شناسهٔ خبر: 67466100 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

صبح امروز احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

یکشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳ بعد از ۱۴ ماه دوره سرپرستی و حواشی برگزار نشدن انتخابات ریاست فدراسیون دو و میدانی، بالاخره مجمع تصدی پست ریاست این فدراسیون به ریاست محمدشروین اسبقیان و با حضور سیدمناف هاشمی به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. 

تعداد اعضای حاضر در مجمع این فدراسیون ۵۹ نفر بود. مهران تیشه‌گران، احسان حدادی، روح‌الله عسکری و عباسعلی مدیح ۴ کاندیدای این انتخابات بودند. پیش از شروع رای‌گیری هاشم خزایی، مصطفی زرین‌افضل، هاشم صیامی و ایرج عرب ۴ کاندیدایی بودند که از انتخابات انصراف دادند. در این انتخابات احسان حدادی ۴۰ رای، عباسعلی مدیح ۱۷ رای، عسکری و تیشه‌گران نیز هر کدام یک رای کسب کردند و حدادی برای چهار سال به عنوان رئیس فدراسیون دو و میدانی انتخاب شد.

احسان حدادی از قهرمانان پرتاب دیسک کشورمان است که از افتخارات او می توان به مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن، مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی در سال ۲۰۱۱، مدال طلای ۲۰۰۵ اینچئون، مدال طلای ۲۰۰۷ اردن، مدال طلای ۲۰۰۹ گوانگژو، مدال طلای ۲۰۱۱ ژاپن، مدال طلای ۲۰۱۷ هند و طلای ۲۰۱۹ دوحه اشاره کرد.

حدادی که در رقابت های پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی هانگژو رکورد  ۶۱.۸۲ متر را ثبت کرد و به مدال نقره رسید، در پایان مسابقات از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. حدادی در حالی که اشک می‌ریخت رقبایش را در آغوش گرفت و در وسط دایره پرتاب، کفشهایش را درآورد و از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

پس از خداحافظی احسان حدادی از دنیای قهرمانی، این ورزشکار کشورمان تصمیم گرفت مانند دیگر قهرمانان کشور که وارد عرصه مدیریت  شدند، این راه را پیش بگیرد و در این عرصه به ورزش کشورمان خدمت کند. اما قهرمانان دیگری در سال های گذشته نیز پس از خداحافظی از دنیای حرفه ای ورزش، تصمیم گرفتند وارد عرصه مدیریت و شوند که به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رییس فدراسیون دو و میدانی به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

فوتبال

ناصر نوآموز ملی پوش و بازیکن سابق باشگاه‌های فوتبال دارایی و پاس و رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، اولین فوتبالیستی است که در فوتبال به منصب ریاست فدراسیون رسید. وی در اولین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عنوان اولین رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت باقی ماند. در سال ۱۳۶۸ ناصر نوآموز در سن ۵۱ سالگی با حکم رئیس جدید سازمان تربیت بدنی به کار دعوت و برای دومین بار رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد. دوره مدیریت ناصر نوآموز این بار ۴ سال طول کشید و در این دوره فوتبال ایران صاحب ۴ عنوان قهرمانی شد که می توان از او به عنوان یکی از قهرمانان موفق در سمت ریاست فدراسیون نام برد.

سیدداریوش مصطفوی ملی پوش سابق فوتبال کشورمان که سابقه پوشیدن پیراهن تیم های تهرانجوان، تاج و پرسپولیس را دارد، در سال ۱۳۷۴  پس از چند دوره دبیری و نایب رییسی فدراسیون، بعنوان رییس فدراسیون فوتبال انتخاب شد  که توانست در کسوت رئیس فدراسیون فوتبال، تیم ملی ایران را بعد از بیست سال به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ببرد. مصطفوی در بازی معروف ایران و استرالیا رئیس فدراسیون فوتبال بود.

محمدحسین دادکان ۶۹ ساله یکی دیگر از ملی پوشان سابق فوتبال به شمار می رود که به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده است. او که سابقه بازی در تیم های بوتان و پرسپولیس را در کارنامه خود دارد،  ۲۲ شهریور ۱۳۸۱ با رأی قاطع اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به‌عنوان بیست و سومین رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد.  دادکان با جذب حامی مالی و همچنین کمک‌های دوستان بازاری‌اش وضع مالی فدراسیون فوتبال را سر و سامان بخشید.  تیم ملی در دوره ریاست دادکان به‌راحتی به جام جهانی ۲۰۰۶ رفت و در جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۰۴ نیز به مقام سوم رسید. دادکان در آن سال‌ها بسیاری از اولین‌ها را رقم زد که از جمله آن صعود مستقیم و بدون دردسر تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و به دست آوردن بالاترین رتبه ایران در رده بندی جهانی فیفا در طول تاریخ می‌توان اشاره کرد که در آن دوره ایران تیم پانزدهم جهان بود.

علی کفاشیان عضو سابق تیم ملی دو و میدانی ۱۱۰ و ۴۰۰ متر با مانع و متولد ۱۵ مرداد ۱۳۳۳، درباره نحوه انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال می گوید: سال ۸۶ قرار بود محمدعلی آبادی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال معرفی شوند، اما به اجبار ایشان کنار کشیدند و من به عنوان تنها کاندیدا ماندم و رئیس فدراسیون فوتبال شدم. انتخاب کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران از دستاوردهای کفاشیان در دوره ریاست فدراسیونی او بود.

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

کشتی

محمدرضا طالقانی ۷۱ ساله از پانزده سالگی به کشتی روی آورد و تا ۱۳۶۰ شمسی که این ورزش را کنار گذاشت هشت مدال بین‌المللی کسب کرد. سه سال پهلوان پایتخت شد و هفت سال نیز قهرمان تیم ملی بود. وی از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۵ بعنوان رئیس فدراسیون کشتی منصوب شد که در زمان مدیریت طالقانی ورزش کشتی کشورمان پیشرفت محسوسی داشت و از محمدرضا طالقانی یه عنوان مدیر موفق این رشته یاد می شود.

رسول خادم پیشکسوت محبوب کشورمان از قهرمانان سابق ورزش کشتی است که سابقه ریاست فدراسیون کشتی را در کارنامه خود دارد.  درتاریخ شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰، رسول خادم با ۳۷ رای از ۳۸ رأی مأخوذه به مدت چهار سال به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد. چهار سال بعد، در روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴، انتخابات فدراسیون کشتی برگزار گردید و رسول خادم با صددرصد آرا رئیس فدراسیون کشتی باقی ماند تا برای ۴ سال دیگر ریاست این فدراسیون را برعهده بگیرد.

علیرضا دبیر دارنده ۱۰ مدال رنگارنگ بین المللی در رشته کشتی از دیگر قهرمانان کشور است که توانست در سمت مدیریت فدراسیون فعالیت کند. در دور دوم مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ، دبیر با کسب ۳۱ رای از مجموع ۴۳ رای رسماً به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد. او پس از حضور در سمت ریاست فدراسیون، حمید سوریان را به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون کشتی منصوب کرد. مدیریت او از زمان ریاست بر فدراسیون کشتی در مدت کوتاهی با موفقیت چشمگیر رده‌های سنی مختلف کشتی ایران در مسابقات بین‌المللی همراه شد که تا این زمان ادامه دارد.

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

بسکتبال

محمود مشحون از قهرمانان ورزش بسکتبال بود که در از سال ۱۳۳۹ به عضویت تیم ملی درآمد و تا سال ۱۳۴۹ در خدمت این تیم بود. انتخاب محمود مشحون به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال در سال ۱۳۸۱ با ظهور نسلی از نوجوانان و جوانان مستعد بسکتبال همزمان شد. این همزمانی باعث پیشرفت سریع بسکتبال ایران شد. قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا و راهیابی به المپیک پکن باعث شد فدراسیون جهانی بسکتبال در مراسمی در شهر کواترو کاستلای ایتالیا به محمود مشحون، لوح اسکار اهدا کند. همچنین با تلاش‌های مشحون، فیبا پس از  ۴۰ سال پوشش اسلامی بسکتبالیست‌های زن ایرانی را پذیرفت. محمود مشحون از موفق ترین روسای فدراسیون بسکتبال بود. او در ۱۹ آذر ۱۴۰۲ در سن ۸۲ سالگی به علت سکته قلبی درگذشت.

مهرداد آگین جانباز جنگ تحمیلی، گزارشگر خوش صدای بسکتبال و قهرمان ملی این رشته ورزشی نیز یک دوره ریاست فدراسیون بسکتبال را تجربه کرد، او در حدفاصل ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت و باعث آشتی دوباره نسل جوان با بسکتبال شد.

جواد داوری، متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۶۲ در اصفهان از ملی پوشان سابق بسکتبال کشورمان است و سابقه پوشیدن پیراهن تیم های ذوب آهن، پتروشیمی و مهرام را دارد. داوری از تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۰ به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال انتخاب شد و تا بحال در این سمت فعالیت می کند. از او به عنوان جوان ترین رئیس فدراسیون بسکتبال ایران نام برده می شود. بسکتبال کشورمان در دوران جواد داوری موفقیت چشمگیری نداشته و داوری از مدیران ناموفق این رشته به حساب می آید.

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

والیبال

محمود عدل قهرمان ملی بسکتبال و والیبال ایران در دولت موقت که ریاست سازمان تربیت بدنی برعهده حسین فکری بود، ریاست فدراسیون والیبال ایران را برعهده داشت.

وزنه برداری

حسین رضازاده قهرمان المپیکی کشورمان در رشته وزنه برداری، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به عنوان رئیس فدراسیون وزنه برداری انتخاب شد. در دوران ریاست رضازاده، ورزش وزنه برداری دوران خوبی را پشت سر گذاشت و قهرمانی های چشمگیری به دست آورد.

سجاد انوشیروانی پیشکسوت دسته فوق سنگین وزنه برداری کشورمان، از افتخارآفرینان این رشته است که در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه برداری منصوب شد و تا الان در این سمت مشغول به کار است. وزنه برداری در دوران انوشیروانی موفقیت چشمگیری تجربه نکرده و هنوز برای قضاوت درباره کارنامه او زود است.

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

تکواندو 

 هادی ساعی (متولد ۲۰ خرداد ۱۳۵۵ در شهرری) تکواندوکار پیشین، با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز تکواندو در بازی های المپیک پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تمام ادوار این بازی‌ها است که در مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۰ توانست با کسب ۲۹ رأی از مجموع ۵۶ رأی اعضا، به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو انتخاب شود.

ساعی از جمله مدیران موفق فدراسیون تکواندو است که در زمان او ورزش تکواندو روزهای خوبی را سپری کرده است.

جودو

آرش میراسماعیلی، پیشکسوت جودوی کشورمان که دو مدال طلا و دو مدال برنز جهانی در آلبوم افتخارات او دیده می شود از سال ۹۸ به عنوان رئیس فدراسیون جودو انتخاب شد و تاکنون این سمت را به عهده دارد.

درسال ۲۰۱۹ و در زمان ریاست میراسماعیلی، پس از وقایع مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن، فدراسیون جهانی جودو تصمیم گرفت فدراسیون جودوی ایران را تعلیق کند. جودو با آرش میراسماعیلی دوران ملتهبی را تجربه کرده و می کند.

به بهانه انتخاب احسان حدادی به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی/ ورزش هم فرزندان خود را می‌بلعد؟

پدیده ای به نام افشارزاده

بهرام افشارزاده قهرمان سابق ژیمناستیک ایران در دوره های مختلف ریاست فدراسیون های ژیمناستیک، وزنه برداری، بیسبال، تنیس روی میز و... را تجربه کرد. او همچنین دبیرکل کمیته ملی المپیک بود. البته حسین فرزامی بازیکن سابق تاج و تیم ملی نیز سال ها به عنوان رییس فدراسیون اسکواش فعالیت کرد و در فدراسیونی مثل اسکی نیز بارها شاهد حضور ملی پوشان این رشته در مسند ریاست فدراسیون بودیم. همچنین چهره ای مثل حسن میرزا آقابیک نیز بارها ریاست فدراسیون و انجمن های ورزشی را تجربه کرد.

فرزندخوانده هایی که عرصه را بر فرزندان ورزش تنگ کرده اند

در تمام این سال ها ورزشکاران ما ترجیح دادند پس از پایان دوران قهرمانی، سراغ مربیگری بروند، این در حالی است که ورزش ما بیشتر از آنکه نیازمند مربی باشد، به مدیر نیاز دارد. رانتی که در تمام این سال ها در تقسیم مناسب ورزشی نصیب فعالان سیاسی و بستگان و وابستگان آنها شده، عرصه مدیریت ورزش را بر قهرمانان ورزشی تنگ کرده است. در دوران وزارت محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان در نطقی آتشین اعلام کرد در دهه ۶۰ ورزش خالی از ورزشکار تحصیل کرده بود و برای مدیریت محتاج سیاست شد اما حالا که در تمام رشته های ورزشی به اندازه کافی ورزشکار تحصیل کرده در شاخه مدیریت داریم بهتر است فرزندخوانده ها از مدیریت ورزش کنار بروند و فدراسیون ها را به فرزندان واقعی ورزش بسپارند. تنها چند ماه پس از این نطق آتشین، دوران وزارت محمود گودرزی با یک استعفای اجباری به پایان رسید!

آخر و عاقبت حضور ورزشی ها در مدیریت ورزش

ماکسیمیلیان فرانسوا روبسپیر انقلابی مشهور فرانسه که با گیوتین اعدام شد، جمله معروفی دارد که خاستگاه آن به افسانه های یونان برمی گردد. این چهره انقلاب کبیر فرانسه گفته بود انقلاب، فرزندان خود را می بلعد. در ورزش که شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم و باید ببینیم در ادامه مسیر، چه حوادثی رخ خواهد داد.

نظر شما