شناسهٔ خبر: 67486568 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

روایت‌هایی دست اول از تاریخچه فرش‌بافی در پایتخت

هنر 3هزار ساله طهران

دست‌کم 3هزار سال است که در گستره تهران و محدوده‌ای که امروز به نام پایتخت کشور می‌شناسیم، هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی رواج دارد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

دست‌کم 3هزار سال است که در گستره تهران و محدوده‌ای که امروز به نام پایتخت کشور می‌شناسیم، هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی رواج دارد. هنرمندان تهرانی‌ در طول سده‌های اخیر طرح و نقشه‌های متنوعی را گره به گره روی دارهای قالی بافته‌اند و هنر دست آنها تا امروز به یادگار مانده است.  استادکاران تهرانی و استادکارانی که از شهرستان‌های مختلف به تهران مهاجرت کرده بودند در کارگاه‌های خانگی و نیز در مدارس قالی‌بافی این هنر ناب ایرانی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کردند تا هنوز هم نشانی از فرش تهران وجود داشته باشد.
در این پرونده به تاریخچه و ویژگی‌های فرش تهران پرداخته‌ایم؛ از ویژگی‌ها و نشانه‌های فرش ارامنه، فرش ورامین و فرش‌های یهودی‌بافت تا ردپای فرش تهران در سفرنامه سیاحان خارجی و گنجینه غنی موزه‌های فرش.
مطالب این شماره حاصل بیست‌و‌چهارمین نشست مرکز تهران‌پژوهی همشهری با عنوان «فرش تهران از گذشته تا‌کنون» و گفت‌وگو با تورج ژوله، نویسنده و کارشناس حوزه فرش، مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، قنبر سیف‌محمدی، از استادان و پژوهشگران حوزه فرش، هویک میناسیان، محقق، نویسنده و... است.




 

نظر شما