شناسهٔ خبر: 67470097 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محققان هشدار می دهند؛

تاثیر گوشی هوشمند مادر بر رشد زبان کودک

یک مطالعه جدید نشان می دهد مادرانی که از گوشی هوشمند خود استفاده می کنند، کمتر تمایل به صحبت با نوزادان خود دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند مادران در زمانی که مشغول استفاده از تلفن خود هستند، ۱۶ درصد کمتر با نوزادشان صحبت می‌کنند.

فواصل کوتاه‌تر ۱ تا ۲ دقیقه‌ای استفاده از تلفن باعث اختلال بیشتر در تعامل مادر و نوزاد می‌شود و مکالمه کودک مادر را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد.

«میریام میکلسون»، محقق ارشد و دانشجوی دکترا در دانشگاه تکزاس، گفت: «توصیه ما به والدین جدید این است که از تأثیر تلفن‌ها بر توانایی آنها در هماهنگی با نیازهای فرزندشان آگاه باشند. برای نوزادان بسیار مهم است که مراقبت‌های مداوم و پاسخگو داشته باشند، که با ماهیت جذاب و پر مصرف یک گوشی هوشمند می‌تواند دشوارتر باشد.»

به گفته محققان، تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از تلفن توسط والدین می‌تواند بر رشد زبان کودک تأثیر بگذارد.

برای دریافت ایده‌ای از نحوه تعامل والدین با نوزادان در دنیای واقعی، محققان دستگاه‌های ضبط صدا را به مدت یک هفته روی ۱۶ نوزاد بستند.

سپس آن‌ها این ضبط‌ها را با گزارش استفاده از تلفن همراه بررسی کردند تا ببینند چگونه استفاده از گوشی‌های هوشمند بر میزان صحبت مادران با نوزادانشان تأثیر می‌گذارد.

«کایا دی باربارو»، یکی دیگر از محققان این مطالعه، گفت: «ما از میزان کلی استفاده از تلفن در بین شرکت کنندگان شگفت زده شدیم. نمونه ما به طور متوسط ۴.۴ ساعت استفاده از تلفن در هر دوره ۱۲ ساعته داشت.»

استفاده از تلفن هوشمند باعث کاهش تعاملات کلامی مادر با نوزادش می‌شود، به‌ویژه اگر استفاده در فواصل زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد.

این ممکن است به این دلیل باشد که استفاده کوتاه مدت از تلفن شامل فعالیت‌های غیرکلامی مانند چک کردن ایمیل یا ارسال پیامک است، در حالی که استفاده طولانی مدت از تلفن شامل مکالمات تلفنی یا چت تصویری است که میزان گفتاری کودک را افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، والدین ممکن است تأثیر استفاده از تلفن را بر رفتار خود با نوزادان دست کم بگیرند.

نظر شما