شناسهٔ خبر: 67474664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بیانیه بایدن در مورد مصونیت ترامپ انتقاد کرد

صاحب‌خبر -
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بیانیه بایدن در مورد مصونیت ترامپ انتقاد کرد
خبرگزاری آریا-امروز سه‌شنبه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از حکم تاریخی دادگاه عالی که برای اولین بار به نوعی مصونیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از پیگرد قانونی را به رسمیت شناخت، «مستحق تحقیر» توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آریا ؛رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سوالی در فاکس نیوز درباره اظهارات بایدن گفت که اظهارات بایدن «مستحق تحقیر» و «خطرناک» است و رئیس جمهور را به «تلاش برای تضعیف دادگاه عالی» متهم کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز، دوشنبه، گفت که حکم دیوان عالی درباره مصونیت رئیس‌جمهور یک «سابقه خطرناک» است که می‌تواند روسای جمهور را به پادشاه تبدیل کند و از مردم آمریکا خواست تا با رد دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر، نسبت به آن اعتراض کنند.

بایدن در اظهارات روشن و سنجیده کاخ سفید گفت که تصمیم دادگاه به این معناست که احتمال محاکمه ترامپ به اتهام تلاش برای باطل کردن نتایج انتخابات 2020 قبل از رای گیری در 5 نوامبر بسیار کم است و هشدار داد که این می تواند روسای جمهور آمریکا را به پادشاه تبدیل کند.

دادگاه عالی ایالات متحده پیشتر در روز دوشنبه به این نتیجه رسیده بود که ترامپ را نمی توان به دلیل اقداماتی که در چارچوب اختیارات قانون اساسی او به عنوان رئیس جمهور قرار می گیرد تحت تعقیب قرار داد، اما او می تواند به دلیل اقدامات خود تحت تعقیب قرار گیرد، در یک حکم تاریخی که برای اولین بار به نوعی مصونیت رئیس جمهور از تعقیب قضایی به رسمیت شناخته شد.

بایدن گفت: این ملت بر این اصل بنا شده است که در آمریکا پادشاهی وجود ندارد. همه ما در برابر قانون برابریم. هیچ کس، هیچ کس بالاتر از قانون نیست. نه حتی رئیس جمهور ایالات متحده.

او گفت که تصمیم دادگاه به این معنی است که اکنون هیچ محدودیتی برای کاری که رئیس جمهور می تواند انجام دهد وجود ندارد.

وی افزود: این یک سابقه خطرناک است، زیرا دیگر محدودیتی در اختیارات منصب قانونی نخواهد داشت و تنها محدودیت ها توسط رئیس جمهور اعمال می شود.

از سوی دیگر، ترامپ از این تصمیم استقبال کرد و در شبکه اجتماعی خود با عنوان "حقیقت اجتماعی" گفت: "این یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی و قانون اساسی ما است."

ترامپ معتقد است که «تصمیم تاریخی که امروز از سوی دیوان عالی صادر شد باید به همه کمپین‌های آزار و اذیتی که بایدن علیه او رهبری می‌کند پایان دهد».

دادگاه انتخاباتی ترامپ قرار بود در 4 مارس برگزار شود.

دادگاه منطقه ای ایالات متحده و هیئتی متشکل از سه قاضی دادگاه استیناف قبلاً ادعای مصونیت ترامپ را رد کرده بودند.

یک دادگاه منطقه ای ایالات متحده اکنون یک سری جلسات پیش از محاکمه طولانی را برگزار خواهد کرد که احتمال برگزاری آن قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را بسیار بعید می کند.

ترامپ متهم به توطئه برای فریب دادن ایالات متحده و توطئه برای ممانعت از یک رویه رسمی است، که جلسه کنگره در 6 ژانویه 2021 است که برای تأیید پیروزی بایدن در انتخابات برگزار شد.

او همچنین متهم به توطئه برای سلب حق رای و شمارش آرای آمریکایی ها شده است.

ترامپ که با چهار پرونده جنایی روبرو است، تمام تلاش خود را می کند تا محاکمه ها را حداقل تا پس از انتخابات به تعویق بیندازد.

ترامپ در ماه می گذشته در نیویورک به 34 مورد جنایی به جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پول پرداخت شده در اوج مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 برای ساکت کردن ستاره فیلم های پورن استورمی دنیلز، که می گوید با او رابطه جنسی داشته، محکوم شد.

بدین ترتیب ترامپ اولین رئیس جمهور سابق آمریکا بود که به جرمی مجرم شناخته شد. او در 11 ژوئیه محکوم خواهد شد.

وکلای ترامپ با تشکیل مجموعه‌ای از پرونده‌های کوتاه قبل از محاکمه‌ها، توانستند سه دادگاه دیگر مربوط به تلاش‌های او برای لغو نتایج انتخابات 2020 و نگهداری اسناد فوق‌محرمانه در خانه‌اش در فلوریدا را به تعویق بیاندازند.

در صورت انتخاب مجدد، دونالد ترامپ می تواند بلافاصله پس از تحلیف خود در ژانویه 2025، دستور بسته شدن پرونده های فدرال علیه او را صادر کند.


نظر شما