شناسهٔ خبر: 67483696 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

۴ راهکار فوری برای جلوگیری از عواقب گرمازدگی در تابستان

گرمازدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن ایجاد می‌شود. معمولا در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما یا فعالیت بدنی در دمای بالا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بهداشت نیوز گرمازدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن ایجاد می‌شود. معمولا در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما یا فعالیت بدنی در دمای بالا است. جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی، گرمازدگی است و زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد. این عارضه بیشتر در ماه‌های تابستان برای افراد به وجود می‌آید.

شکی نیست که گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد و درمان نشدن آن می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند. هر چه درمان طولانی‌تر شده و به تعویق بیفتد، احتمال آسیب بدتر و خطر عوارض جدی یا مرگ بالاتر خواهد بود.

یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که موجب بیش از حد گرم شدن بدن خواهد شد. به عنوان دمای بدن بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد تعریف می‌شود. گرمازدگی که گاهی آفتاب‌زدگی نیز نامیده می‌شود، شدیدترین شکل هایپرترمی یا بیماری مرتبط با گرما است و می‌تواند منجر به آسیب مغزی، نارسایی اندام‌ها یا حتی مرگ شود.
انواع گرمازدگی دو نوع وجود دارد:

گرمازدگی ناشی از فعالیت: این نوع معمولا نتیجه اعمال بیش از حد فیزیکی در شرایط گرم و مرطوب است و در چند ساعت شکل می‌گیرد.

گرمازدگی بدون فشار: این نوع کلاسیک نیز نامیده می‌شود، این نوع به دلیل سن یا شرایط سلامت زمینه‌ای رخ می‌دهد و طی چند روز به وجود می‌آید.
علائم گرمازدگی

علائم و نشانه‌های گرمازدگی عبارتند از:

دمای بالای بدن:

دمای هسته بدن ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر که با دماسنج مقعدی به دست می‌آید، علامت اصلی گرمازدگی است

تغییر وضعیت ذهنی یا رفتار:

گیجی، بی‌قراری، گفتار نامفهوم، تحریک‌پذیری، هذیان، تشنج و کما همگی می‌توانند ناشی از گرمای بیش از حد بدن باشند.

تغییر در تعریق:

ناشی از هوای گرم که موجب گرم و خشک شدن پوست خواهد شد. در گرمازدگی ناشی از ورزش شدید، پوست خشک یا کمی ‌مرطوب می‌شود.

تهوع و استفراغ:

هنگام گرمازدگی ایجاد حالت تهوع دور از ذهن نیست.

پوست برافروخته:

با افزایش دمای بدن پوست شما قرمز می‌شود.

تنفس سریع و پی در پی:

تنفس سریع و کم عمق خواهد شد

سردرد:

امکان دارد سر ضربان داشته باشد

آنهیدروزیس (پوست خشکی که عرق نمی‌کند).

آتاکسی (مشکلات حرکتی و هماهنگی)

مشکلات تعادل هذیان (گیجی یا سردرگمی)

سرگیجه تعریق بیش از حد که پس از توقف ورزش، ادامه می‌یابد  

فشار خون پایین یا بالا ترق ریه (صدای حباب یا غرغر در ریه‌ها)

الیگوری (برون‌دهی ادرار کم) تنفس سریع یا تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)

تشنج سنکوپ (غش کردن) یا از دست دادن هوشیاری ضعف.
راه‌های جلوگیری از گرمازدگی

این عارضه قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از آن در هوای گرم این اقدامات را انجام دهید:

  لباس‌های گشاد و سبک بپوشید: پوشیدن لباس‌های اضافی یا لباس‌های محکم به بدن اجازه خنک شدن مناسب نمی‌دهد.

در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید: آفتاب سوختگی بر توانایی بدن برای خنک کردن تاثیر می‌گذارد، بنابراین با یک کلاه لبه پهن و عینک آفتابی از خود در خارج از منزل محافظت کنید.

از کرم ضد آفتاب هر دو ساعت یک بار استفاده کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید: هیدراته ماندن به بدن کمک می‌کند تا عرق کند و دمای بدن را در حالت طبیعی نگه دارد.

احتیاط‌های بیشتری را با داروهای خاص انجام دهید: اگر داروهایی مصرف می‌کنید که بر توانایی بدن برای هیدراته ماندن و دفع گرما تاثیر می‌گذارند، باید احتیاط بیشتری کنید.

 هرگز کسی را در ماشین پارک شده رها نکنید: یک علت شایع مرگ و میر ناشی از گرما در کودکان همین مورد است. وقتی ماشین در زیر نور خورشید پارک شود، دمای آن در عرض ۱۰ دقیقه بیش از ۱۱ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. رها کردن شخصی در ماشین پارک شده در هوای گرم بی‌خطر نیست، حتی اگر شیشه‌ها ترک خورده یا ماشین در سایه باشد. وقتی ماشین پارک است، آن را قفل نگه دارید تا از ورود کودک به داخل جلوگیری شود.

خو گرفتن: زمان صرف شده برای کار یا ورزش در گرما محدود شود تا زمانی که به آن عادت کنید. افرادی که به هوای گرم عادت ندارند، به ویژه در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما هستند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدنشان با هوای گرم سازگار شود اگر امکان خطر بیشتر وجود دارد.

احتیاط بیشتری شود: در صورت مصرف دارو یا شرایطی که خطر ابتلا به مشکلات مربوط به گرما را افزایش می‌دهد، از گرما اجتناب کنید و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی سریع عمل کنید. اگر قصد شرکت در یک رویداد ورزشی شدید یا فعالیت در هوای گرم دارید از وجود خدمات پزشکی در دسترس اطمینان حاصل کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما