شناسهٔ خبر: 67479053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صدرالحسینی در گفت‌وگو با مهر:

در دولت دوازدهم برای ارتباط با همسایگان چالش داشتیم

نفیسه عبدالهی

کارشناس مسائل بین الملل گفت: روابط سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشت.

صاحب‌خبر -

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: بر اساس اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و تدابیر امامین انقلاب، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید از یک پویایی ویژه برخوردار باشد و کمترین چالش و مشکل را با همسایگان، کشورهای اسلامی و اکثریت کشورهای جهان داشته باشد.

وی ادامه داد: البته خطوط قرمز روشن و شفافی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز وجود دارد که رهبر انقلاب بر اساس سه اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» این خطوط را به طور کامل مشخص کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در طول ۴۵ سال گذشته برخی از دولت‌ها بر اساس این خطوط روشن و شفاف حرکت کرده‌اند و توانستند روابط خارجی ایران را با ملت‌ها و دولت‌های گوناگون تحکیم ببخشند و قطعاً در این رابطه واردات و صادرات کالاها منظم تر و به نفع جمهوری اسلامی ایران بود.

صدرالحسینی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تنها موضوع مورد توجه پرونده هسته‌ای (برجام) شد، عنوان کرد: متأسفانه سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم روی این موضوع متمرکز شد.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در شرایطی دولت را تحویل شهید رئیسی دادند که متأسفانه ما با برخی از کشورهای همسایه دچار چالش بودیم و کار برای تعمیق روابط بسیار دشوار بود.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در دولت سیزدهم، شهید رئیسی با تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و مبتنی بر همگرایی و همچنین «نگاه به شرق»، توسعه روابط و تعامل با کشورها، سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بالاترین رأی را به وزیر خارجه پیشنهادی یعنی شهید امیرعبداللهیان دادند لذا این شهید بزرگوار توانست روابط خود را با کشورهایی همچون عربستان، امارات، بحرین و کویت را تسهیل کرده و به کمترین چالش برساند.

صدرالحسینی بیان کرد: در دولت سیزدهم تعمیق روابط با دیگر کشورها و قاره‌های مختلف که در دوران دولت یازدهم و دوازدهم به حداقل رسیده بود، ترمیم شد.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین روابط سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشت تا جایی که شاهد رشد صادرات ۳۸ درصدی بودیم.

نظر شما