شناسهٔ خبر: 67466923 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی دولت موقت افغانستان:

ذبیح الله مجاهد: تمام ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد شود

سخنگوی دولت موقت افغانستان در نشست ۲ روزه سازمان ملل متحد در قطر، خواستار پایان دادن به تحریم‌های مالی علیه این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت افغانستان که ریاست هیئت این کشور در مذاکرات ۳۰ ژوئن تا ۱ ژوئیه در دوحه را برعهده دارد، در سخنانی گفت: ما نشست کنونی دوحه را فرصتی حیاتی برای گفتگوی سازنده در خصوص تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه اعمال شده علیه برخی مقامات و بخش های مالی و بانکی و همچنین چالش‌ های گسترده‌ تر پیش روی اقتصاد ملی مان می‌ دانیم.

سخنگوی دولت موقت افغانستان ادامه داد: این مجمع گامی مثبت در جهت رسیدگی به این مسائل و اطمینان دادن به مردم افغانستان است که محدودیت‌های اعمال شده بر ملت ما در زمان مناسب کاهش خواهد یافت. تمام ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد شود.

مجاهد در سخنرانی خود گفت: تجمیع این ذخایر به شدت توانایی بانک‌های تجاری برای تأمین نیازهای ارزی مشتریان خود، چه در داخل و چه در سطح بین المللی را مختل کرده است.

به گفته وی افغانستان متعهد به «تعامل مثبت» با جامعه جهانی است، اما قدرت‌های بزرگ نباید از «اهرم های خود برای تحمیل فشارهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی بر مردم ما» به‌دلیل اختلافات سیاسی استفاده کنند.

وی بر بهبود روابط کشورش با کشورهای منطقه از جمله چین، قزاقستان و روسیه تاکید کرد.

سخنگوی اداره طالبان در افغانستان در ادامه اضافه کرد: همانطور که کشورهای منطقه با حکومت کنونی افغانستان به عنوان یک سیستم مسئول تعامل مثبت داشته اند، امیدواریم کشورهای غربی نیز منافع دوجانبه را به شیوه مشابه در اولویت قرار دهند.

گفتنی است، دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا و اروپا بالغ بر ۹ میلیارد دلار است که پس از خروج خفت بار نیروهای تحت سرکردگی ایالات متحده از افغانستان در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ توسط واشنگتن مسدود شد.

سومین نشست سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌ها در مورد افغانستان در دومین روز در دوحه، پایتخت قطر در حال برگزاری است.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌، به نمایندگی از آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ریاست جلسه را برعهده دارد.

نظر شما