شناسهٔ خبر: 67470543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گزارش قدس از نخستین مناظره دونفره نامزدهای ریاست‌جمهوری در دور دوم انتخابات

مشارکت و دیپلماسی، بحث داغ نخستین مناظره رخ‌به‌رخ

نخستین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان شب گذشته برگزار شد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​بر اساس قرعه‌کشی، صندلی شماره یک، سعید جلیلی و صندلی شماره ۲ مسعود پزشکیان بود و نامزد‌ها باید در قسمت‌های چهار دقیقه‌ای، به ۱۰ پرسش، پاسخ می‌دادند و در پایان نیز هر نامزد طی پنج دقیقه صحبت‌های خود را جمع‌بندی می‌کرد.
پرسش اول مجری درباره مشارکت اندک مردم در دور اول بود و خسروی پرسید: شما اگر رئیس جمهور بشوید برنامه شما چیست که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایش مشارکت باشیم؟
در این باره سعید جلیلی گفت: یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم حتماً روزبه‌روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدی‌تر و مؤثرتر در اداره کشور باشد.
وی اظهار کرد: بنده بار‌ها گفته‌ام گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم؛ این یعنی هرکس به اندازه‌ توان خود کمک کند تا کار کشور بهتر جلو برود و اگر در کار دولت و یا مجلس اشکالی مشاهده می‌شود، همه باید کمک کنند این مشکل رفع شود.
پزشکیان هم در این باره قبل از اینکه وارد بحث شود، گفت: دروغی را از جانب ما در رسانه‌ها منتشر کردند و گفتند می‌خواهیم بنزین را گران کنیم، در حالی که ما بار‌ها گفته‌ایم که این کار را نمی‌کنیم و بدون رضایت مردم هیچ کاری در این حوزه نخواهیم کرد.
وی در ارتباط با راهکار‌های افزایش مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: وقتی خیلی از خواسته‌ها و صدا‌ها را نشنویم و خودمان آن را لغو کنیم، طبیعی است آن‌ها نیز پای صندوق رأی نخواهند آمد. ما اگر می‌خواهیم مملکت ثبات و جامعیت پیدا کند باید همه مذاهب و اقوام را ببینیم و هرکس را بر اساس شایستگی جایگاهش در نظر بگیریم.
در ادامه این بحث جلیلی اضافه کرد: هنوز انتخابات نتیجه‌اش اعلام نشده است، اما به ۱۰ میلیون نفر می‌گویند شما طالبانید! این به افزایش مشارکت کمک نمی‌کند. مردم باید احساس کنند آیا مسئله آن‌ها مطرح شد یا نه. مردم الان دغدغه امنیت شغلی دارند و اگر احساس کنند برای آن‌ها راه حل نداریم، در عرصه شرکت نمی‌کنند. علاوه بر این باید به آن‌ها بگوییم عرصه‌ای ایجاد می‌کنیم که شما بتوانید از تمام استعداد‌های خود لذت ببرید.
در ادامه مناظره مجری پرسشی درباره ساز وکار اجرایی امکان اعتراض مردم بر اساس قانون اساسی پرسید که جلیلی پاسخ داد: امر به معروف و نهی از منکر باید از دولت و کارگزاران شروع شود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: باید همه اقشار دیده شوند، نکاتی که آقای پزشکیان می‌گوید از سر دل‌سوزی هست، ولی کافی نیست. باید حرف‌ها شنیده شود، چرا کارگر به خیابان می‌آید؟ چون حرف او شنیده نمی‌شود. اگر دفتر ما باز باشد تا مسائل این افراد مطرح شود و دنبال هم شود، به کف خیابان نمی‌آیند.
پزشکیان هم در پاسخ به این پرسش گفت: وظیفه ما عمل کردن به قانون است. این یک راه حل علمی دارد و ما اگر بر اساس همین راه حل علمی حرکت کنیم، هیچ‌وقت به شرایط فعلی دچار نمی‌شویم.
وی افزود: ما در مدیریت سه اصل داریم. اول اینکه چه کسی مسئول است، دوم اینکه چگونه باید عمل کنیم و سوم اینکه چطور باید پاسخگو باشیم. اگر ما در یک سیستم که برنامه دارد، مسئول را بیاوریم و به او بگوییم تو مسئول هستی که این کار را بکنی و اگر آن کار را نکرد او را مجازات کنیم، مشکلات قابل حل است و یک مدیر به این راحتی نمی‌تواند حق یک کارگر را ندهد و یک دانشجو را به راحتی بیرون بیندازد. وضعیت الان ما به گونه‌ای است که مدیر ما وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد، ولی کتک آن را پرسنل و مشتری می‌خورند.
پزشکیان در پاسخ به اینکه برای اینکه یک اعتراض به اغتشاش تبدیل نشود، چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: اگر اجازه اعتراض داشته باشند مگر دیوانه هستند که اغتشاش کنند. وقتی ما جواب مردم را نمی‌دهیم، خب معلوم است که دست به اغتشاش می‌زنند.
مرز مسئولیت‌پذیری و محدودیت در فضای مجازی پرسش دیگری بود که در مناظره مطرح شد و جلیلی در این باره گفت: یکی از باور‌های من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصت‌ها در فضای مجازی است و فضای مجازی با فضای حقیقی عجین شده و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. باید بگوییم چطور می‌خواهیم سرعت اینترنت را زیاد کنیم. بر اساس محاسبات ما باید سرعت اینترنت موبایل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.
پزشکیان هم در این زمینه گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند، اما نه برای ایام عادی. الان مردم بیش از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و در این فیلترشکن تازه آن محدودیت و کنترل هم دیگر نیست و به هر سایتی خواهند رفت.
پزشکیان ادامه داد: فیلترینگ و اینترنت آزاد در کجا باید رعایت شود. نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم. مثلاً در دانشگاه‌ها برای ارتباط با دنیا به اینترنت آزاد نیاز است.
پزشکیان تصریح کرد: یک وقتی تظاهرات و اعتصابات بود ولی الان که هیچ خبری نیست؛ چرا الان فیلتر می‌کنید و مردم را از زندگی ساقط و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را هم با مشکل روبه‌رو می‌کنید؟
جلیلی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شد شما پایگاه حزبی مشخصی ندارید و مطرح می‌شود فرد بسته‌ای هستید؛ آیا با کار تشکیلاتی مخالفید و تصمیم‌گیری در دولت شما چطور خواهد بود؟ گفت: وقتی فرد برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کند، باید در عرصه‌های مختلف نگاه‌های مختلف را شنیده و به جمع‌بندی رسیده باشد. در دنیا احزابی هستند و بر این موضوعات کار می‌کنند و یک نفر از آن حزب این برنامه را دنبال می‌کند.
وی افزود: ما با برخی جلسات محفلی و لابی‌ها به این نتایج برای اجرای برنامه‌ها نمی‌رسیم؛ اتفاقاً دیدگاه ما این است که محدود و بسته به یک جریان و نگاه نیستیم و همه ایران سرای من است. اینکه بنده گفتم در ۱۱ سال مسائل را بررسی کردم و فردی هم در مناظره به من گفت ۱۱ سال زنبیل گذاشته‌اید؛ اگر می‌خواهیم به کشور کمک کنیم، باید به مسائل اشراف داشته باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.
پزشکیان هم در پاسخ به این پرسش که چطور در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و بعضاً متضاد را در کنار هم خواهد چید و تصمیم‌گیری خواهد کرد؟ عنوان کرد: وقتی می‌گویم کارشناسی، اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص دارد. وقتی دو کارشناس می‌آیند باز دو نظر مختلف دارند. اینکه کی در کجا کارشناس است، خودش یک مسئله است. اینکه دید ما چیست، ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. در بحث عدالت در سلامت و آموزش معتقدیم نباید مبتنی بر بازار آزاد باشد. قرار نیست که یک مادری که فرزندش روی دستش در حال مرگ است، به او خدمات پزشکی ندهیم. قرار نیست که یک روستایی در مدرسه بد بنشیند و یک عده آدم‌های پولدار بچه‌های خود را با دوپینگ در مدارس خوب ثبت‌نام کنند و بعد بچه‌های روستایی در کنار بچه‌های پولدار با هم رقابت کنند.
مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امکان ندارد کسی که برای وزارت بهداشت برنامه می‌نویسد، اما در درون آن وزارتخانه نباشد، بتواند مشکلات آن را حل کند.
وی افزود: مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل آدم‌هایی است که مهارت ندارند.
پزشکیان در ادامه این بخش بحث را به اف‌ای‌تی‌اف کشاند و گفت: می‌دانید الان چقدر به خاطر اف‌ای‌تی‌اف و برجام ضرر می‌کنیم؟ چند هزار میلیارد روزانه ضرر می‌کنیم. عده‌ای هم کاسب تحریم هستند.
وی بیان کرد: ما براساس سیاست‌های رهبری بر سه اصل حکمت، مصلحت و عزت پیش می‌رویم اما باید در داخل اتحاد و همبستگی ایجاد شود، دست از این اختلافات برداریم، نباید دور خود قفس ایجاد کنیم الان عراق، ترکیه و چین پول ما را نمی‌دهند.
جلیلی اینچنین به بحث وارد شد که در اف‌ای‌تی‌اف و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. او ادامه داد: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است و اگر می‌خواهید اقتصاد داشته باشید باید سیاست خارجی موفقی داشته باشید. این اشتباه بود که در روابط خارجی به چند کشور که بیشترین اختلاف را با ما داشتند، متمرکز شدیم.
وی افزود: دنیا ۲۰۰ کشور است و اگر به سمت کشور‌هایی برویم که بیشترین اختلاف را با ما دارند، مشکل حل نمی‌شود. در برجام ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت که ایران تعهداتش را انجام داده، اما طرف مقابل از آن خارج شد.
جلیلی اظهار کرد: در اف‌ای‌تی‌اف همین آقای طیب‌نیا که الان در ستاد شما(پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشور‌های اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند، اما آن‌ها در مقابل ما می‌گویند باید همه بند‌ها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم و واکسن نمی‌خریم. در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر اف‌ای‌تی‌اف امضا نشود، ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.
جلیلی گفت: ما امروز می‌خواهیم اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما به‌کار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.
در بخش انتهایی مناظره اما مباحثه میان دو نامزد بدون مداخله مجری ادامه یافت و در این بخش بود که پزشکیان رسماً اعلام کرد امکان تحقق رشد ۸درصد در برنامه بودجه وجود ندارد، اما جلیلی با اشاره به اینکه هر دولتی بیاید ناگزیر است برنامه را اجرا کند، گفت ما برای تحقق ۸درصد برنامه مشخص داریم و در دولت شهید رئیسی بخشی از آن اجرا شده است.

نظر شما