شناسهٔ خبر: 67481515 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون مسکن و ساختمان:

چرخه تولید مسکن در دولت سیزدهم به حرکت درآمد/عرضه زمین در دولت گذشته صفر بود

صاحب‌خبر -
چرخه تولید مسکن  در دولت سیزدهم به حرکت درآمد/عرضه زمین در دولت گذشته صفر بود

خبرگزاری آریا-معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  با اعلام این که هدف گذاری دولت سیزدهم ساخت 6 میلیون واحد مسکونی بود تاکید کرد: این دولت در بخش مسکن مسئولانه  عمل کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا ، هادی عباسی‌ طی نشست خبری در تشریح عملکرد حوزه مسکن در دولت سیزدهم  اظهار داشت: دولت سیزدهم مسئولانه وارد این حوزه شد و تلاش کرد تا با نگاه مسئولانه به نیاز متقاضیان مسکن پاسخ بدهد.
وی با بیان اینکه سیاست دولت گذشته بر متوقف ساختن ساخت مسکن در کشور بود ادامه داد: در فاصله سال 1392 و طی سه سال بعد از آن افزایش قیمت مسکن در کشور رخ نداد ،چرا که در دولت نهم و دهم با تولید مسکن و اجرای طرح مسکن مهر بخش عمده‌ای از نیاز مردم به مسکن پاسخ داده شد و همین دلیل سبب عدم افزایش قیمت طی آن سال‌ها بود.

یش از 2 میلیون و 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرایند ساخت شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروسه تولید مسکن پروسه زمان‌بری است و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند تاکید کرد: سیاست‌های افزایش عرضه زمین، پیگیری ارایه تسهیلات بانکی و دیگر سیاست‌های اتخاذ شده در دولت سیزدهم چرخه تولید مسکن را به حرکت واداشت که امیدواریم در دولت بعدی نیز این سیاست‌ها تداوم داشته باشد.
عباسی با بیان این که  هدف گذاری ما در وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه 6 میلیون واحد مسکونی بود گفت:  برای اینکه تعهدی ایجاد نشود این سیاست را مسکوت گذاشته و 4 میلیون واحد مسکونی نهضت ملی اطلاع رسانی شد
وی افزود:در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرایند ساخت شده و بیش از 500 هزار واحد تکمیل شده است که تکمیل واحدها در ماه‌های آینده جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت .

فرصت های پیش بینی شده در دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مردم
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که دولت سیزدهم در رابطه با بخش مسکن 3 فرصت را در نظر گرفت  توضیح داد: فرصت نخست، تامین زمین بود تا قیمت تمام شده کاهش یابد که در لین حوزه کارهای مهمی انجام شد و هم‌اکنون شاهد جهش در تامین زمین در محدوه شهرها، شهرک‌ها و سواحل جنوبی هستیم.
وی ادامه داد: فرصت دسترسی به تسهیلات فرصت دومی است که در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. بیش از 350 همت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافت که باید تقویت شود.
عباسی‌ فرصت سوم را دسترسی بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: در این بخش تلاش شد تا قیمت تمام شده با تامین زمین توسط دولت کاهش یابد.
وی اضافه کرد: همچنین تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای دهک‌های یک تا 4 را که توان مالی مناسبی ندارند از دیگر تمهیدات دولت سیزدهم است و در این راستا نرخ سود از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت.

130 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و تحویل داده شد
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل مسکن مهر در دولت سیزدهم حاطر نشان کرد: بیش از 130 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و تحویل داده شد و 110 هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که بدون پرونده‌های دارای تعارض تا پایان دولت تکمیل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چنانچه مسائل بانکی و پرداخت تسهیلات مسکن حل شود می‌توان به تامین مسکن در کشور پاسخ مناسب داد تاکید کرد: افزایش 100 همتی سرمایه بانک مسکن در دست پیگیری است تا بتوان نرخ سود را کاهش داد بنابراین با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات می‌توان در تکمیل واحدها سرعت عمل بیشتری داشت.

عرضه زمین در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم صفر بود
عباسی‌ در ادامه خاطر نشان کرد: عرضه زمین در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم صفر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تامین زمین اقدام کند و در این دولت بیش از 100 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد که در مقایسه با تمامی دولت‌های قبلی عددی پیشتاز به شمار می‌رود.


نظر شما