شناسهٔ خبر: 67486563 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

کاخ سفید: بایدن هیچ‌گونه زوال عقل یا آلزایمر ندارد

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید درپی مکث های طولانی جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ و نگرانی ها درباره سلامتی جسمی او اعلام کرد که بایدن هیچگونه زوال عقل یا آلزایمر ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «کارین ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌ شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالات درباره سلامت جسمانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: ما نگرانی‌های مربوط به عملکرد رئیس جمهور در مناظره را درک می‌کنیم اما او سابقه بی نظیری در خدمت به مردم آمریکا دارد.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: «ما هیچ اطلاعاتی در مورد سلامتی و توانایی رئیس جمهور در انجام وظایفش پنهان نکرده‌ایم. رئیس جمهور بایدن هیچ گونه زوال عقل یا آلزایمر ندارد».

 نشریه نیوزویک به نقل از  کارل برنشتاین روزنامه‌نگار کهنه‌کار اهل ایالات متحده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که برخی از نزدیک‌ترین افراد به بایدن می‌گویند که وی طی ۶ ماه گذشته به طرز قابل توجهی با زوال شناختی و ناتوانی جسمی روبرو شده است.

این خبرنگار که پس از افشای رسوایی واترگیت در واشنگتن پست به شهرت رسید، از آن زمان به نوشتن چندین کتاب در زمینه سیاست و روزنامه نگاری پرداخته است. نیوزویک سپس با اشاره به مناظره بحث برانگیز بایدن با دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه که در آن رئیس‌جمهوری آمریکا به لکنت دچار شد و به نظر می‌رسید که رشته افکار را در چندین مرحله از دست داده است، از مطرح شدن نگرانی‌های جدیدی در مورد سلامت روان این رهبر ۸۱ ساله خبر داد.

نویسنده این مطلب در ادامه می افزاید: عملکرد بایدن در مناظره هفته گذشته آنقدر ضعیف بود که سبب وحشت بسیار شدید در حزب دموکرات شد و به گمانه‌زنی‌های بسیاری بر سر توانایی بایدن برای نامزدی در انتخابات ماه نوامبر دامن زد.

برنشتاین در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان همچنین اضافه کرد: در یک سال و نیم گذشته دستکم ۱۵ تا ۲۰ بار شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه که در مناظره رخ داد، بوده ایم.

وی سپس ادامه داد: افرادی که از بایدن حمایت کرده اند، او را دوست داشته اند، برایش کارزار به راه انداخته اند و اغلب وی را از نزدیک می بیند می گویند که به ویژه در ۶ ماه گذشته حوادث قابل توجهی از زوال شناختی و ناتوانی جسمی برای رئیس‌جمهوری آمریکا رخ داده است.

اکنون سیاستمداران و روزنامه‌نگاران آمریکایی این احتمال را مطرح می‌کنند که ممکن است دموکرات‌ها بایدن را کنار گذاشته و نامزد دیگری را جایگزین وی کنند اما این موضوع در عمل بسیار دشوار خواهد بود چرا که بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها پیروز شده است.

شورای سردبیری نیویورک تایمز نیز در سرمقاله این نشریه آمریکایی در توصیه‌ای به رئیس جمهور آمریکا، نوشت: بهترین خدمتی که جو بایدن در حال حاضر می‌تواند برای مردم این کشور انجام دهد، انصراف از ادامه رقابت‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است.

بایدن ۸۱ ساله روز جمعه از خود دفاع کرد و مدعی شد: اگر با جان و دل معتقد نبودم که می‌توان این کار را انجام بدهم بار دیگر برای ریاست جمهوری شرکت نمی‌کردم.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

نظر شما