شناسهٔ خبر: 67464375 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نیروگاه‌های حرارتی همچنان پرچم‌دار تولید برق

گرچه تلاش برای تنوع‌بخشی به سبد تولید برق کشور ادامه دارد، اما همچنان نیروگاه‌های سوخت فسیلی (حرارتی) پرچم‌دار تولید برق در کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، تولید برق در کشور مان از منابع مختلفی مانند نیروگاه های برق آبی، نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر، انرژی اتمی و نیروگاه های سوخت فسیلی یا همان حرارتی انجام می شود.

اکنون سهم انرژی های تجدیدپذیر حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات و سهم برق آبی ها حدود ۱۲ هزار مگاوات و سهم نیروگاه اتمی هزار مگاوات است.

گرچه تلاش ها برای افزایش سهم سایر نیروگاه ها در سبد تولید برق کشور ادامه دارد و مقرر است سهم انرژی های تجدیدپذیر به ۱۰ هزار مگاوات برسد اما هنوز تولید برق کشور وابسته به فعالیت نیروگاه های حرارتی است.

در همین زمینه ناصر اسکندری مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق در گفت‌وگوی زنده تلوزیونی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های حرارتی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز انرژی الکتریکی کشور را تامین می‌کنند، گفته است: در دولت سیزدهم بیش از ۴۷ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شده است.

وی افزوده ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در مدت زمان دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این واحدها نیازمند توسعه و تعمیرات هستند گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به منظور آماده‌سازی این واحدها برای تولید انرژی حداکثری در پیک تابستان امسال انجام شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های کشور در فصل گرم امسال به بالای ۹۸ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: دستیابی به این رقم در حالی است که رقم آمادگی نیروگاه‌ها در سطح جهانی حدود ۹۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق ادامه داد: در فصل گرم سال مصارف مشترکان به دلیل ورود سیستم‌های سرمایشی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. طبعا در چنین شرایطی خورشیدبانان ما در صنعت نیروگاهی کشور شبانه‌روز در تلاشند تا مردم از حیث تامین برق با مشکل مواجه نشوند و نیروگاه‌ها در تابستان با آمادگی کامل در مدار باشند.

نظر شما