن می‌گوید.

این آمار بر اساس تلوبیون است و پرشی در اصل ویدیو درحوالی دقیقه ۴۲ برنامه دارد و بخش‌هایی از مناظره وجود ندارد. این بار بر اساس ویدیوی موجود پزشکیان حدود ۴ دقیقه سخن می‌گوید.

و حق اعتراض...
خسروی مجری برنامه از جلیلی درباره اعتراض می‌پرسد. از کارگر، معلم، کشاورز می‌گوید. از امکان و حق اعتراض می‌پرسد. «چه مکانیسمی برای شنیدن اعتراض دارید؟» جلیلی می‌گوید این افتخاری برای نظام و اندیشه دینی است که مردم می‌توانند از مسئولین پاسخ بخواهند. او به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نماد چنین مطالبه‌ای اشاره می‌کند و در ۵ دقیقه تا حوالی دقیه ۵۱:۳۰ ثانیه از شروع مناظره از دیدارهایش از کارخانه‌ها و دانشگاه‌ها می‌گوید.

او که از دقیقه ۴۷ شروع به صحبت کرده با پرسشی از سوی خسروی مواجه می‌شود:«یعنی تاکیدتان این است که رییس جمهور با حضورش در جمع این اقشار…» جلیلی نمی‌گذارد کلام مجری منعقد شود و می‌گوید نه یکی اش این است و گفته‌هایش را ادامه‌ می‌دهد. مجری دستانش را در هم جمع می‌کند و به تماشای ادامه گفته‌های جلیلی می‌نشیند. او تا دقیقه ۵۲:۲۳ حرف‌هایش را ادامه می‌دهد.

از همین دقیقه، خسروی سئوال درباره راهکار برای برخورد با انتقادات را از پزشکیان می‌پرسد. پزشکیان به قانون اشاره می‌کند. حق اعتراض موجود در قانون را مثال می‌زند و به برخورد با مسئول اشاره می‌کند. مثال خرده شدن پول مردم در بانک‌ها و موسسات مالی را می‌زند.

خسروی درحالی که پزشکیان حدود ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه سخن گفته از او می‌پرسد:«به فرض که تمام ساز وکارهایی که فرمودید اتفاق افتاد، آنگاه راهکارتان برای مقابله با اعتراضات چیست؟»

پزشکیان توضیح می‌دهد درباره همان مطالبات مردم از موسسات مالی او حدود۴۰ ثانیه پاسخ می دهد و این‌بار خسروی می‌پرسد:«بعضا برای اعتراضات این پیشنهادات می‌شد که اگر اعتراضات صنفی رخ داد فضاهایی وجود خواهد داشت که معترضین می‌توانند به آنجا بروند و اعتراض کنند.»

پزشکیان می‌گوید:«قانون است، او حق دارد بیاید اعتراض کند و حتی نیاز به اجازه هم ندارد، بعد اینها می‌گویند بیا اجازه بگیر و باز اجازه هم نمی‌دهند یا قانون را عوض کن یا اگر قانون است چرا جلویش را می‌گیرید؟ »

دوباره خسروی می‌پرسد:«برای اینکه اعتراض به اغتشاش تبدیل نشود، چه راهکاری دارید؟»

درست است...احسنت...
پزشکیان می‌گوید:«وقتی برای او راه اعتراض بگذارید، او دیوانه است که اغتشاش کند؟ وقتی به گلویش می رسد که دیگر بالاتر از سیاهی رنگی نیست.»

تا دقیقه ۵۷ و ۱۸ این مباحثه ادامه دارد و چند باری سعید جلیلی از واژه درست است و احسنت بین گفته های پزشکیان استفاده می‌کند.

حدود ۵ دقیقه دیالوگ و ۳ پرسش میان مجری و پزشکیان ردو بدل می‌شود.

پزشکیان تک مضراب سؤال می پرسد، جلیلی طفره می رود، مجری «یارِ کمکی» می‌شود /پزشکیان چقدر با جلیلی مناظره کرد چقدر با مجری؟

سعید جلیلی و فضای مجازی!
خسروی می‌خواهد به سراغ بحث فضای مجازی برود که جلیلی می خواهد در این‌باره توضیحی تکمیلی بدهد. او در دقیقه ۵۷:۲۸ شروع به صحبت می‌کند. او می‌گوید نکته خوبی مطرح شده و رییس‌جمهور اینجا چه کاره است و ادامه می‌دهد. جلیلی روی میز تکیه داده و با دست راستش که خودکاری در دست دارد سخن می‌گوید. دستش مدام حرکت دارد، برگه‌ای در دست می‌گیرد و درباره برنامه عملیاتی سخن می‌گوید. او این‌بار هم تا دقیقه ۵۹:۰۳ سخن می‌گوید و خسروی بحث را به سمت نگاه به فضای مجازی می‌برد.

او فضای مجازی را دو بعد می‌داند. یکی کسب و کارها و دیگری چالش‌ها . او به جلیلی می‌گوید:«شما پیشتر گفتید معتقد به مسئولیت پذیری در موضوع فضای مجازی هستید اما منتقدین شما معتقدند شما به دنبال ایجاد محدودیت در فضای مجازی هستید. مشخصا می فرمایید مرز بین مسئولیت پذیری و محدودیت کجاست؟»

حالا دقیقه ۵۹:۵۰ از شروع مناظره است. او از باورهایش می‌گوید که فرصت ها در فضای مجازی است و توضیحاتش که حتما در مناظره دیده‌اید.او تا دقیقه ۶۴ صحبت می‌کند و در پایان گفته‌هایش مجری می‌گوید جلیلی ۴ دقیقه بیشتر از پزشکیان سخن گفته است. اگرچه شاید کورنومترگذاری روی دقایق این تاکید درباره آنچه تا این دقیقه گذشته را بیشتر نمایان کند.

مجری یک سر مناظره می شود!
سئوال خسروی از پزشکیان این است:«به صراحت گفته‌اید بساط فیلترینگ را جمع خواهید کرد…»

در دقیقه ۶۴:۱۸ پزشکیان آغاز می‌کند.

در دقیقه ۶۴:۵۶ ، دوباره خسروی می‌پرسد:« شفاف بفرماید که چطور فضای مجازی را مدیریت خواهید کرد؟» و باز پزشکیان توضیح می‌دهد. از مواقع خاص تا بساط فیلترشکن فروشی.حوالی ۶۵:۰۷ است که پزشکیان شروع می‌کند. او از اینجا درباره این صحبت می‌کند که مردم را نمی‌توان در قفس نگه داشت.

سومین پرسش خسروی درباره اینترنت ۶۵:۳۸ مطرح می‌شود:«یک موضوعی که مطرح می‌کنند عدم مسئولیت‌پذیری سکوهای خارجی درباره قوانین داخلی کشور است، چه راهکاری در این زمینه دارید؟» پاسخ پزشکیان ۶۵:۴۳ شروع می‌شود. او می‌گوید این مسئولیت پذیری باید توسط تعامل بخش خصوصی با شرکت‌های بین‌المللی اتفاق بیفتد و همزمان به این طرح پزشکیان، جلیلی احسنت می‌گوید.تاکید پزشکیان بر این است که با فیلترینگ بی دلیل زندگی مردم ساقط شده است. آن هم در شرایطی که اصلا بحران و نیازی به محدودیت در کشور نیست.

خسروی در دقیقه۶۸:۰۳ باز می‌پرسد:«پس یعنی شما با یک فیلترینگ هدفمند در مواقع بحران موافقید؟» پزشکیان می‌گوید همان کاری را بکنیم که همه دنیا می‌کنند. او به فیلترشکن‌ فروش‌ها اشاره می‌کند که چه کسانی هستند؟ اینکه مالیات هم حتی نمی‌پردازند. ۴ دقیقه پرسش و پاسخ کامل میان دو طرف در گرفته است.

خسروی حالا از جلیلی می‌خواهد درباره حکمرانی بپرسد. دوباره سعید جلیلی می‌گوید بگذارید درباره فضای مجازی توضیح تکمیلی بدهم. در دقیقه ۶۹:۱۰ شروع به صحبت می‌کند. از این می‌گوید که باید برنامه داشت. از نقش داشتن در تولید اینترنت و … او دو دقیقه صحبت می‌کند. پزشکیان در پاسخش می‌گوید:«ما قرار نیست چرخ را از نو اختراع کنیم. » جلیلی وارد بحث می‌شود و بحث سمت ماشین می‌رود. پزشکیان می‌گوید طرز فکر مقابل دنبال بستن دروازه‌های کشور به روی دنیاست. او تقریبا ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه صحبت می‌کند اما خسروی می‌خواهد بحث های اقتصادی به مناظره دوم موکول شود.

موضوع حکمرانی را این‌بار از پزشکیان شروع می‌کنند. خسروی درباره حکمرانی پرسشی چالشی دارد. اینکه پزشکیان مداوم از داشتن و راهنمایی مشاورین پرسیده و در میزگرد اقتصادی حتی مشاورانش از دو مکتب کاملا متفاوت بوده اند.

شما چطور تفکرات متضاد را در کنار هم می‌چینید و به تصمیم‌گیری خواهید رسید؟ از تضارب این افکار زمان را از دست نمی‌دهید؟ دقیقه ۷۴:۱۸ است که پاسخ پزشکیان آغاز می‌شود. سئوال خسروی در امتداد حرف‌های جلیلی است که مدام می‌خواهد بگوید تصمیم‌گیری برای پزشکیان که اعتقاد به نظرات کارشناسی دارد سخت است، طراحی شده. پزشکیان اما می‌گوید دیدم حق و عدالت است. او تاکید می‌کند در سلامت و آموزش به بازار آزاد باور ندارد، او انواع تفکرات اقتصادی را مطرح می کند و می‌گوید می‌داند از کدام متخصص برای چه کاری استفاده کنم.او تا دقیقه ۷۶:۵۸ پاسخ می‌دهد.

پرسش بعدی خسروی درباره سیاست خارجی است که چطور دو تفکر متضاد را می‌شود کنار هم قرار داد. باز پزشکیان پاسخ می‌دهد در این‌باره.

مجری با پزشکیان چلنج می کند و جلیلی تماشا!
باز خسروی روی تفکرات متضاد تاکید دارد. روی سیاست خارجی زوم کرده که در این باره یار همراه پزشکیان در تمام این مدت جواد ظریف بوده است. مجری تاکید بر تضاد دارد و جلیلی گوشه‌ای نشسته و تماشا می‌کند.

پزشکیان به شعار نه شرقی و نه غربی اشاره می‌کند. به اینکه هر جا عزت ما حفظشود مذاکره می‌کنیم.باز خسروی می‌پرسد که شاید در همین تشخیص منفعت هم تضارب آراء باشد. بحث کاملا پینگ پنگی شده است.

پزشکیان باز پاسخ می‌دهد که ابزار برای تصمیم درست وجود دارد. می‌گوید به جای حرف فردی، نظر مجموعه کارشناسان و تجربه بین‌المللی بهتر از نظر فرد است.

باز خسروی می‌گوید اگر بین دو وزارتخانه سر یک موضوع اختلاف باشد چه تصمیمی می‌گیرید. او نمی‌گویداما شاید نمونه بارز چنین اختلافی، اختلاف وزارت صمت فاطمی امین با وزارت اقتصاد همین دولت باشد.
پزشکیان می‌گوید:«اول بگوییدموضوع چیست تا پاسخ دهم.» پزشکیان ابزارها را پیش می‌کشد. او می‌گوید:«قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیفتد که دیگر نشود درش آورد.»حالا دقیقه ۸۰ مناظره است و تمام بحث حکمرانی یک گفت و گوی پینگ پنگی بین خسروی و جلیلی بوده است.

پزشکیان تک مضراب سؤال می پرسد، جلیلی طفره می رود، مجری «یارِ کمکی» می‌شود /پزشکیان چقدر با جلیلی مناظره کرد چقدر با مجری؟

جلیلی که حرف می زند و مجری فقط سکوت می کند
حالا خسروی از جلیلی می‌خواهد هم نظرش را درباره این موضوع بگوید و هم می پرسد شما یک تشکل حزبی رادر پی خود ندارید و در تبلیغات‌تان بارها گفتید به گعده‌های جناحی و محفلی علاقه‌ای ندارید. رقبای شما اعتقاد دارند می‌گویند شما انسان بسته‌ای هستید. آیا شما اساسا با کار تشکیلاتی مخالفید؟ فرآیند تصمیم‌گیری در دولت شما چگونه خواهد بود؟ ایده‌هایی که مطرح می‌کنید را با چه سازوکاری مطرح می‌کنید؟ ۸۰دقیقه و ۴۴ ثانیه از مصاحبه گذشته که جلیلی شروع می‌کند. او تا دقیقه ۸۵:۲۳ سخن می‌گوید بی آنکه خسروی پرسشی اختصاصی دیگر از او بپرسد و برایش ابهامی باشد.

خسروی سئوال اختصاصی درباره روابط بین الملل از پزشکیان را با موضوع تحریم‌ها شروع می‌کند و می‌گوید:«رقبای شما معتقدند دولت قبل از شهید رییسی ۸ سال فرصت گفت‌وگو با غرب را داشت و در نهایت نتیجه یک توافق ناقص شد و تورم بسیار بالا. شما بفرمایید سیاست خارجی شما با فرض تداوم تحریم‌ها چه خواهد بود؟ اگر طرف مقابل اهل تعامل نبود چه خواهید کرد؟ » ۸۶ دقیقه و ۳۴ ثانیه ازمناظره گذشته که پزشکیان شروع می‌کند.

او اول به جلیلی می‌گوید کسی که از بیرون برنامه می‌نویسد نمی‌تواندبرنامه درستی بنویسد و ممکن است کپی پیست کرده باشد. سپس سراغ بحث مذاکره می‌رود. به سراغ مشکلات فروش بنزین می‌رود. از برجام می‌گوید.از همسویی ترامپ و نتانیاهو با حمله کنندگان به سفارت ها در حمله به برجام گفت.از این گفت که اگر تحریم‌ها حل نشود کشور در قفس و حصار خواهد ماند و دودش در چشم مردم می‌رود. او ۵ دقیقه سخن گفته اما باز سئوال بعدی خسروی از پزشکیان است. که به صراحت پاسخ دهد اگر برجام نشد، راهکارش چیست؟

پزشکیان سوال می پرسد، جلیلی طفره می رود!
او توضیحی می‌دهد، سئوال بعدی خسروی درباره وجه تمایز سیاست خارجی پزشکیان و روحانی است. او به صندلی اش تکیه می‌دهد و می‌گوید:« عزت، اقتدار، مصلحت، این شاخص سیاست خارجی ماست.» او به همگرایی داخلی اشاره می‌کند. می‌گوید با تهاتر که نمی‌شود زندگی کرد و…۹۳ دقیقه از زمان مناظره گذشته که نوبت به جلیلی می‌رسد. خسروی از او می‌پرسد:«رقبای شما می‌گویند شما زبان دنیا را بلد نیستید، منافع ملی را تامین نمی کنید و حجاریان در توییتی گفته بود دولت شما دولت تداوم تحریم‌هاست. مشخصا بفرمایید چه میزان از تجربه دیپلماتیک که در آن فعال بودید استفاده می‌کند و با آمریکا مذاکره می کنید؟»در دقیقه ۹۳:۲۸ جلیلی پاسخش را شروع می‌کند. او تا دقیقه ۹۹:۱۶ ، ۶ دقیقه توضیح می‌دهد. در پایانش پزشکیان از او می‌پرسد ته این گفته‌ها یعنی اف ای تی اف و برجام را قبول نخواهید کرد؟ پزشکیان که در تمام این ۶ دقیقه مثل مجری برنامه سکوت کرده بود و به مونولوگ جلیلی گوش می‌داد.

حالا دیالوگ بین دو نامزد شکل گرفته پزشکیان از جلیلی می‌خواهد راهکار بدهد که اگر برجام نشد چه می‌کنی؟

پزشکیان از جلیلی می‌خواهد درباره قیمت فروش نفت توضیح دهد. جلیلی طفره می‌رود و بحث داغ بین دو نامزد ادامه دارد.

پزشکیان به صندلی اش تکیه داده و تک مضراب می‌پرسد و جلیلی مدام سعی دارد با پاسخ کلی پیش برود و قیمت ندهد. از دقیقه ۱۰۱ تا ۱۰۳ جلیلی درباره نفت و فروش نفت توضیح می‌دهد و پزشکیان سکوت کرده. مجری هم همچنین. پزشکیان سپس با اشاره مجری سخن می‌گوید. از این می‌گوید که چطور به خاطر نبود تکنولوژی نفت را هدر می‌دهیم و بعد هم ارزان می‌فروشیم. از پول‌هایی می‌گوید که در فروش نفت گم شده است و …او از جلیلی نقشه راه برای مدل بدون توافق می‌خواهد. دقیقه ۱۰۶:۳۸ مصاحبه است.

به جای پاسخ جلیلی به پزشکیان،خسروی از او می پرسد اگر غرب عهدشکنی کرد و به توافق نرسیدید، راهکار چیست؟

مجری مناظره، زبان جلیلی می شود
پزشکیان درباره راه به نتیجه رساندن گفت‌وگو می‌گوید. خسروی باز می‌پرسد:«در شرایطی که آمریکا سردار سلیمانی شما را به شهادت رسانده و می‌خواهد مانع فروش نفت شما شود،چگونه مذاکره می‌کنید؟»

پزشکیان پاسخ می‌دهد:«شهید سلیمانی موضوعش جداست. آمریکا ایشان را به شهادت رساند چون موی دماغ‌شان شده بود در منطقه و سیاست‌های‌شان را به هم ریخته بود.» پزشکیان باز تفکیک قائل شد میان دو موضوع.

دراین دقایق جلیلی می‌خندید و می‌نوشت.

خسروی باز به جای جلیلی سخن می‌گوید و از بدعهدی ترامپ جمله معترضه می‌آورد. پزشکیان تمرکزش بر ضررهای عدم توافق است. از فشاری که به مردم وارد می‌شود. او می گوید گفت‌وگو روش دارد. باید معامله را جوش دهید. راهکارهای اقتصاد مقاومتی و همدلی را می‌گوید و از عزت، حکمت و مصلحت می گوید.

حالا دقیقه ۱۱۰ از مناظره است. جلیلی به گفته مجری سه دقیقه زمان دارد تا پاسخ دهد. او می‌گوید ابعاد را باید شرح دهم. پزشکیان می‌گوید شما که می گفتید تحریم نعمت است. پزشکیان زمان گفته های جلیلی می‌پرسد از برجام خارجی شوی؟ جلیلی مدام می‌گوید ما طلبکاریم! بحث حالا گرم شده. جلیلی سخن می‌گوید، پزشکیان می‌شنود و سری تکان می‌دهد.مدام می‌خواهد بداند جلیلی با برجام چه می‌کند و او طفره می‌رود.

۳۰ دقیقه پایانی مناظره را دیده اید؟
جلیلی می‌گوید اگر من روی تشخیص شما بحث‌دارم. پزشکیان می‌گوید همه متخصصین غلط می‌گویند فقط شما درست می‌گویید؟ بین‌شان مناظره بگذارید. جلیلی از دقیقه ۱۱۴ رو به دوربین حرف می‌زند.تا حدود ۱۱۷ سخن می‌گوید. حالا باید ۳ دقیقه هم پزشکیان حرف بزند. او این بار ۵ دقیقه حرف می زند.

خسروی زمان‌ها را اعلام می‌کند،پزشکیان یک دقیقه بیشتر سخن گفته درحالی که بخش عمده‌ای از مناظره را او مصاحبه چالشی با مجری داشته است درحالی که کل سئوالات مجری از جلیلی حتی یکسوم پزشکیان هم نبوده است.

۳۰ دقیقه پایانی مناظره را هم حتما دیده‌اید. برنده این مناظره چه کسی بوده را هم حتما هر یک از شما بسته به اینکه در کدام طیف از ۴۰ درصد رای دهندگان یا ۶۰ درصد مشارکت نکرده بودید، درباره‌اش نظر مختلفی دارید.

نظر شما