شناسهٔ خبر: 67474780 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در آیین نکوداشت مقام علمی و ادبی غلامعلی حداد عادل عنوان شد؛

معلم پرکار؛ خادم فرهنگ و مفاخر فرهنگي

صاحب‌خبر -
معلم پرکار؛ خادم فرهنگ و مفاخر فرهنگي
خبرگزاری آریا - مراسم نکوداشت استاد فلسفه، ادیب و سیاست‌مدار ایرانی غلامعلی حداد عادل عصر دوشنبه 11 تیر ماه 1403 با حضور پرشمار استادان، پژوهشگران و مدیران عالی فرهنگی و هنری کشور در تالار وحدت برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: اوایل تشکیل دولت انقلابی و مردمی برای تجلیل از دانشمند فرزانه دکتر حدادعادل در جلسه‌ای حاضر شدم و عرض کردم وزارت فرهنگ وظیفه دارد جلسه‌ای در شأن مقام رفیع علمی ایشان برگزار کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مفتخر هستیم در تالار وحدت میزبان اهالی فضل، ادب و دانش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه بزرگانی باشیم که به پاس یک عمر تلاش و مجاهدت مرد دوست داشتنی حوزه فرهنگ و ادب و دانش ایران زمین استاد غلامعلی حدادعادل گرد هم آمدند.
اسماعیلی گفت: خدای بزرگ را شاکر هستیم که جمهوری اسلامی چنین شخصیت فرهیخته و اهل فرهنگی را در حوزه سیاست دارد و از نشانه های فرهنگی بودن نظام جمهوری اسلامی وجود چنین شخصیت‌هایی است که در راس آن امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب هستند که وجود ایشان برای همه ما موهبتی بزرگ به‌شمار می‌آید.
وی افزود: آقای حدادعادل در عرصه های مختلف سیاسی کشور حضور داشتند و در مجلس ششم که شرایطی ویژه داشت وارد مجلس شدند و به خوبی از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی صیانت کردند؛ در قامت ریاست قوه مقننه در مجلس هفتم تلاش کردند این نهاد را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایشان هرجا نقش آفرینی کردند محل درس آموزی برای همه ما بوده و در حوزه کار فرهنگی از ابتدای انقلاب بسیاری از کتب درسی که ما دانش‌آموزان دهه شصت خواندیم و به واسطه آنها با عظمت و مفاخر ایران بزرگ آشنا شدیم یا توسط ایشان تالیف شده بود یا تحت نظر ایشان بود؛ انشاالله خداوند متعال حضور ایشان را در عرصه های مختلف پرنشاط و مبارک قرار دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای آقای حدادعادل در همه عرصه‌ها آرزوی توفیق بیشتر دارم و خدمتی که دکتر حداد عادل به حوزه علوم انسانی کردند شایسته تقدیر است و به همت ایشان در شورای تحول علوم انسانی اتفاق عظیمی در دانشگاه ها رخ داد.
حداد عادل؛ چهره شناخته شده فرهنگی
پس از وزیر ارشاد محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: ابتدا از وزیر محترم فرهنگ برای حمایت از این برنامه و آیین هایی از این دست در سه سال گذشته تقدیر و تشکر می نمایم.
مشاور وزیر فرهنگ افزود: دکتر حداد عادل چهره ای شناخته شده اند، اما از جهت وسعت علوم و نوع نگاه و اندیشه در جامعه آن چنان که باید شناخته نشده اند. ایشان خوشبختانه در موضوعات مختلف به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مشاوره تخصصی می‌دهند.
شالویی تأکید کرد: کمتر برنامه‌ای، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود مگر آنکه دکتر حداد عادل در برنامه‌ریزی‌های آن حضور داشته باشد.
وی افزود: استاد حداد عادل نسبت به هنر و جامعه هنری نیز همواره حساسیت دارند و این توجه ستودنی است.
شالویی تصریح کرد: امیدواریم که مفاخر کشور در صحت و عزت باشند تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و از وجود آنان بهره بجوییم.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان گفت: شایسته است که در پایان یاد کنیم از رئیس جمهور شهید،آیت الله رئیسی، که همواره تاکید و توصیه بر نکوداشت مفاخر ایران داشتند.
شخصیتی محبوب درمیان هندیان ایران دوست
رودرا گائوراو شرست سفیر هند در ایران نیز در این آیین تصریح کرد: ایران زمین در هر دوره‌ای معدن انسان‌های جواهر صفت بوده است. در عصر حاضر نیز ایران از مفاخر برجسته‌ای برخوردار است و من بسیار خرسندم که در آیین نکوداشت یکی از این بزرگان حاضر هستم.
وی افزود: استاد حداد عادل، هم در میان سیاستمداران و هم در میان اهالی فرهنگ هند، بسیار محبوب هستند. من این فرصت را مغتنم می‌شمارم که از طرف خود و تمام هندیان از ایشان تشکر کنم.
سفیر هند تأکید کرد: دکتر حداد عادل نه فقط در ایران به پاسداشت زبان فارسی می‌پردازد بلکه در هند هم پاسداشت زبان فارسی را با جدیت دنبال می‌کند.
ستاره عرصه معلمی
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: آغاز آشنایی من با دکترحداد عادل به سال 1391 برمی‌گردد. بنیاد سعدی تاسیس شده بود و ایشان بنده را به عنوان معاون انتخاب کردند و طی آن سال‌ها در خدمت ایشان بودم.
وی افزود: من از همه عناوین دکتر حداد عادل، لقب معلم را برای ایشان بیشتر دوست می دارم. ایشان یکی از ستارگان عرصه معلمی اند. سلوک ایشان معلمانه است. بسیار می‌خواند و همواره کم می گوید.
تسلط حدادعادل بر فرهنگ اسلامی، ایران و غربی
در ادامه حسن انوری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سخنم را با یادی از دکتر محمد معین آغاز می‌کنم. در یکی از جلساتی که در خدمت ایشان بودیم گفت استادان باید سه فرهنگ اسلامی، ایرانی و غربی را به خوبی بشناسند. امروز تنها کسی که مصداق این سخن دکتر معین است به نظر من حداد عادل است.
انوری تصریح کرد: او از جهت شناخت غرب نیز سرآمد است چراکه پایان‌نامه دکتری خود را به فلسفه‌ کانت اختصاص داده است.
شخصیتی برجسته در پاسداری از زبان فارسی
نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران در ادامه این برنامه گفت: شرکت در این جلسه باعث افتخار است چون امروز مراسم نکوداشت یک شخصیت برجسته در پاسداری زبان فارسی در منطقه برگزار می شود.
وی افزود: به عنوان نماینده سیاسی کشور تاجیکستان باید بیان کنم که این استاد، مبلغ دوستی و مودت بین تاجیکستان و ایران است. سند روابط دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان 33 سال پیش، توسط دکترحداد عادل حروفنگاری شده است.
حفاظت حداد عادل از سرمایه های علمی کشور
احمد جلالی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: آشنایی با شهید مطهری از برکات دوستی من با دکتر حداد عادل بوده است. این آشنایی تا شب شهادت استاد مطهری به برکت وجود دکتر حداد عادل ادامه داشت.
وی افزود: دکتر غلامعلی حداد عادل در زندگی من همیشه بر من حق معلمی داشتند. او حتی شب کنکور تا صبح با من بود و درس می خواند و من، مدیون او هستم.
جلالی تصریح کرد: سه نهاد مهم فرهنگی تحت ریاست حداد عادل در حال فعالیت هستند. حفاظت او از سرمایه‌های علمی کشور ستودنی است.
شخصیت شگفت انگیز
محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم نیز در این آیین گفت: ویژگی‌های متعدد دکتر حداد به ویژه با تسلطشان بر فیزیک، فلسفه، تاریخ اسلامی، مباحث دینی و… او را به شخصیتی شگفت‌انگیز تبدیل کرده است.
وی افزود: استاد حداد عادل شاعر و ادیب است. در این راستا به همت ایشان، بنیاد سعدی با انگیزه گسترش زبان فارسی در جهان مشغول به فعالیت است.
انتشارات فرهنگستان زبان ادب در اوج
علی اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این جلسه گفت: دکتر حداد عادل وقت را به خوبی مدیریت می‌کند. او حتی در اتومبیل نیز کتاب می‌خواند و یادداشت برداری می‌کند.
وی افزود: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زمان مدیریت ایشان بسیار اوج گرفته است. و آثار متعددی تحت اشراف و مدیریت ایشان به جامعه علمی کشور عرضه شده است.
اهمیت ترجمه قرآن حداد عادل
موسی اسوار عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این آیین با اشاره به آشنایی 40 ساله خود با دکتر حدادعادل، بیان کرد: به دو خصلت فرهنگی او که کمتر دیده شده اشاره می‌کنم. در جلسات خصوصی تعابیری به کار می‌برند که گاه موجب شگفتی است و برای شنونده این شبهه شکل می‌گیرد که ایشان این عبارت‌ها را از کجا پیدا کرده است. وقتی به ترجمه قرآن دکتر حدادعادل توجه می‌کنید، این تعجب‌ها از بین می‌رود.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر کیفیت ترجمه قرآن حدادعادل، ادامه داد: ترجمه قرآن او یکی از 5 ترجمه باکیفیت معاصر است. نخستین ویژگی ترجمه تقید مترجم به زبان معیار فارسی است. همچنین پرهیز از تکرار و استفاده از کلیشه‌های تکراری است.
او تأکید کرد: حدادعادل دارای اعتدال فرهنگی است که در نوشتار، گفتار و رفتار وی مشهود است. روشن و روان و همه فهم صحبت می‌کند و می‌نویسد.
در پخش پایانی این آیین و پس از شعرخوانی جمعی از شاعران برجسته کشور و اجرای برنامه موسیقایی، غلامعلی حداد عادل به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما اسلام را پذیرفتیم اما ایرانی ماندیم؛ زبان عربی آموختیم و فارسی را حفظ کردیم؛ در طول تاریخ هرگاه فرهنگ اسلامی و ایرانی هم‌افزایی داشتند، کشور ما پیشرفت داشت.
حدادعادل با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غربی را شناخت و آن را نقد کرد، گفت: از تاریخ 200 سال اخیر ایران مدد می‌گیرم و می‌گویم، ایران دوستی و عشق و علاقه به ایران با غرب‌پرستی سازگار نیست. از فرهنگ و تمدن غربی چیزهای زیادی می‌توانیم بپذیریم. عیب بزرگ فرهنگ غربی کم رنگ بودن وجود خدا در آن فرهنگ است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره چرایی پیوستن به دنیای سیاست نیز گفت:اگر در کشور ما سیاست بر پایه درستی استوار نباشد، دین و دنیای مردم هم استوار نخواهد ماند. اگر این داربست استوار نباشد، همه چیز و همه کس فرو می‌ریزد.
وی در پایان تأکید کرد: اگر سیاستمداران و مدیران ارشد ما بیشتر کتاب بخوانند و از تاریخ بیشتر اطلاع داشته باشند، فضای سیاسی و فرهنگی ما تلطیف بیشتری پیدا خواهد کرد. کشور ما بیش از هر چیز به مدیران توانا نیاز دارد؛ خاصه مدیران فرهنگی که توان علمی و دانشی بالایی داشته باشند.
در پایان این آیین، پس از رونمایی از تمبر یادبود و کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامعلی حداد عادل که از سوی انتشارات انجمن منتشر شده بود، الواح سپاس و تقدیر و هدایای نهادها و شخصیت‌های فرهنگی کشور از جمله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکتر غلامعلی حداد عادل اهدا گردید.
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا

نظر شما