به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «علیرضا رحمتی» در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اهداف کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ارتقای کیفیت تولید بتن آماده و به تبع آن ارتقای کیفیت ساخت و سازها با تأمینکنندگان مواد اولیه، دستگاههای اجرایی و اعضا تعامل دارد.
وی با بیان اینکه طبق آمار جهانی ایران در سال 2022 میلادی هشتمین تولیدکننده سیمان دنیا بوده است، افزود: سیمان یک صنعت بسیار انرژیبر و آلاینده است. به همین دلیل نیز کشورهای پیشرفته از توسعه کمّی این صنعت عقبنشینی کرده و سیمان را از کشورهایی خریداری میکنند که در آنها انرژیهای ارزان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به کیفیت پایین برخی بتنهای آماده در کشور، گفت: متأسفانه در کشور با پدیده "سرطان بتن" مواجه هستیم.
وی توضیح داد: با توجه به فرآیند غیراستاندارد تولید بتن، طی یکی دو سال مقاومت آن پس از استفاده در ساخت و ساز بالاست، اما به تدریج و طی 10 تا 15 سال این بتن به کاهگل و تیرچوبی تبدیل میشود.
رئیس کمیته فنی کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده با تأکید بر اینکه از این مسئله غافل هستیم، اضافه کرد: یکی از پیامدهای سرطان بتن وقوع سوانحی مانند متروپل خواهد بود که لازم است مسئولان به آن توجه ویژهای داشته باشند.
رحمتی یکی از نیازهای کنونی ایران را تولید سیمانهای آمیخته به جای سیمانهای تیپ یک و دو عنوان کرد و با بیان اینکه در اروپا سیمان تیپ یک و دو پیدا نمیشود، اظهار کرد: کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندهها و بینیاز شدن کشور برای ساخت نیروگاههای جدید مزیتهای تولید سیمان آمیخته است.
وی از تولید بتن توسط نیستانوانتها در بسیاری از استانهای کشور به عنوان معضل ساخت و سازها یاد کرد و در این باره گفت: متأسفانه در بسیاری از مناطق کشور نیسانوانتها مخلوطکنهایی را به خود متصل کرده و با چند کارگر اقدام به تولید بتن کرده و این بتن را با روشهای بسیار غلط در ستونها و سقف ساختمانها میریزند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این اتفاق با سازمان نظام مهندسی ساختمان مکاتبه کردهایم که تاکنون نتیجهای در بر نداشته است.
وی یکی از پیامدهای تولید بتن نیسانی را ورشکسته شدن کارخانههای تولید بتن آماده عنوان کرد و با اشاره به نمونهای در این باره، تصریح کرد: به عنوان نمونه 7 کارخانه بتن آماده در چابهار در حال ورشکسته شدن هستند. در بسیاری استانها از جمله کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و... با معضل نیسانهای تولیدکننده بتن مواجه هستیم.
انتهای پیام/؛
∎