شناسهٔ خبر: 67466012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

متهم اصلی گرانی بلیط هواپیما معلوم شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعیین قیمت‌های جدید بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها خبر داد و گفت: دلالان بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری را برهم زده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مقصود اسعدی‌سامانی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، اظهار کرد: رأی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده 161 برنامه پنجم توسعه و ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه بود. با توجه به این‌که ستاد تنظیم بازار به قیمت‌گذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود، ایرلاین‌ها شکایتی را طرح کردند و دیوان عدالت اداری به‌نفع آنها رأی داد.

وی ادامه داد: در واقع در این رأی تأکید شد باید قانون برنامه پنجم توسعه که مطابق آن آزادسازی بین سال‌های 94 و 97 اجرا شده است، همچنان باید اجرا شود. ایرلاین‌ها همواره تلاش کرده‌اند با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند؛ آنالیز نرخ مسیرهای پروازی و قیمت تمام‌شده هر ساعت صندلی پروازی برای تایپ‌های مختلف هواپیما از جمله ایرباس، ام‌دی و 737 که بیشترین جابه‌جایی را در کشور انجام می‌دهند، تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.

وی افزود:‌ اسفندماه سال گذشته اعضای شورای‌عالی هواپیمایی به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی 40 دلار تعیین شود، البته پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آنالیز نرخ‌ها 51 دلار بود. در زمان حاضر با رأی دیوان،‌ ایرلاین‌ها علی‌رغم افزایش تورم، دستمزدها و برخی هزینه‌های ارزی خارج از کشور را که دارند کماکان بر اساس همان نرخ 40 دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام می‌دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ابراز این‌که قیمت‌های جدید در سایت شرکت‌های هواپیمایی به تدریج در حال بارگذاری است، گفت: به مردم اعلام کرده‌ایم که اگر بالاتر از نرخ‌های اعلامی ایرلاین‌ها بلیت را خریداری کردند با شماره انجمن موارد را اعلام کنند که به آن رسیدگی خواهد شد.

سامانی با تصریح به این‌که طبق قانون ایرلاین مجاز است که سقف قیمت بلیت هواپیما را برای مسیرهای پروازی تعیین کند، اضافه کرد:‌ به‌عنوان مثال هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل ـ تهران چند نرخ را اعلام کرده است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها در مقطع زمانی را عرضه می‌کند.

وی تأکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. به‌خاطر اعمال نرخ‌های دستوری بازار سیاه در حمل‌ونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطه‌ها در این بخش نرخ‌هایی را برای بلیت هواپیما تعیین می‌کردند که مورد تأیید شرکت‌های هواپیمایی نبود.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای رأی دیوان عدالت اداری به‌تدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترل‌کننده بازار، شرکت‌های هواپیمایی هستند و ایرلاین‌ها مکلف به کنترل بازار شده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر این‌که با آزادسازی، عرضه بلیت افزایش و قیمت‌ها کاهش می‌یابد، اظهار کرد:‌ با افزایش درآمدها، ایرلاین‌ها هواپیماهای زمین‌گیر را سرخط می‌آورند و قطعاً نرخ‌ها از قیمت‌های الآن کمتر خواهد شد.

سامانی یادآور شد: در سال 94 که قانون اجرا شد در مقطعی شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کردند که قیمت‌ها کمتر از قیمت تمام‌شده است و ایرلاین‌ها در کف قیمت با یکدیگر رقابت داشتند، قطعاً در این مرحله نیز به این مورد خواهیم رسید.

وی در پاسخ پرسش تسنیم مبنی بر این‌که با تعیین قیمت 40 دلار برای هر صندلی پروازی میزان سود ایرلاین‌ها چقدر است،‌ گفت: حدود 10 درصد، البته در زمان حاضر به‌دلیل این‌که بخش زیادی از نیاز ارزی را از بازار آزاد تأمین می‌کنیم، شرکت‌های هواپیمایی سود چندانی ندارند. ایرلاین‌ها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای هزینه‌های جاری نیاز دارند. سال گذشته حدود 430 میلیون دلار از طریق مرکز مبادله به ایرلاین‌ها داده شد و بقیه نیاز را از بازار آزاد خریداری کرده‌ایم.

وی همچنین با تأکید بر این‌که ورود شرکت‌های خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و کاپوتاژ است، گفت: از سوی دیگر ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و با بروز این اتفاق شرکت‌های داخلی متضرر می‌شوند و از بازار حذف خواهند شد، فردا هم اگر ایرلاین خارجی از بازار کشور برود به‌لحاظ امنیتی و اجتماعی برای کشور معضل خواهد شد، ازاین‌رو طرح این موضوع به‌دلیل امنیت ملی، خطرناک است و اگر کسی این موضوع را پیگیری کند کار درستی نخواهد کرد.

نظر شما