شناسهٔ خبر: 67473723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

توسعه اقتصادی یا چپاول اقتصادی؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ سرپرست ریاست جمهوری با افتخار می گوید از کِشتی‌های عبوری و کشورهایی که رابطه خوبی با ایران ندارند، گندم و جو خریدیم؛ گزارشی تلخ برای دولتی که آمده بود فقر و گرانی را ریشه کن کند و عدالت برقرار کند. حالا در آخرین روزهای عمر دولت، محمد مخبر از این دستاورد به عنوان سند افتخار یاد می کند، در حالی که کارشناسان آن را شکست سیاست های اقتصادی دولت تفسیر می کنند. فقط گندم و جو نیست که با مشقت خریداری شده، نفت هم با دشواری فروش رفته است و پولش با دردسر برگشته؛ در حالی که می‌شد با تغییر سیاست ها جلوی خیلی از این زیان‌ها را گرفت. تفکری که تحریم را تکریم می کند و آن را با مبارزه با امپریالیست می‌خواند، نتیجه‌ای جز تورم‌های بالا، کوچک شدن سفره های مردم، فقر و هدررفت منابع کشور عایذی دیگر نداشته است. با این حال مدافعان این سیاست همچنان بر طبل خالی این ادعا می کوبند.

حسین راغفر اقتصاددان در واکنش به سخنان محمد مخبر درباره تامین کالاهای اساسی به «جهان‌صنعت» می گوید:«این شیوه معاملات کالاهای اساسی که مخبر اعلام کرده مصداق چپاول اقتصادی است. این اتفاقات در حالی رخ داده که دولت سیزدهم بارها اعلام کرده که انبارهای ما پر است و هیچ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی وجود ندارد. به تعبیری سخنان محمد مخبر افشای شکست کامل اقتصادی دولت سیزدهم است، در واقع برگ آخر تایید شکست اسفبار سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم است.» راغفر بر این باور است که، اگر دولت‌ها به همین شیوه اداره شود، باید روز‌به‌روز شاهد فلاکت و مصیبت بیشتر برای خانوارهای ایرانی باشیم.

وحید شقاقی‌شهری کارشناس اقتصادی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می گوید: اداره کشور با این روش دوام نخواهد داشت، اینکه ما افتخار کنیم که با چه فلاکتی و با چه روش‌های سختی کالاهای استراتژیک کشور را تامین می‌کردیم، این مسیر به توسعه کشور منجر نخواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما