شناسهٔ خبر: 67471356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

واکنش بایدن به حکم مصونیت قضایی ترامپ

بایدن گفت که حکم دیوان عالی درباره مصونیت رئیس جمهور یک «اقدام خطرناک» است که می‌تواند روسای جمهور را به «پادشاهان» تبدیل کند و از مردم آمریکا خواست تا در انتخابات نوامبر به دونالد ترامپ رای ندهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دیوان عالی آمریکا در حکمی اعلام کرده است که دونالد ترامپ برای اقداماتی که در مقام رسمی خود به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده است، از پیگرد قانونی مصون است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از این حکم گفت، تصمیم دیوان عالی آمریکا به این معناست که ترامپ بعید است پیش از انتخابات پنجم نوامبر ریاست جمهوری بابت نقش داشتن در رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ محاکمه شود و هشدار داد، این رویه می‌تواند روسای جمهور ایالات متحده را به «پادشاهان» تبدیل کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوان عالی آمریکا در حکمی اعلام کرده ترامپ برای اقداماتی که در مقام رسمی خود به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده، از پیگرد قانونی مصون است اما بابت عملکرد و اقداماتی که در ظرفیت خصوصی و به صورت غیررسمی انجام داده است، مصونیتی ندارد.

این حکمی تاریخی از سوی دیوان عالی آمریکاست که برای اولین بار هر نوع مصونیت رئیس‌جمهوری از پیگرد قانونی را به رسمیت می‌شناسد.

بایدن در ادامه افزود: «این ملت بر این اصل بنا شده که در آمریکا پادشاهی وجود ندارد. هر یک از ما در برابر قانون برابر هستیم. هیچکس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس جمهور ایالات متحده.»

وی ادامه داد، تصمیم دیوان عالی آمریکا به این معناست که اکنون عملا هیچ محدودیتی برای کاری که یک رئیس جمهور می‌تواند انجام دهد، وجود ندارد.

بایدن خاطرنشان کرد: «این یک رویه خطرناک است چون قدرت حکمرانی و ریاست جمهوری دیگر توسط قانون محدود نمی‌شود. تنها محدودیت‌ها، فقط توسط شخص رئیس جمهوری اعمال خواهد شد.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «اکنون مردم آمریکا باید کاری را انجام دهند که دادگاه باید آن را انجام می‌داد، اما این کار را نخواهد کرد. مردم آمریکا درباره دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ قضاوت خواهند کرد.»

وی همچنین با اشاره به ترامپ و نقشش در ناآرامی‌ها و حمله به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۰ گفت: «این مرد که آشوبگران و اراذل را به کنگره آمریکا فرستاد باید بابت آن کارها با محکومیت کیفری روبرو می‌شد. مردم آمریکا مستحق این هستند که پیش از انتخابات نوامبر از دادگاه‌های کشور پاسخی مناسب دریافت کنند.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «مردم حق دارند از نتایج این پیگرد قانونی قبل از انتخابات نوامبر مطلع شوند. اکنون، به دلیل تصمیم دادگاه، این امر خیلی بعید است.»

در این میان، مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن، آنها را «نفرت انگیز» و «خطرناک» خواند و رئیس جمهور را به «تلاش برای تضعیف دیوان عالی» متهم کرد.

ترامپ هم‌چنین ادعا کرده بود اتهاماتی که در مورد تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ علیه او مطرح شده بود، بی‌اساس است. او حکم دیوان عالی را یک «پیروزی بزرگ برای دموکراسی» توصیف کرده است.

در مقابل کمپین انتخاباتی بایدن هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که «این حکم حقایق را تغییر نمی‌دهد، پس بیایید در مورد آنچه در ۶ ژانویه اتفاق افتاد بسیار شفاف باشیم: دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ دست به کار شد و اوباش را تشویق کرد تا نتایج یک انتخابات را وارونه کنند. انتخاباتی آزاد و عادلانه.»

نظر شما