شناسهٔ خبر: 67486161 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گزارش بازدید «دنیای‌اقتصاد» از کارخانه تولید نودالیت

سفر نودل از جنوب شرق آسیا به ایران

نودل، غذای رشته‌‌‌ای خوشمزه، ساده و آسان‌پخت که در چند سال اخیر، ‌‌‌ جای خود را در سبد غذایی خانوارهای ایرانی باز کرده، غذای سنتی و محبوب چین، کره و ژاپن است. قدیمی‌‌‌ترین نمونه نودل‌‌‌های کشف‌شده به حدود ۴۰۰۰ سال پیش در شمال غرب چین برمی‌‌‌گردد که سپس ازاین منطقه به سایر کشورها و مناطق شرق آسیا معرفی شد. ژاپنی‌‌‌ها، ‌‌‌ غذای سنتی خود به نام «رامن» را از نودل الهام گرفتند، «جامپون» کره‌‌‌ای، «‌‌‌فو» و «بون» در ویتنام، ‌‌‌ «پادتای» در تایلند و سایر غذاهای برگرفته از نودل نظیر «لاکسا» در مالزی و «پانسیت» در فیلیپین از این خانواده هستند که به دلیل سلامت غذایی نودل، ‌‌‌ با افزودن ادویه، ‌‌‌سبزیجات و گوشت‌‌‌های متفاوت آن را به غذای اصلی خود تبدیل کردند.

صاحب‌خبر -

تنوع غذایی این رشته‌‌‌های خشک ماکارونی‌شکل، ‌‌‌ما را بر آن داشت به بازدیدی از کارخانه نودل الیت از گروه غذایی آماده لذیذ بپردازیم که از ابتدا با وارد کردن نودل به کشور با برندسازی نام نودالیت، به نوعی هویت این غذای شرقی را در ایران بومی‌‌‌سازی کرده است. این کارخانه در محدوده صنعتی استان البرز، در سمت جغرافیایی جنوب شرق کرج قرار دارد.

سفر در نودالیت

اینجا آرد بدون دخالت دست از سیلو‌‌‌ها از طریق لوله‌‌‌ها وارد میکسر می‌شود و پس از آماده شدن و تشکیل خمیر، به طور اتوماتیک وارد خط تولید و قسمت تغذیه شده به صورت مسطح در دستگاه نورد رفته و مرحله به مرحله نازک‌تر می‌شود. پس از نازک شدن، ‌‌‌ رشته‌رشته شده و پخته می‌شود. نهایتا مرحله خنک‌‌‌سازی انجام شده و نودل‌‌‌ها به صورت بسته‌‌‌های کوچکی که در سوپرمارکت‌‌‌ها خریداری می‌‌‌کنیم، بسته‌‌‌بندی می‌شود. البته پیش از اتمام بسته‌بندی، چاشنی‌‌‌های ادویه‌‌‌ای نیز به آنها اضافه می‌شود. تاریخ تولید و مصرف گرفته و سری ساخت نیز بر آنها حک می‌شود. آخرین مرحله در کارخانه، ‌‌‌ قرنطینه ۷۲ ساعتی است تا جواب تست آزمون محصول نیز بیاید و از سلامت محصول مطمئن شوند.

کارخانه شماره ۱ آماده لذیذ که از آن بازدید داشتیم شامل مجتمع‌‌‌های تولیدی مختلفی اعم از نودل، ‌‌‌‌‌‌ سوپ آماده، پوره سیب‌‌‌زمینی، عصاره، ادویه و چاشنی و محصولات متعدد دیگری می‌شود. کارخانه چند طبقه دیگری نیز در کنار کارخانه فعلی ساخته شده که دستگاه‌‌‌ها نیز در آن مستقر شده‌‌‌اند و به زودی خط تولید آن راه‌‌‌اندازی می‌شود. سازه ساختمان جدید استانداردهای صنعتی را کسب کرده که به نسبت استانداردهای مسکونی، ‌‌‌بسیار متفاوت بوده و این تفاوت در ضخامت دیوارها، بلندی سقف‌‌‌ها و تهویه‌‌‌های چند‌کاناله و سایر استاندارد‌‌‌ها به صورت ظاهری مشخص است.

موضوع چشمگیر و بااهمیت دیگری که در نگاهی گذرا در این کارخانه به چشم می‌‌‌خورد، ‌‌‌ برابری جنسیتی یا بهتر است بگوییم توازن جنسیتی نیروی کار است. در تمامی ‌‌‌بخش‌‌‌‌‌‌های تولید از دفاتر گرفته تا کارگران در کارخانه و مدیران تولید و کیفی، حضور زنان به نسبت برابر با مردان بود. گفت‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گوهای انجام شده با پرسنل این کارخانه، ‌‌‌گویای آن بود که در بخش حقوق و مزایا نیز برابری رعایت شده ‌‌‌است.

اهمیت رعایت استانداردها در الیت

دکتر محمد آیینی، ‌‌‌ رئیس استاندارد استان البرز در بازدید از کارخانه آماده لذیذ با اشاره به اهمیت تامین به موقع و به صرفه مواد اولیه گفت: با توجه به اینکه ما گمرک و منطقه ویژه پیام را در منطقه ویژه البرز داریم، ‌‌‌بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن، تامین مواد اولیه را انجام می‌دهیم. نظارت‌‌‌های پسینی نیز در خطوط تولید و در سطح بازار انجام می‌گیرد تا مواد اولیه که در محصول تولید می‌شود، ‌‌‌با تامین استانداردها همراه باشد. وی افزود: مجموعه الیت نیز از مجموعه‌‌‌هایی است که برند استان است و باعث افتخار ماست که با رعایت استانداردها، ‌‌‌ می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه صنعتی استان البرز شناخته شود.

ثبت بالاترین سطح استانداردهای جهانی برای نودالیت

یکی از موضوعاتی که در زمینه مصرف نودل برای مصرف‌کنندگان این ماده غذایی اهمیت دارد، میزان سلامت و وجود مواد مغذی استفاده شده در این محصول است. به همین منظور در حاشیه بازدید با رعنا طهماسبی، کارشناس ارشد صنایع غذایی و مدیر تحقیق و توسعه شرکت آماده لذیذ در این باره به گفت‌‌‌وگو پرداختیم.  طهماسبی در معرفی نودل گفت: نودل یک غذای نیمه‌آماده است که در ۳ دقیقه آماده می‌شود و خاستگاه آن جنوب شرق آسیاست که قوت غالب آن منطقه به شمار می‌رود. مانند نان، برنج و ماکارونی که در فرهنگ غذایی ما به عنوان قوت غالب شناخته می‌شود. در واقع نودل یک غذای کربوهیدراتی است که با آرد گندم تولید می‌شود. استفاده از این غذا، ‌‌‌ بهتر است در کنار سبزیجات تازه و سایر تامین‌‌‌کنندگان مواد مغذی بدن باشد. در واقع تکمیل‌‌‌کننده غذاها و تامین‌‌‌کننده نیاز بدن به کربوهیدرات است و البته خود به تنهایی نیز غذای سالمی ‌‌‌است.

وی در خصوص پیشرفت خط نودالیت طی سال‌های اخیر گفت: خط تولید نودالیت در ۱۵ سال گذشته به لحاظ کیفی و کمی ‌‌‌پیشرفت کرده و به لحاظ طعم و کیفیت بهبود پیدا کرده ‌‌‌است. نمک در این محصول نسبت به سال‌های اول کمتر شده است. در بخش ادویه و چاشنی نیز از سبزیجات خشک و معطر استفاده می‌شود.  مدیر تحقیق و توسعه شرکت آماده لذیذ در ادامه گفت: در واقع محصول نودالیت نسبت به ۱۵ سال قبل، متنوع‌تر شده و همچنین اگر مواردی بوده که باید به استانداردهای جهانی نزدیک می‌‌‌شده، انجام شده‌‌‌ است. هم‌‌‌اکنون ایزو ۲۲۰۰ که بسیار سختگیرانه است را داریم. از طرف دیگر GMP را نیز رعایت می‌‌‌کنیم که باید در مراحل تولید مواد غذایی بهداشت لازم برای افراد و ورود و خروج محصول رعایت شود که در شرکت ما خوشبختانه به طور دقیق رعایت می‌شود. همچنین استانداردهای حلال را نیز داریم و این محصول را قابل فروش و مصرف در تمامی ‌‌‌بازارهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی کرده ‌‌‌است.

 

نظر شما