شناسهٔ خبر: 67484494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

گزارش دومین مناظره پزشکیان و جلیلی

تحریریه جهان صنعت نیوز

آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با موضوع اقتصادی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، امشب ۱۲ تیر ۱۴۰۳ دومین مناظره از مرحله دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به عنوان راه‌یافتگان به مرحله دوم انتخابات ۱۴۰۳ برگزار شد.

نخستین مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته ؛ ۱۱ تیر ۱۴۰۳برگزار شد.

مجری ابتدای برنامه گغت: بعد از برنامه دیشب در زمان طولانی مدت فیلم بازبینی و متوجه شدند پزشکیان یک دقیقه و ۳۰ ثانیه کمتر استفاده کرده لذا براساس جدول زمان بندی پزشکیان امشب از این فرصت استفاده می کند و بیشتر صحبت می کند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که «مشاور سیاسی شما در مناظره سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس مانع از بازگشت امریکا شد؛ با توجه به اینکه این قانون پس از خروج برجام مصوب شد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟» گفت: ابتدا لازم است این توضیح را بدهیم که از صحبت های دیشب اینگونه تداعی شد که خدمت سردار بزرگ ملی سردار سلیمانی بی احترامی شده است؛ من ایشان را غرور ملی می دانم و خیلی از مشکلات مملکت را می توانیم با دید ایشان حل کنیم.

وی افزود: ایشان در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یک یاور ستمدیدگان بودند، فارغ از اینکه مذهبی و غیرمذهبی و باحجاب و بی حجاب بودند؛ روحشان شاد و یادشان گرامی.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال گفت: به هیچ وجه درست نیست که ما قانون را قبول نداریم، از اول گفته ایم چارچوب قانون و سیاست های کلی مقام معظم رهبری را عمل می کنیم، پس این امکان ندارد که قانون را اجرا نمی کنیم.

در این هنگام مجری پرسید: اینکه اشاره داشتند که این قانون مانع از اجرای برجام بود را قبول دارید.

پزشکیان پاسخ داد: یکی از بحث های آن قانون این است که امریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم؛ این موضوع را باید با مجلس و شورای امنیت و با سیاستگذاران کشور صحبت کرده و راه حل برون رفت با قضیه را بررسی و حل کنیم؛ طبیعتا با کمیسیون امنیت مجلس و شورای امنیت کشور صحبت می کنیم، چون باید به زبان و نگاه مشترک رسیده تا به اهداف برسیم.

مجری مجددا پرسید: شما معتقدید که اگر امریکایی ها به تعهداتشان عمل نکردند، با این وجود ما باز هم به تعهدات مان عمل کنیم؟

پزشکیان گفت: خیر؛ اصلا اینجوری نیست که به تعهدات عمل نکنند و ما به تعهدات عمل کنیم؛ دیروز هم گفتم وقتی وارد گفت و گو می شویم وقتی با یک گزینه وارد شویم اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. حالا سوال این است که آیا ما در کشور تصمیم داریم که فقط با یک گزینه وارد گفت و گو شده یا گزینه های دیگر در دست داشته تا حرف و عزت و مصلحت و حکمت مورد اشاره مقام رهبری را اجرا کنیم. همیشه یک گزینه می تواند منجر به شکست شود، حاکمیت و مدیریت و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف برای حل مشکل داشته باشد.

مجری گفت: چه تغییری خواهید داد؟ پزشکیان توضیح داد: این به کارهای کارشناسی برمی‌گردد که باید انجام شود؛ آیا ما می خواهیم ارتباطات مان را با دنیا و مشکلات مان را با کشورها حل کنیم؟ در این صورت باید گزینه های مختلف با حفظ عزت و مصلحت و حکمت را بررسی کرده که کدام راه را برویم.

وی افزود: اگر فقط بگوییم یک راه را می رویم و طرف مقابل نپذیرد بدان معناست که تا آخر می خواهیم در تحریم ها بمانیم؟ آیا این به مصلحت کشور است که وضعیت به همین شکل ادمه پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی و شکوفایی برسد؛ مجبوریم برای رسیدن به این هدف ابتدا با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات و ارتباطات منطقه ای و دنیا پیدا کنیم.

پزشکیان ادامه داد: لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان و تعامل در چارچوب های قانونی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید همه تحریم ها را لغو کنید؟ گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. در گفت وگو باید ببینیم ما چه چیزی می دهیم و آنها چه می دهند. چیزی نیست که ۱۰۰ درصد بگوییم می رویم و تمام مسائل را حل می کنیم. می‌خواهیم مشکلات خود را با دنیا حل کنیم یا نه؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلف داشته باشیم و آنچه به مصلحت کشور ، جامعه و رشد کشور است را باید در اختیار داشته باشیم. این باید از کارشناسان داخلی در بیاید. آن کسی که کارشناس شده و دکترای سیاست شده است، باید برای راه برون رفت از مشکلات راه‌حل ارائه کند که یا می خواهیم در بن بست بمانیم یا از بن بست خارج شویم.

پزشکیان افزود: معتقدم باید از بن بست در بیاییم ولی اگر می‌خواهیم در بن بست بمانیم حرف دیگری است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی‌تحریم‌ها، برای رفع تحریم‌ها باید چه کرد؟ گفت: مردم لرستان به شدت متاثر از تعبیری بودند که درباره شهید سلیمانی به کار برده شد و از من خواستند ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی ادامه داد: من متاسفم که کشور ما را قفس می‌دانید. کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات ارزشمندی با دنیا دارد و می تواند بیشترین تعاملات را داشته باشد چرا می گویید قفس؟

پزشکیان گفت: شما با تحریم‌ می خواهید پرواز کنید؟

جلیلی جواب داد که در بحث تحریم راهی را می دانید و می‌روید و جواب نمی گیرید و دوباره باید این راه بروید.

پزشکیان افزود: شما تحریم را می پذیرید؟ جلیلی پاسخ داد: نخیر. شما راه‌حلی برای تحریم‌ها نمی‌دهید. شما رفتید همه امتیازها را دادید.

پزشکیان گفت: شما راه‌حل بدهید.

نباید روابط را به دو سه کشور خلاصه کنیم

جلیلی پاسخ داد:‌ من دیشب راه‌حل دادم. شما می گویید من با کارشناسان صحبت می کنم. شما می گویید فشار از بیرون و چانه زنی از داخل. شما می‌گوید با مجلس صحبت می کنم تا موضوع را عوض کند. ما برای رشد کشور برنامه جدی داریم. نباید روابط را با دو سه کشور خلاصه کنیم که ما را تحریم می کنند.

پزشکیان گفت: می‌شود برنامه خودتان را ارائه کنید.

جلیلی پاسخ داد که ده بار ارائه کرده‌ام.

پزشکیان اظهار کرد: یک بار برنامه خودتان را ارئه کنید. شما مگر برنامه دارید.

جلیلی هم گفت: بله. الان شما هستید که باید جواب بدهید. من معتقد به بن بست نیستم. شما مدعی بن بست هستید و من مدعی بن بست نیستم. شما رو به قبله می شوید ولی این همه افزایش صادرات نفتی داشته ایم. این همه سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که شما می‌گویید نمی شود. آمار غلط می دهید. آقای پزشکیان، روند نقدینگی را دیشب اشتباه گفتید.

جلیلی در ادامه با به نمایش گذاشتن نموداری گفت: روند رشد نقدینگی را در دولت روحانی و رئیسی برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید وقتی کارشناسی بلد نیستید و می‌گویید که کارشناس نباید باشید و می‌گویید که بعداً می‌خواهم با کارشناسان صحبت کنم. شما در مورد تحریم نیز همین صحبت را می‌کنید؛ آنچه که اقتصاد کشور را رشد می‌دهد این است که با تحریم فعال باشید نه منفعل؛ آنچه که شما می‌گویید رفتار منفعلانه است؛ شما می‌گویید می‌خواهم بنشینم بحث کنم و به اتکای فشار بیرونی تحریم به داخل فشار بیاورم؛ چانه زنی را در داخل انجام دهم و با مجلس صحبت کنم که قانون را عوض کند. این در حالیست که شما باید با طرف مقابل صحبت کنید و شما نماینده مجلس این مملکت هستید و باید بدانید که با چه قدرتی باید مسائل را دنبال کنید.

وی ادامه داد: ما در مورد تحریم باید اینگونه رفتار کنیم که اگر ما تعهداتمان را انجام دادیم حالا باید طلبکار باشیم نه اینکه به ملت خود فشار بیاوریم و به ملت بگوییم که حالا شما کوتاه بیایید؛ جالب است که شما پیشاپیش می‌گویید که دوباره به ملت فشار می‌آورم و به مردم می‌گویم که باید امتیازات دیگری بدهیم تا تحریم را بردارند. این در حالیست که طرف مقابل است که باید در برابر تعهداتش وظایف خود را انجام دهد. مسئله بعدی این است که اگر طرف مقابل به تعهداتش انجام نداد دیگر شما چه امتیازی می‌خواهید به او بدهید؛ شما می‌گویید که من باید امتیاز بدهم خب به مردم بگویید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید. شما که می‌گویید بده بستان است، خب بگویید این همه امتیاز داده‌ایم اما آنها هیچ جوابی ندادند و باز می‌گویید که من امتیاز می‌دهم چون دنیا بده بستان است؛ این‌ها را برای مردم بیان کنید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان اظهار کرد: شما حرف از صداقت می‌زنید در حالی که ۸ سال دولت آقای هاشمی، ۸ سال دولت آقای خاتمی و ۸ سال دولت آقای روحانی همه دوستان شما بودند که همین الان نیز در ستاد شما حضور دارند و دوباره طلبکار هستید؛ در این ۴۰ سال چه کسی سر کار بوده است؟ شما بوده‌اید و بگویید که در این ۴۰ سال چه کار کرده‌اید؟ در برابر همین تحریم یکی رفتار شماست و دیگری رفتار شهید رئیسی است؛ دولت شهید رئیسی بود که سیل سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات ما را زیاد کرد. دنیا فقط سه کشور نیست و این اشتباه است؛ من واقعاً متاسف هستم که ۴ سال دیگر اسم کشور ما بشود قفس و دنیا بشود سه کشور دیگر و گفته شود که وضعیت بن‌بست قرار داریم و باید از این بن بست خارج شویم؛ آقای روحانی در ۸ سال یک مرتبه به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چندین بار به این کشورها سفر کرد و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد. آقای پزشکیان شما پزشک هستید و می‌گویید که تشخیص‌های غلط تجویزهای غلط به همراه دارد که کشنده است.

جلیلی: با آلترناتیوها و گزینه‌های جایگزین پیش می‌رویم

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت وی در حوزه تحریم‌ها چه اقدامی انجام خواهد داد و این‌که آیا در دولت وی توافق حاصل خواهد شد یا نه؟ اظهار کرد: آقای پزشکیان دوباره از پاسخ به سئوالات طفره رفت و نه راجع به تحریم‌ و نه راجع به راه‌حل‌های خود صحبت نکردند. تنها راه‌حلش این بود که ما می‌رویم و دوباره امتیاز می‌دهیم و فشار بر داخل می‌آوریم که عقب‌نشینی کنند.

پزشکیان در واکنش به این سخنان اظهار کرد: اصلأ شما (جلیلی) می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ اگر معنی‌اش را می‌دانی بگو! آیا فکر معنیش این است که می‌رویم و جلوی تحریم تسلیم می‌شویم؟ چرا دارید غلط تحلیل می‌کنید؟ اگر بلدید به مردم دروغ نگویید. من گفتم با آلترناتیوها و گزینه‌های جایگزین پیش می‌رویم.

در ادامه مناظره، مجری این سوال را درباره حوزه انرژی پرسید که ناترازی انرژی و افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از دیدگاه ها است و مساله قیمت انرژی از موضوعات مردم است؛ آقای پزشکیان شما در یک جلسه دانشجویی اشاره کردید که قیمت بنزین به نرخ بازار آزاد یعنی ۲۵ هزار تومان آورده شود و رئیس ستاد شما هم به این موضوع اشاره داشته است؛ آیا نظر شما همان نظر قبل است یا تغییر کرده است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: ابتدا لازم است این را بگوییم که اکنون دولت با تمام استانداران و بخشداران و دهیاران برای آقای جلیلی کار می کنند و گاها یک عده ای را تهدید می کنند که اگر رای ندهید چه می شود.

وی درباره موضوع انرژی گفت: بنده در جلسه دانشجویی یک حرفی زدم اما اینکه بخواهم در حاکمیت چه کاری انجام دهم، بحث دیگری است؛ حاکمیت که جلسه دانشجویی نیست.

پزشکیان: در کشور هدررفت انرژی داریم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در کشور هدررفت انرژی داریم که بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می کنند و کسانی که خانه و ماشین و امکانات بیشتری دارند اما هزینه را کسانی می دهند که ماشین ندارند و خانه آن ها کوچک تر است اما حاکمیت یارانه را به کسانی می دهد که پولدار هستند.

وی افزود: اگر قرار بر عدالت باشد باید این پول به همه داده شود؛ یعنی به پولدار و کسی که هیچ مصرفی ندارد. قرار نیست یک روستایی و کسی که ماشین ندارد، این سوپسید را نگیرد و آن ها هزینه گرانی را بدهند، پس باید راه حلی پیدا کرد که همه از یارانه انرژی و گاز و برق استفاده کنند.

پزشکیان گفت: من آن زمان دولت نبودم اما تصمیم و نگاهم این است که برای عدالت ابتدا باید آن محرومی را دید که جان و زندگی اش را در انقلاب و جنگ می گذارد؛ پس اگر قرار به پرداخت سوپسید باشد باید اول به آن ها داد. نباید با یارانه دادن به عده ای، سفره نان دیگران و زندگی شان را ساقط کرد و بعد به گدایی انداخت.

وی افزود: باید بر اساس قانون و کار کارشناسی پیش رفت و یارانه ای که به یک عده می دهیم و به عده ای نمی دهیم عادلانه کنیم. چرا باید فردی با ۱۰ اتاق و استخر و سیستم گرمایشی و سرمایشی و مصرف زیاد همان یارانه برق را بگیرد که فردی با یک اتاق و یک روستایی بدبخت می گیرد.

پزشکیان اظهار کرد: اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد باید یارانه به اقشار آسیب پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی شود و از آدم پولدار گرفته می شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و یارانه آن به مردم داده شود؟ گفت: اول بگویم مردم دارند می‌بینند رئیس جمهور سابق و اسبق و همه کسانی که ۳۲ سال گذشته بوده‌اند، در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت خود را چگونه پای کار آورده‌اند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما در دانشگاه صحبت نمی کنید شما می خواهید در مقام رئیس جمهور باشید. چه زمانی می‌خواهید برنامه ارائه کنید؟ شما کی می خواهید راه حل بیاورید؟ این بحث های شما از همین الان موجب ایجاد نوسانات شده است. شد مثل آقایی که طرح را به اجرا درآورد و وقتی دید مشکل درست شد گفت که من صبح جمعه فهمیدم. رئیس ستاد شما یک حرف می‌زند و شما یک حرف دیگر می زنید. همین می شود که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند. مسئول ستاد شما از بنزین ۲۵ هزار تومانی می گوید و شما حرف دیگری می‌زنید. باید مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره بررسی و آزمون و خطا نیست. هر روز که می گذرد به این مردم فشار می آید و فرصت‌ها از دست می رود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما درباره طرح وان مفصل کار کرده ایم و از آن دفاع می کنیم تا نقطه اجرایی شدن آن پیش رفته ایم. بحث اصلی این است که دولت آقای روحانی که سایرین می گویند آقای پزشکیان می خواهد دولت سوم روحانی باشد، نگاهش این بود که چه کسی گفته است باید به همه یکسان یارانه بدهیم .این یعنی بی عدالتی. کسی که سه ماشین دارد می تواند یارانه بیشتری از آن کسی بگیرد که ماشین ندارد.

پزشکیان گفت: خدا وکلیی من این را گفته ام؟

جلیلی: مردم در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند

جلیلی ادامه داد: این عدالت نیست که کسی که سه ماشین دارد چندین برابر کسی که ماشین ندارد، یارانه بگیرد. این ظلم به مردم است. طرح وان برای حل ناترازی بنزین بود. بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم. اساس طرح ما این است که مردم را در مدیریت مصرف مشارکت بدهید و بگویید این انرژی و این میزان سهم شماست و خودتان مصرف را مدیریت کنید و مردم وقتی احساس نفع کنند، وارد می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که این طرح نظارت دولت را از بین نمی‌برد، گفت: باید به مردم اعتماد کرد. دولت بستر را فراهم می کند تا مردم مصرف خودشان را مدیریت کند. این طرح فقط در بنزین نیست بلکه در گاز و برق هم هست ولی این اصلا به معنای افزایش قیمت نیست. این روند را به گونه‌ای پیگیری کرده ایم که زیرساخت آن فراهم شده است تا مردم لذت آن را احساس کنند و ببیند بی‌عدالت غلط کنار گذاشته شده است. کسی به مردم دستور نمی دهد بلکه خودشان مصرف را مدیریت می کنند و هیچ قیمتی افزوده نمی شود.

در ادامه مناظره مجری از پزشکیان پرسید که «برخی از فعالان بورس و بخش تولید می‌گویند که در دوران مسئولیت طیب نیا که الان مشاور جنابعالی هست نرخ بهره بالا باعث شد که به بورس آسیب وارد شود و تامین مالی تولید دچار مشکل شود و تشدید ناترازی های بانک ها شدت بگیرد که اثرات آن را بعد از چند سال در جهت تورم دیدیم؛ شما فرمودید که از نظرات کارشناسان خودتان استفاده می‌کنید؛ در این مورد بفرمایید که آیا رویکرد دولت جنابعالی متفاوت از عملکرد گذشته اقای طیب نیا یا دولت آقای روحانی خواهد بود؟

در پاسخ پزشکیان گفت: اولاً درباره موضوعی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر جلیلی گریزی زدند که ما می‌گوییم روحانی به من چه ربطی دارد؟ مگر من گفته‌ام که روحانی می‌خواهد فلان کار را انجام دهد؟ دوم اینکه آنچه که من گفتم چیزی بود که نگاه خودم است و قانوناً باید اجرا شود؛ این‌ها اگر چنین طرحی داشتند چرا در زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ در آن زمان نیز بود؛ این به آن معناست که کار به این سادگی هم نیست؛ اینکه در تئوری بگوییم که فردا کاری را انجام میدهم تا اینکه در عمل اجرا کنی از نظر علمی فاصله بسیاری وجود دارد؛ در نتیجه ما باید کاری کنیم که مردم تحت فشار قرار نگیرند، از طرف دیگر الان نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم؛ آیا می‌خواهیم دوباره آن را هزینه کنیم.

پزشکیان: ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند

وی درباره بورس نیز اظهار کرد: نگاه من در بورس همان است که آقای عبد تبریزی مطرح کرده است و موضع من روشن است. من دیروز نیز گفتم که اقتصاد یک نفر نیست و اینگونه نیست که یک نفر برای مملکت نقشه اقتصاد بکشد بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌ها هستند که متناسب با تخصص برای اینکه چگونه با چه مشکلی را برخورد کنند، نسخه طراحی خواهند کرد. اگر ما بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را به کار خواهیم گرفت؛ چرا که اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد چه چیزی تولید کند و با چه قیمتی عرضه کند و به چه میزان صادرات داشته باشد؛ یعنی مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را چه سر بورس چه سر بازار و چه سر تولید کننده می‌آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کاری که باید انجام شود توسط کارشناسان اعلام شده است و موضع ما اعلام شده است و آقای عبد تبریزی را نیز همه می‌شناسند؛ اگر آن دیدگاه غلط است، مردم نظر بدهند. آنچه که ما انجام خواهیم داد درباره بورس این است که ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و پول کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد؛ چراکه الان دولت‌ها کسری خود را از آنجا جبران می‌کنند.

جلیلی از پزشکیان پرسید چگونه ثبات را به بورس باز می‌گردانید که در پاسخ پزشکیان گفت: وقتی دولت در قیمت گذاری دخالت نکند و در قوانین دخالت و بی ثباتی ایجاد نکند و در کار تولید مداخله نکند بورس مسیر خود را طی می‌کند. از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم فرق دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعاً از کارشناسان مربوطه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس یک با نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تاثیرگذار خواهد بود.

جلیلی در پاسخ به این سوال مجری که گفت منتقدان شما می گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس ریزش می‌کند. می گویند شما طرفدار قیمت دستوری هستید، لطفا مشخصا بفرمایید تحلیل بورس و وضعیت آن در دولت شما چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: میلیون ها نفر از مردم ما با بورس درگیر هستند. در همین ایام در بسیاری از اجتماعاتی که شرکت کردم، بسیاری از مردم ضربه های جدی به خاطر سوءمدیریت متحمل شده بودند. بورس نماد اقتصاد کشور است. سوء مدیریت اقتصاد خود را در بورس نشان داد و متاسفانه مردم خرده سرمایه دار بیشترین ضرر را کردند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ که مسائل بورس پیش آمد به آقای روحانی برای بورس نامه نوشتیم و ۲۲ نکته به ایشان گوشزد کردیم. آقای عبدی چرا به ایشان راهکار ندادند؟ چرا سرمایه ها به فلاکت کشیده شد؟ در صورتی که دولت نیز همسوی آقای عبدی بود. چرا سرمایه های مردم در بازار بورس سوخت؟

جلیلی: بورس مدیریت می خواهد

وی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد کشور، ارتقای آن و جهشی است که ما می گوییم. بازار اولیه بورس بستر تولید است. بورس ثانویه نیز تنطیم کننده بورس اولیه است. بورس مدیریت می خواهد. یعنی باید شورای ثبات داشته باشیم. تصمیم بانک مرکزی و بیمه نباید به بورس ضرر بزند. برای تصادف رانندگی بیمه داریم. چرا برای سهام بیمه نداشته باشیم؟ پیشنهاد ما بیمه سهام است. اگر سهام را بیمه کنیم، مردم متضرر نمی‌شدند.

جلیلی درباره راهکارهای خود برای اصلاح بورس گفت: باید چه بحث بیمه، سهام و ایجاد شرکت پروژه های خرد و کلان را در نظر بگیریم تا مردم بتوانند از فرصت بورس برای جهش استفاده کنند. یکی از بسترهای نقش باشکوه ایرانی همین بورس است. عده ای سرمایه دار و کسایی که دنبال رانت و پول های بادآورده هستند، تلاطم را در بورس دوست دارند. باید شفافیت ایجاد کنیم. اینگونه نباشد یکی در روز ۵۰۰ میلیون سهام بخرد و دیگری نتواند. این اشکالات تکنیکی را چه کسی بوجود آورد؟ چرا شفافیت وجود نداشت؟ همین آدم های رانت خور نباید بتوانند این کار ها را انجام دهند. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است.

پزشکیان در ادامه در این بخش تصریح کرد: شما (جلیلی) حرف‌هایی که دیگران زده‌اند را می‌آورید و به من نسبت می‌دهید، به من چه ربطی دارد؟ یکی را پیدا می‌کنند می‌گویند تو چون با او ارتباط داری پس مثل او هستی. این منطق رئیس‌جمهوری فرداست. مردم ببینید که اینها چه کسانی هستند!

جلیلی در پاسخ گفت: خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز کسانی به صراحت وقتی جوانان جمع می‌شوند و ۱۰ سال روی یک موضوع کار می‌کنند چون فقط با این‌ها نیستند می‌گویند اینها چه کسانی هستند؟

پزشکیان در پاسخ تصریح کرد: شما (جلیلی) می‌گویید من حزبی هستم؛ رئیس‌جمهوری هستید که دارد دروغ می‌گوید! من حزبی نیستم. شما به من تهمت زدید. شما کارتان تهمت زدن است.

جلیلی تأکید کرد: اگر در همه ۳۲ سال اخیر کار کردید چرا خود را کنار می‌کشید؟ کسانی که اطراف شما هستند را بحث داریم. مردم دارند می‌بینند و خداوند حاضر و ناظر است که این مطالب چقدر صحت دارد و صدق است. شما می‌گویید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت برود فلانی است. شما همین را هم بلد نیستید که در چه زمانی ارجاع شد. شما تاریخ موضوع را هم نمی‌دانید چه برسد به راه‌حلش.

پزشکیان در واکنش تصریح کرد: شما خیلی بلدید.

جلیلی ادامه داد: بله. نمی‌شود تاریخ چیزی را ندانید ولی برایش راه‌حل داشته باشید. براساس حرف‌ دیگران نمی‌شود که بیاید و از روی چیزی که نوشته شده است، بخوانید. از یک طرف می‌گویید فلانی این را می‌گوید ولی ادعای صرف است و نمی‌گویید کجا این را می‌گوید. خلاف می‌گویید. صداقت خود را در عمل نشان دهید نه اینکه بگویید چیزی را که نوشته شده است باید از رو بخوانم. باید این موارد را در محضر خدا پاسخ دهید.

پزشکیان تصریح کرد: خیلی جالب است که راحت جلوی چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی هستی و احزاب تو این‌ها هستند و تو ضدمردمی. من حزبی نیستم.

پزشکیان : باید اول بررسی شود که یارانه به چه کسی بدهیم و به چه کسی ندهیم

پزشکیان ادامه داد: من محرومین را درمان می کنم شما پولدارها را درمان کنید؛ اگر رییس جمهور شوم اجازه نخواهم داد فقرا و محرومان شب را گرسنه بخوابند.

وی توضبح داد: روش این است که از فرد پولدار گرفته می شود و به آن فردی که پولدار نیست، می‌دهیم.

جلیلی از پزشکیان پرسید: چگونه؟

پزشکیان پاسخ داد: ده‌ها راه وجود دارد؛ اولین قدم شناسایی است. شما (جلیلی) می‌گویید نقشه دارید اما نقشه بدون ارزیابی وضعیت موجود ارزشی ندارد. اول باید بررسی کرد که با چه چیزی مواجه‌ایم و کجا و چگونه است.فعلا در جمهوری اسلامی نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد.

وی افزود: برای همه یارانه می‌دهند حال این‌که باید اول بررسی شود که یارانه به چه کسی بدهیم و به چه کسی ندهیم، بعد بینیم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی ندارند و براساس شناخت جلو برویم. این‌که این‌ها می‌گویند نقشه داریم، آن را بدهند تا ما بررسی کنیم.

جلیلی: بحث این است که وضع موجود و مطلوب چیست

در ادامه مجری از جلیلی پرسید: در برنامه‌های شما مطلبی درباره پرداخت یارانه نقدی ندیدیم؛ آیا قصد ادامه پرداخت یارانه دارید چگونه می خواهید منابع یارانه را به صورت پایدار تامین کنید.

جلیلی گفت: آقای پزشکیان احادیث و آیاتی می خوانند و جلسه را متبرک می کنند که حوب است اما این ها را ائمه جمعه مساجد هم می توانند خوب بخوانند.

پزشکیان در واکنش گفت: بخاطر همین این بلا را سر مردم آوردید.

جلیلی در واکنش گفت: این احادیث باید در عمل امتداد پیدا کند شما در مقام رییس جمهور باید صجبت کنید و بگویید این حدیث نورانی چگونه خود را در عمل نشان می دهد. خواندن حدیث ارزشمند و حوب است اما امتداد چیست و چگونه می خواهد محقق شود؟

وی افزود: این‌که سوال کردم که چگونه و چند بار جواب ندادید و بعد می گویید تازه مطالعه کنید و بررسی کنید؛ الان کجا هستید و به چه سمتی می رویم . بحث این است که وضع موجود و مطلوب چیست و این مهم است و برنامه ما برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب چیست.

جلیلی اظهار کرد: بعد از پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی یعنی ۴۵ دلار به مردم داده می شد که به مردم کمک می کرد بعد در ۸ سال شرایطی به وحود آوردند که از یک طرف ارزش پول ملی پایین آمد که دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.

وی گفت: آقای پرشکیان به قول شما «من عین» اما اگر «من عین» را ندانید نمی توانید کار پیش ببرید. «من عین» این بود که ۴۵ هزار تومان یارانه می دادید و بعد با سیاست های گفت و گوها دلار ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد و بعد کماکان یارانه ۴۵ هزار تومانی می دادند و به روی خودشان نیاورده و کسانی که امروز در ستاد شما هستند می گفتند ما هر شب عزا می گیریم که چه طور یارانه ۴۵ هزار تومانی را بدهیم. شهید رییسی نسبت به این وضعیت بی تفاوت نبود و تورم را کاهش داد.

پزشکیان بیان کرد: داده‌های شما غلط است.

جلیلی گفت: آیا تورم ۶۰ درصد بود یا نه؟

پزشکیان با نشان دادن نمودار تورم گفت: این یادگار آن‌ها و این تورم رئیسی است. مردم ببینید.

جلیلی همچنین بیان کرد: مردم قضاوت کنند. دلار ۳۰ هزار تومان شد ولی به روی خودشان نیاوردند و گفتند برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی عزا می گیریم که شهید رئیسی این مبلغ را ده برابر یعنی ۴۵۰ هزار تومان کرد.

این نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: ما طرح سبد کالای خانوداده مطرح کردیم. وقتی عده‌ای گرسنه هستید، شما مسئول هستید. در این طرح ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کیلوکالری دارد و نیاز روزمره هر انسان است را در یک طرح آماده کرده ایم که اطمینان خاطر حاصل شود که این ۱۳ کالا در اختیار مردم قرار می گیرد.

پزشکیان گفت: به چه کسانی می‌دهید؟

جلیلی پاسخ داد که ما به همه مردم ارائه می دهیم و بنامه ان مشخص است . بخشی از این طرح در قالب کالابرگ در این دولت اجرا شده است که باید به نظر ما تکمیل شود.

جلیلی افزود:‌طرح سفر خانوار را مطرح کردیم. یارانه فقط برای نان نیست. خانواه کرامت داشته و به سفرو تفریح نیاز دارد. وقتی می گویید که برخی مردم مشارکت در انتخابات ندارد یک دلیل آن این است که که یک جوان به من می گفت یک بار با خانواده به سفر نرفته ام. ما باید براین حل این مشکل برنامه داشته باشیم نه اینکه برویم فکر کنیم که چه می شود کرد. ما طرح یارانه کالای فرهنگی را هم داریم. ما اماکن فرهنگی زیادی داریم که دیگر هزینه‌ای برای دولت ندارد و با یارانه ‌ای که میریود بستر استفاده از این اماکن را فراهم کنید.
ما باید به سمتی برویم که ضریب جینی به بهترین حالت باشد.وقتی هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد، ضریب جینی در بهترین حالت بود و ۴۵ دلار می دادیم ، در آن هشت سال به بدترین حالت رسید.

مجری درباره نقل قول از پزشکیان که یارانه ۴۵ هزار تومان کمر اقتصاد را خرد کرده است، گفت که این اظهارنظر شما در ۲۱ اردیبهشت ۹۶ در دانشگاه قم مطرح شده است که او گفت: خبرنگاران معمولا سر و ته جملات را قطع می کنند. باید جغرافیای حرف مشخص باشد. تا دلتان بخواهد رسانه‌ها از این حرف ها می‌زنند. موضع من روشن است.

پزشکیان در ادامه گفت: اطلاعات غلط به مردم می دهند.

جلیلی گفت: کدام اطلاعات غلط؟

پزشکیان اظهار کرد: من نشان می دهم.

پزشکیان ادامه داد: آقای جلیلی اطلاعات غلط به مردم می‌دهند و مانند آن آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم؛ آیا توهم او را برش داشته بود یا نه؟ الان نیز آقای جلیلی می‌گویند که من به مردم سبد می‌دهم؛ به چه گروه و جمعیتی می‌خواهند این سبد را بدهند؟ با چه پولی و با چه منابعی؟

جلیلی پاسخ داد: ما حداقل می‌گوییم مطالعات آن انجام شده است و نمی‌گوییم که می‌رویم بررسی می‌کنیم.

پزشکیان با به نمایش درآوردن نموداری با عنوان روند تورم گفت: مردم ببینند که وضعیت تورم در دولت آقای رئیسی ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است؛ در دولت آقای رئیسی بر اساس آمار بدترین وضعیت تورم اتفاق افتاده است؛ رقم تورم در مرکز آمار ۴۳ درصد و در بانک مرکزی ۵۲ درصد است و اینها [اشاره به جلیلی] هم که در دولت بوده‌اند؛ مردم ببینند اگر با ۱۰ برابر کردن یارانه‌های نقدی سفره‌شان خوب شده است حق با آقای جلیل به او رای بدهند اما اگر دیدند وضعیتشان بدتر شده است بدانند که ین الان نیز با آنها صادق نیستند و حرف‌هایی می‌زنند که فردا یا اجرا نخواهند کرد توانست که آنها را اجرا کند در نتیجه تا دلتان بخواهد از این وعده‌ها مانند یک میلیون شغل و مسکن و تورم تک رقمی به مردم می‌دهند.

پزشکیان: توسعه متوازن ایجاد می‌کنیم

در ادامه این مناظره تلویزیونی مجری از مسعود پزشکیان پرسید که با توجه به این‌که قانون ساخت یک میلیون مسکن را در سال برای دولت الزام کرده است، برنامه دولت جنابعالی برای اجرای قانون و ساخت مسکن و مدیریت اجاره بها چیست؟ که در پاسخ پزشکیان تاکید کرد: برنامه من اجرای قانون است؛ من قانون را اجرا خواهم کرد. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود که یک میلیون مسکن درست می‌کنم و مجلس نیز الزام کرده بود که یک میلیون مسکن ساخته شود اما منابع آن را تعیین نکرده بود. نتیجه این کار وضعیت مسکنی است که امروز وجود دارد. در مقایسه میزان مجوزهای ساخت مسکن در دولت‌های شهید رئیسی و دولت قبلی مشاهده می‌کنیم که تقریباً هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ این بدان معناست که وعده دادند اما نتوانستند آن را اجرایی کنند. آن زمان می‌گفتند ما سالانه یک میلیون مسکن درست می‌کنیم، یک میلیون شغل می‌دهیم و تورم را نیز تک رقمی می‌کنیم اما آیا شد؟ من آنچه که قانون است را اجرا می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی آیا سال یک میلیون مسکن را می‌سازید؟ تاکید کرد: خیر؛ نمی‌شود و من آنچه که قانوناً امکان دارد و در اختیار دارم را در حد توانم اجرا خواهم کرد. من نمی‌توانم خارج از قانون کاری کنم. در سیاست‌های کلی رهبری طرح آزمایش سرزمینی دیده شده است و بنابر این بوده که اجازه ندهیم شهرهای بزرگ، بزرگتر نشوند و روستاها را به گونه‌ای توسعه دهیم که از روستاها به حاشیه نشینی نروند؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد، قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند و با این وضعیت اقتصاد مملکت اوضاع خوبی پیش نمی‌آید. معتقدم که باید ضمن ادامه راه شهید رئیسی و اجرای قانون، آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است را به شدت پیگیری کنیم و تلاش خواهیم کرد که توسعه متوازن ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجاره مسکن را نیز با طرح ساخت مسکن مدیریت می‌کنید؟ گفت: مشکل اجاره مسکن به دلیل تورم است و عامل تورم نیست دولت است؛ دولت باید حقوق پرسنل و کارمندان خود را بر اساس قانون متناسب با میزان تورم پرداخت کند اما متاسفانه این کار را نمی‌کند؛ وقتی دولت شبانه پول مردم را جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند مشکل دیگر آن‌ها را حل کند. ما اگر هنر داریم باید بتوانیم جلوی تورم را بگیریم.

مسعود پزشکیان اظهار کرد: خارج از قانون نمی‌توانم کار کنم. در سیاست های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمینی پیش‌بینی‌شده است. یعنی نباید این گونه شهر بزرگ شود و مدام باید مسکن درست کنیم. این گونه قیمت زمین ها بالا می‌رود. پس باید روستاها را طوری توسعه دهیم که مردم از روستاها به شهر ها نیایند.درضمن رفتن راه شهید رئیسی و پیگیری ساخت مسکن، توسعه را به طور متوازن پیش میبریم و آمایش سرزمینی مقام معظم رهبری را انجام خواهیم داد. تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل آب و همین الان نشست زمین پیدا می‌کند. خیلی از منابع سرزمینی تهران در حال اتمام است.

وی ادامه داد: دولت باید بتواند پولی به کارمندان بدهد که بتواند در خانه شان زندگی کنند. تورم باعث افزایش اجاره می‌شود و دولت مسبب ایجاد تورم است. دولت‌ها بر اساس تورم پول کارمندان را پرداخت نمیکند و مشکل ایجاد میشود. دولت نباید شبانه جیب مردم را خالی کند و اینگونه نمی‌تواند مشکل را حل کند. پس این یک بسته ای است که باید کل آن را اجرا کنیم. باید هنر کنیم و جلوی تورم را با راهکاری مناسب بگیریم. این گونه تعدادی از مشکلات را حل می‌کنیم و با اصلاح حقوق کمک می‌کنیم به افراد تا اجاره خود را بپردازند.

جلیلی : سالی چند هزار ازدواج داریم و به ازای این تعداد باید مسکن فراهم کنیم.

در ادامه سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که شما سه سال پیش گفتید طرح مسکن مهر و اهدای زمین به نیازمندان را پیش می‌گیرید، اما هنوز خیلی از مردم در مسکن مهر ساکن نشده اند. شما چگونه این مشکل را در شهرهای بزرگ و شهرهایی که مشکل زمین دارند، حل می‌کنید؟ با توجه به این‌که طرفدار ساخت مسکن مهر نیز بوده‌اید، عنوان کرد: در بحث مسکن مردم انتظار دارند، برنامه دولت آینده را بدانند. آقای پزشکیان اگر ناراحت نمی‌شوند بدانند که رییس ستاد ایشان که وزیر مسکن کشور بود در سال ۸۴ مصاحبه کرد و گفت وزارت مسکن تعهدی در قبال قیمت مسکن ندارد. ایا این رویکرد ادامه پیدا میکند؟ شما میتوانید بگویید این رویکرد خود ایشان است و یا در دولت شما هم ادامه خواهد داشت؟ سالی چند هزار ازدواج داریم و به ازای این تعداد باید مسکن فراهم کنیم.

جلیلی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی سیاست‌هایی که همان ۸ سال اجرا شد، همان ۸۰۰ هزار هم کاهش پیدا کرد اما راهش این نیست که بگوییم چون ازدواج کمتر شده پس مسکن کمتر هم بسازیم. باید کاری کنیم که ازدواج شکل گیرد که بحث دیگری است.

وی افزود: این نگاهی که برخی دوستان داشتند که مسکن مهر مزخرف است، باشد، شما چه برنامه‌ای داشتید؟ افتخار هم کردید که یک مسکن نساختید. در دوره شما متوسط قیمت مسکن چند برابر شد؟ ۱۰ برابر. می‌دانید چند درصد مردم ما امروز اجاره‌نشین هستند؟ در قانون برنامه هفتم چه چیزی درباره مسکن تصویب شد؟ می‌دانید آقای پزشکیان؟

پزشکیان در پاسخ گفت: تصویب شدن که مالیات ندارد! خیلی حرف‌ها را تصویب کردید، بگویید اجرا شد یا نه؟ شهید رئیسی مسکن درست کرد یا نکرد؟ او قبل از اینکه بیاید گفت ۱ میلیون مسکن می‌سازیم، انجام داد یا نه؟

جلیلی پاسخ داد: مشکلش این بود که زمین نبود. مشکل زمین چگونه باید حل شود؟ در برنامه هفتم که شما هم که در مجلس حضور دارید نمی‌دانم چقدر به آن اشراف دارید.

پزشکیان در پاسخ تصریح کرد: نه، ما بی‌اطلاعیم و فقط شما اطلاع دارید. روش شما این است که بگویید فلانی این کار را کرده و فلانی آن کار را، به من چه ربطی دارد؟ من موضعم را گفتم و مردم هم شنیدند، شما هم موضع خود را بگویید که مردم بشنوند.

جلیلی ادامه داد: نه، شما موضع خود را نگفتید. من می‌گویم برای این امر باید برنامه داشته باشید. در مورد مسکن که مشکل زمین وجود دارد هم برنامه هفتم تصریح کرده که چه باید کرد. مشکل زمین است که قیمت مسکن را بالا برده است. ما باید به زیستگاه مسکن خود ۰.۲ را از اراضی کشور اضافه کنیم که این خود چند برابر یک شهر بزرگ است. کار دولت و رئیس‌جمهور این است که این موارد را بداند و دنبال اجرای آن باشد نه اینکه برود و بررسی کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این گره در برنامه هفتم توسعه باز شده است. مسکن یک بحث تک‌بعدی نیست ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد و در آمایش سرزمینی هم باید به آن نگاه کرد. سیاست‌های دریامحور هم همین است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

در ادامه مناظره مجری این سوال را در موضوع مهار تورم پرسید که آقای پزشکیان شما در میزگرد سیاسی گفتید که یا باید تحریم ها را حل کنید یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می شود؛ اگر توافقی به هر دلیلی بدست نیامد و تحریم ها باقی بماند تورم و افزایش قیمت ها بیشتر می شود و اولین اقدام شما برای تثبیت قیمت ها چیست؟

پزشکیان در پاسخ گفت: وضعیت مسکن در دولت شهید رئیسی قرار بود درست شود؛ طرحی که آقای دکتر می گوید که اگر زمین بدهند؛ با این حقوق ها نمی توانند کارکنان برای ساخت خانه ۱۰۰ متری پول بدهند حداقل یک میلیارد باید بدهند این پول را از کجا می آورند؟ مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون مسکن بسازند؟ چرا به مردم راست نگفتید؟

وی افزود: چرا قانون را اجرا نمی کنند؟ وقتی وزیر بودم قانون بود، اما به خاطر کمبود منابع قانون اجرا نمی شد؛ پس اگر منابعی نباشد این طرح مسکن را هیچ دولتی نمی تواند اجرا کند؛ منابع را چه طوری تامین می کنید؟ به جای این حقوق کارمند را درست بدهد تا بتواند مقداری ذخیره کرده و با ذخیره اش خانه بخرد و بعد وام را پس دهد؛ لذا با این حقوقی که به کارمندان داده می شود، ۱۰۰ سال دیگر نمی تواند خانه بسازند.

پزشکیان: ارز باید تک نرخی شود

پزشکیان درباره برنامه اش برای تثبیت قیمت ها گفت: علت تورم دولتی است که از جیب مردم پول برمی دارد؛ دولت بزرگ می شود و در نتیجه ناترازی به وجود می آید که برای رفع آن مجبور به چاپ پول است و یا اینکه دولت از بانک ها پول اضافه می گیرد.

وی افزود: اگر بتوان با واردات ارز وارد کشور شود می توان جلوی تورم و فشار روی مردم را گرفت؛ در موقع تحریم نمی توان خرید کرد و معاملات شکل نمی گیرد؛ لذا قیمت ها گران می شود و گرانی باعث تورم و دست کردن دولت در جیب مردم می شود.

پزشکیان گفت: کار ما در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحریم، اصلاح ناترازی در انرژی و گاز و ارز و مدیریت شرایط است. ما اکنون یارانه بنزین و برق می دهیم و اگر بتوان هزینه ها را مدیریت کرد به بهداشت و درمان و معیشت مردم بدهیم.

وی اظهار کرد: به هر کسی که ارز ترجیحی می دهیم یعنی رانت پرداخت می کنیم؛ باید ارز را تک نرخی کرده غیر از بحث دارو و نهاده ها و مواد غذایی مردم، چه کسی گفته ارز ۲۸ هزار تومانی و به دیگری ارز ۴۰ هزار تومانی بدهیم.

جلیلی سوال کرد که چگونه؟

پزشکیان پاسخ داد: دولت باید دستور دادن را بردارد. ‌الان کسی جنسش را فروخته و صادر می کند و دولت می گوید باید ارز را با فلان قیمت بدهید و اصلا برای فروشنده صرف نمی‌کند. برای پتروشیمی نمی‌صرفد کالای خود را صادر کند و در داخل بفروشد برایش بهتر است. چون ارز واقعی از او می خواهند ولی می‌گویند با این قیمت ارز را پس بده. دولت نباید در بازار و ارز دخالت کند. دولت باید برای دارو و کالاهای اساسی یارانه بدهد. بقیه‌اش را بازار تامین می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود. در این زمینه خیلی از کارشناسان اتفاق نظر دارند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره حکمرانی ریال چیست؟ گفت: من اول درباره مسکن صحبت کنم. یک بحث زمین است، اما یک بحث این است که دولت باید کمک کند. طبق قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن برود که الان ۷-۸ درصد است. دولت در طبس به مردم زمین داد و مردم با سرمایه خود مسکن ساختند و دولت هم کمک کرد.

جلیلی با بیان اینکه تورم یک مشکل اصلی است، گفت: دولت شهید رئیسی حداقل تورم ۶۰ درصد به ارث برد و تلاش کرد و آن را کاهش داد.

پزشکیان تصریح کرد: در دولت رئیسی برخی اقلام ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. گوشت در دولت رئیسی از ۱۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و ۸ برابر شده است.

جلیلی گفت: مردم پاسخ شما درباره تورم را شنیدند و الان حالا اجازه بدهید مردم جواب من را بشنوند. باید مشکل تورم را ریشه یابی و حل کرد و از سرزنش افراد نباید نگران شد. مطالعه کردن ضدفضیلت شده است. اینکه بگوییم برنامه نداریم و بعدا بررسی می کنیم هم شده فضیلت.

پزشکیان بیان کرد: من استاد تمام دانشگاه هستم.

جلیلی هم گفت: در خیلی از موضوعات اطلاعات شما خیلی کم است و در این موضوعات اطلاعات ابتدایی را هم ندارید.

پزشکیان اظهار کرد: با آمارهای غلط؟

جلیلی بیان کرد: مردم آمار را می‌بینند.

جلیلی: اگر خلق پول هدایت نشود، تورم ایجاد می شود

وی خاطرنشان کرد: باید فهم درست و راه‌حل برای تورم داشته باشید. اگر در بودجه ناترازی ایجاد شده و خلق پول هدایت درستی نشود، تورم ایجاد می شود. راه‌حل ناترازی بودجه، افزیش منابع و کاهش مصارف است. باید ارزآوری را به یک هدف اصلی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کنیم. نه اینکه اگر تحریم شد، به سمت قبله بنشینیم. باید دقیق بررسی کنیم تا منابع ارزی را افزایش دهیم. برای کاهش مصارف نباید به مردم فشار آرویم بلکه دولت باید به خودش فشار بیاورد.

جلیلی با تاکید بر اینکه بسیاری از هزینه‌های غیرضرور دولت باید کاهش پیدا کند، گفت: انضباط مالی که ما طراحی کردیم بر این اساس است که اگر حیف و میلی در منابع مردم اتفاق می‌افتد دولت باید سفت جلوی آن را بگیرد و یکی از کارهای خوب دولت آقای رئیسی در این خصوص بود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر می‌خواهید بر پول کشور مدیریت داشته باشید در ابتدا باید بر ریال حاکمیت داشته باشید و بدانید که گردش ریال شما به چه صورت است؛ در این راستا باید سامانه‌ها را شکل دهیم و شفافیت مالی در سرمایه‌های بزرگ ایجاد کنیم و بدانیم که چه حرکتی را باید دنبال کنیم. اگر ریال حاکمیت نداشته باشد نمی‌توان مشکل را برطرف کرد. از طرف دیگر باید بتوان ریال را به سمت تولید هدایت کرد نه اینکه این تسهیلات به سمت مال سازی هدایت شود.

جلیلی اضافه کرد: از سوی دیگر آنچه که تورم به ویژه بازار و مردم را اذیت می‌کند برخی از جهش‌هایی است که در قیمت ارز صورت می‌گیرد. وقتی بدانیم بین تخصیص و تامین ارز چه فرایندی وجود دارد و اشکالات آن کجاست و وقتی راه حل رفع آن مشکلات را پیدا کنیم، می‌توانیم مشکل را حل کنیم نه اینکه کلی بگوییم من فلان کار را می‌کنم. برای بازار ما ثبات نرخ ارز بسیار مهم است. وقتی شما بسیاری از معاملات درست را در بازار غیر رسمی انجام دهید این حتماً لطمه می‌زند و موجب جهش ارزی می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «در این خصوص باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد» ادامه داد: اتفاقاً ما در این باره نه تنها برنامه داریم، بلکه احکام آنها را نیز تهیه کرده‌ایم یعنی به امید خدا اگر مردم اعتماد کنند از روز اول به این دلیل که قبلاً مطالعه کرده‌ایم و نمی‌گوییم که حالا برویم کارشناسان را پیدا کنیم و مسئله را بفهمیم، احکام را تعیین کرده‌ایم که چگونه به آرامش برسیم.

در ادامه مجری مناظره پرسشی از پزشکیان مطرح کرد و گفت که چند سال پیش جنابعالی در دیدار با مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی با واردات خودروهای خارجی مخالفت کرده بودید و فرموده بودید که با واردات خودرو دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است اما در مناظره‌ای که دیشب داشتیم اشاره کردید که باید بازار را باز کنیم و دور خود قفس درست نکنیم؛ بفرمایید که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف و اگر موافق هستید بفرمایید که عرض مورد نیاز این موضوع را از کجا تامین خواهید؟

پزشکیان در پاسخ گفت: من آن زمان هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم؛ بازار بسته بود و وقتی واکسن تولید می‌کردیم دولت برای آن قیمت گذاری می‌کرد؛ اگر می‌خواستیم همان واکسنی که ما تولید می‌کردیم را وارد کنیم، صد برابر باید هزینه بیشتر پرداخت می‌کردیم؛ دولت مرزها را بسته بود و جنس‌هایی را که تولید می‌کرد با قیمت‌های آنچنانی در بازار آزاد تحویل مردم می‌دادند؛ در حالی که اگر بازار آزاد است باید می‌گذاشتند که واکسن نیز آزاد باشد.

پزشکیان: خودرو باید با ارز مردم وارد شود

پزشکیان درباره واردات خودرو ادامه داد: دولت واکسن را قیمت گذاری میکرد اما ماشین را نمی‌کرد و مرزها ها را بسته بود؛ اما ماشین که مزیت ما نیست مرزها را برای آن بستیم. در حال حاضر قانون نگذاشته واردات ماشین انجام شود. می‌گفتند ماشین دست دوم وارد کنیم. چیکار کردیم که به واردات ماشین دست دوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند؟ همه ماشین ها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشین ها را چند برابر در اینجا می‌فروشیم. مردم را از زندگی ساده محروم کرده ایم. واردات خودرو با ارز مردم باید وارد شود. به مردم پول ایرانی میدهیم اما جنس خارجی را ده برابر به آنان می فروشیم. واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد می شود.

وی ادامه داد: اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند خود به خود خود را تنظیم می کنند. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تامین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری ها بردارد.

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که شما گفتید واردات خودرو صفر و صدی نیست و واردات خودرو باید ابزاری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و پایین آمدن قیمت ها باشد. آقای یزدانی سخنگوی ستاد شما نیز گفته است شما با واردات کنترل شده خودرو موافقید، نظر صریح خود را می گویید؟ عنوان کرد: مردم از خودرو سوال دارند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که این همه رشته اقتصاد در کشور داریم و مسکن، خودرو و کشاورزی و تک بعدی نیست و ابعادی مثل سیاست خارجی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که دنبال می‌کنم این است که از دانشگاه ها و وزارت علوم بخواهیم وارد رشته های تخصصی اقتصاد مثل اقتصاد خودرو، مسکن و کشاورزی شوند. تا اقتصاد و دانشگاه ها باهم پیوند بخورند.

جلیلی: قیمت و کیفیت خودرو حائز اهمیت است

وی ادامه داد: قیمت و کیفیت خودرو حایز اهمیت است. آن چیزی که بررسی کرده ایم، البته اگر آقای پزشکیان نگوید این ها در اتاق در بسته نشسته اند و جلسه گرفته اند این است که در ده سال گذشته ده ها استاد دانشگاه و مدیران خودرو را آورده ایم و این ها از همه طیف ها بوده اند و با کارشناسان مربوطه صحبت کردند. یکی از مهم ترین موضوعات در خودرو بحث تیراژ است.

جلیلی تأکید کرد: در تولید کاری که انجام می‌دهید این است که تولید باید اقتصادی باشد. این موضوع را با استادان مختلف بررسی کردیم و با مدیران برجسته کارخانه‌ها هم مشورت داشتیم. اگر با این نگاه که راه‌حل را افزایش تیراژ اعلام کنید، یکی از اهرم‌های‌تان همین واردات است تا متناسب با آن بازار را بتوانید کنترل کنید.

وی افزود: زمانی که معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، مشتری سمند داشتیم که سفیر ما آن زمان می‌گفت ما شش‌ماه در اینجا در صف سمند هستیم. در ونزوئلا تولید پراید و سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم اما متاسفانه در آن ۸ سال تعطیل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: واردات یک ابزار خوب برای مدیریت بازار است. یکجا باید وارد کنید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند همه کار دست اوست. از یک طرف هم باید ایرادات تولیدکننده داخلی را هم حل کنید. صادرات به کشورهای همسو هم باید در نظر باشد که در آن ۸ سال قطع شد.

 

ادامه دارد…

 

نظر شما