شناسهٔ خبر: 67482768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

چند درصد برداشت پنبه مکانیزه است؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

مجری طرح پنبه وزارت جهاد گفت: اخیرا با ورود چند کمباین به کشور، ۱۰ درصد پنبه مزارع توسط کمباین برداشت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت پنبه در اقصی و نقاط کشور تمام شده است. گفت: بنابر آمار، پنبه در ۱۹ استان کشور کشت می‌شود. که خراسان رضوی، فارس، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی و خراسان جنوبی از استان‌های اصلی تولیدکننده است.

او با بیان اینکه ۱۵۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است. افزود: طی ۲ تا ۳ سال اخیر، ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز در داخل تامین و مابقی از دیگر کشور‌ها وارد می‌شود.

هزارجریبی با بیان اینکه سابقه خودکفایی تولید پنبه در کشور وجود دارد. گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی، شرایط کشت پنبه در استان‌های گلستان، مازندران و شمال اردبیل مناسب است. و همواره به سبب نیاز آبی کم گیاه و مقاومت در برابر خاک‌های شور و آب‌های شور، کاملا سازگار و مناسب اقلیم کشور است. کمااینکه بدلیل سابقه تولید پنبه در کشور امکان خودکفایی وجود دارد.

مجری طرح پنبه با اشاره به سیاست‌های حمایتی کشت پنبه افزود. وزارت جهاد در راستای حمایت از تولید به ازای هرکیلو بذر پنبه ۲۰ هزارتومان یارانه به کشاورزان می‌دهد و از طرفی کود یارانه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان پنبه قرار می‌دهد. این درحالی است که تمامی محصولات زراعی و باغی مشمول کود‌های یارانه‌ای نیستند و تنها محصولات راهبردی همچون گندم، چغندرقند، پنبه و دانه‌های روغنی از کود‌های یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه کشت پنبه کاملا بصورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: در سنوات گذشته تمام برداشت پنبه بصورت سنتی انجام می‌شد، اما با ورود چندکمباین به کشور، ۱۰ درصد مزارع پنبه توسط کمباین برداشت می‌شود.

هزارجریبی در خصوص ورود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت نساجی افزود: با کمک شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ترویج و آموزش دولتی، سیاست‌های الگویی در مناطق مختلف ایجاد کردیم که اصول کشت و دیگر موارد را به کشاورزان نمایش می‌دهیم تا از آخرین دستاورد‌ها بهره‌مند شوند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد از راه اندازی مرکز تخصصی برداشت پنبه در استان گلستان خبر داد و گفت: با راه اندازی اولین مرکز تخصصی، پنبه‌های تولیدی با اصول و دانش جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او گفت: کشت پنبه در اقصی نقاط کشور تمام شده و تنها معدودی از کشاورزان پس از برداشت محصولاتی مانند گندم، پنبه را کشت می‌کنند. با اتمام کشت پنبه، بوته‌های پنبه در برخی نقاط شروع به گل دهی کردند و همواره احتمال خسارات وجود دارد که بدین ترتیب به کشاورزان توصیه می‌شود که مراقبت‌های لازم از مزارع داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما