شناسهٔ خبر: 67474300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

حاشیه ای بر اولین مناظره دور دوم

جلیلی استادانه از مشکلات و برنامه گفت؛ پزشکیان پراکنده‌گویی کرد و کوچه بازاری حرف زد/ فضای شفاف برای انتخاب روز جمعه

پزشکیان معتقد است که برنامه وجود دارد، سیاست های مقام معظم رهبری وجود دارد و ... . اما اولاً در برخی سخنان و مواضع او که ریز می شویم، در می یابیم که اتفاقاً نوع تفکر او نسبت به برخی مسائل دقیقاً در نقطه مقابل همان برنامه هاست! حال چگونه می خواهد چیزی را که قبول ندارد و یا نسبت به آن کژفهمی دارد را اجرا کند؟!

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: مناظره دیشب مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را از چند منظر می توان مورد برررسی قرارداد. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره کنیم:
 
یک:
پزشکیانی که شب گذشته و البته در ایام انتخابات دیده شد، شبیه کسی است که سراسیمه وارد انتخابات ریاست جمهوری شده و به جای آنکه در عرصه های مختلف برنامه منسجم ارائه دهد و بر روی آنها تمرکز داشته باشد، بیشتر با پراکنده گویی، به حاشیه رفتن و ارائه سخنان غیر منسجم و عوامانه به دنبال جذب رای است. شاید بتوان با این دستفرمان این ایام را گذراند اما واقعاً اگر چنین شخصی رئیس جمهور شود، چگونه می خواهد یک کشور را مدیریت کند؟

دو: مردم و نخبگان از کاندیدای ریاست جمهوری این انتظار را دارند که برای تک تک مسائل و موضوعات کشور، برنامه دقیق و کارشناسی شده ارائه دهد؛ وگرنه از صبح که بلند می شوند تا دلتان بخواهد سخنان کوچه بازاری و به اصطلاح قهوه خانه ای می شنوند.

این حد از حاشیه رفتن و کلی گویی و بیان سخنان کوچه بازاری این را به ذهن انسان می آورد که گویا پزشکیان فراموش کرده که در قامت یک کاندیدای ریاست جمهوری است نه یک مصاحبه کننده تلویزیونی یا رادیویی!

سه: دیشب یک بار دیگر، موضوع فضای مجازی مطرح شد. پزشکیان باز هم نشان داد که در موضوع فضای مجازی هنوز در سطح یک رئیس جمهور موضوع را نمی شناسد. از همین رو، بعضاً در پاسخ به پرسش مجری، خواسته یا ناخواسته به حاشیه می رفت.

چهار: پزشکیان معتقد است که برنامه وجود دارد، سیاست های مقام معظم رهبری وجود دارد و ... . اما اولاً در برخی سخنان و مواضع او که ریز می شویم، در می یابیم که اتفاقاً نوع تفکر او نسبت به برخی مسائل دقیقاً در نقطه مقابل همان برنامه هاست! حال چگونه می خواهد چیزی را که قبول ندارد و یا نسبت به آن کژفهمی دارد را اجرا کند؟!

ثانیاَ، رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور برای اجرای برنامه ها و سیاست های کلان کشور خودش باید برنامه داشته داشته باشد. خودش باید راهکار اجرایی برای رسیدن به اهداف برنامه ها و سیاست ها ارائه دهد.

پنج: در زمینه سیاست خارجی نیز پزشکیان باز هم نشان داد که دستش خالی است و بارها ما را یاد همان مسیر خسارت بار و تکراری که در زمان روحانی طی شد، می انداخت. جلیلی در مورد برجام و FATF پر از استدلال بود و آدرس هایی که می داد نیز هم برای مخاطب عادی و هم برای نخبگان، ملموس و قابل هضم بود. مثلاً او در مورد برجام با استناد به گزارش های آژانس بیان کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده و ما اکنون طلبکار هستیم. در عوض، پزشکیان به گونه ای سخن می گفت که گویی ما مقصر هستیم!

اما نکته جالب اینجاست که همین آقای پزشکیان، چند سال پیش و در زمانی که نائب رئیس مجلس بود، در جلسه علنی و در جایگاه هیئت رئیسه، یک موضع گیری شدید و انتقادی علیه رفتار دشمن در مورد برجام داشت!
 
البته با توجه به اینکه بارها آقای پزشکیان ما را به کارشناسان حواله داده است، از خود او باید بپرسیم که چرا دیشب در برابر سخنان کارشناسی و چندین استدلال سعید جلیلی که به صورت تخصصی سال هاست در حوزه علوم سیاسی - هم از نظر علمی و هم تجربی - ورود داشته است، سر تعظیم فرود نیاورد؟!

فیلم

نظر شما