شناسهٔ خبر: 67466757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نیازی به واردات گندم نداریم

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه با تدابیر انجام شده امسال نیازی به واردات گندم نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در میز اقتصاد گفت: توسعه همکاری‏ ها، انتقال دانش و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه احیا و غنی ‏سازی جنگل‌ها، مقابله با بیابان‌زایی، ایجاد و تقویت سیستم‌های هشدار زودهنگام خطر، تثبیت شن‌های روان و مهار کانون‌های بحرانی و توسعه کشاورزی هوشمند به اقلیم توسط کشورهای عضو بریکس، اقدامی موثر برای ارتقای امنیت غذایی خواهد بود.

او افزود: کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت‌های ترانزیتی فراوان،‌ تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب و با دارا بودن بنادر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج ‏فارس و دریای عمان، شرایطی را بوجود آورده است تا از طریق همکاری با اعضای بریکس، شبکه‌های تجاری در حوزه کشاورزی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را گسترش دهد و تجارت را با بالاترین بهره‏ وری و کمترین هزینه تسهیل کند. به طور یقین جمهوری اسلامی ایران شریکی مطمئن و موثر در همکاری‌های دو و چندجانبه خواهد بود.

مهاجر تصریح کرد: با توجه به تحریم ها بحث از جلوگیری از تبادلات کالا در بخش کشاورزی و بخصوص رفت و آمد کشتی های باری در این خصوص در میان اعضای بریکس مدنظر بوده است.کشور ما در یک نقطه خاص برای صادرات کالایی و کریدور خاص حمل و نقلی به شمار می رود،به طور کلی ۴۰ درصد تجارت غلات جهان برای اعضای کشورهای عضو بریکس است،جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌های کشاورزی بریکس را از میان برداشته و متقابلا از کشورهای عضو نیز این انتظار را دارد، تا دریچه جدیدی از مناسبات اقتصادی و تجاری کشاورزی را بگشایند.

معاون زراعت جهاد کشاورزی تصریح کرد:خوشبختانه در بحث تولید گندم در شرایط خوبی قرار داریم به طوری که سال گذشته در مجموع ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد و با پیش بینی‌های صورت گرفته امسال خرید گندم از مرز ۱۱ میلیون تن عبور خواهد کرد.

به گفته مهاجر خوشبختانه با تدابیر انجام شده امسال نیازی به واردات گندم نداریم

مهاجر افزود: یکی از برنامه های مهم اعضای بریکس داشتن یک ارز مناسب و یک بانک مشترک است تا بتوانند از این طریق تجارت راحت را داشت و این موضوع در حال پیگیری است.

در ادامه رضایی رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت:ما صرفا نباید روی کشورهای بریکس متمرکز باشیم بلکه برای امنیت غذایی باید با کشورهای دیگر مبادله و تجارت داشته باشیم. باتوجه به کم آبی در کشور بهتر است صادرات و واردات محصولات گسترش یابد،صادرات مرکبات ما به چین یکی از بحث های مهم است ولی نباید به بریکس تک بعدی نگاه کرد.

رضایی ادامه داد: بریکس فرصت طلایی برای صادرات محصولات کشاورزی باشد ولی باید یک زنجیره درست در کشور در زمینه های مختلف فراهم شود،متاسفانه تصمیم های نادرست شرایط را برای کشاورز و یا صادرکننده مشکل ساز کرده است. یکی از مشکلات کشاورزی کشور نبود مکانیزم درست در این زمینه است و این مستلزم همکاری‌های زیربط است،خوشبختانه سیب کشور ما دارای کیفیت بالایی است ولی بدلیل نداشتن برندینگ مناسب نتوانستیم صادرات را افزایش دهیم.

رضایی افزود: اهمیت محصول سیب‌زمینی در سبد غذایی مردم، مشخص است. این شوک ناگهانی به بازار صادراتی این محصول انگیزه کشاورزان را برای تولید سال آتی به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و دومینویی که از کاهش چشمگیر صادرات شروع شود در نهایت به افزایش افراطی قیمت‌ها در بازار مصرف داخل ختم خواهد شد.

نظر شما