شناسهٔ خبر: 67463981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قربانی: فاصله ایمنی بین محل کنسرت و تخت جمشید رعایت شده است

علیرضا قربانی در کنسرت تخت جمشید گفت: به‌دور از تعارف و اغراق، وظیفه و دغدغه تک‌تک ماست که لحظه‌به‌لحظه به فکر حفاظت و پاسداری از این مکان تاریخی و حفظ ایمنی آن باشیم، برای همین نکات ایمنی از جمله رعایت فاصله بین محل اجرا و بنا رعایت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علیرضا قربانی؛ خواننده موسیقی سنتی در نخستین کنسرت خود در تخت جمشید گفت: تمام تلاشمان بر این بوده که اجرای کنسرت در تخت جمشید هیچ نزدیکی با سایت و بنا نداشته باشد، به همین دلیل تمام سیستم صوتی و پخش صدا پشت به این ابنیه تاریخی جانمایی شدند.

وی گفت: به همت جمع بسیاری از بزرگان و عزیزان و کسانی که قلب و دلشان برای فرهنگ و هنر این سرزمین می‌تپد، توانستیم امشب برای اولین اجرا در بین شما باشیم.

قربانی ادامه داد: یادمان باشد اینجا (تخت جمشید) دومین اثر ثبت‌شده تاریخی، بسیار کهن و ارزشمند در میراث جهانی یونسکو است و به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ابنیه تاریخی در دنیا به شمار می‌رود.

این خواننده موسیقی گفت: به‌دور از تعارف و اغراق وظیفه و دغدغه تک‌تک ما فرزندان این سرزمین است که لحظه‌به‌لحظه به فکر حفاظت و پاسداری از این اثر باستانی و حفظ ایمنی آن باشیم.

وی افزود: از روز اولی که تصمیم گرفتیم این برنامه را اجرا کنیم با بسیاری از کارشناسان که جزو خبره‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان مستقل هستند، سعی کردیم هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاوریم تا حتی اندازه سرسوزنی اثر منفی روی این یادگار دیرینه که از نیاکان ما ارث رسیده است، نگذاریم و موظف هستیم که باپوست و گوشت و استخوان خودمان این اثر را حفظ کنیم.

این خواننده محبوب ایرانی گفت: از تمام کسانی که دغدغه حفظ این بنا را دارند و با تماس گرفتند و ابراز لطف کردند نیز سپاسگزاریم و تیم و میراث فرهنگی تلاش کردند به دغدغه آنها پاسخگو بدهند.

قربانی همچنین افزود: به نظر می‌رسد، اگر این حرکت ادامه‌دار باشد، با نوع رفتار، کردار و عملکرد ما این احساس به وجود بیاید که دل و قلبمان برای اینجا می‌تپد و دلمان می‌خواهد این مکانی که میراثی و جزو مفاخر ماست و می‌توانیم آن را (به‌عنوان فرهنگ و تمدن هفت‌هزارساله خود) به رخ جهانیان بکشیم، شروعی باشد برای اینکه بعد‌ها در مکان‌های تاریخی دیگر کشور  نیز و البته با نظر کارشناسان و حفظ مسائل ایمنی، چنین برنامه‌هایی را برپا کنیم؛ اگرچه تمام توجه ما باید بر این باشد که بیش‌ازپیش به این مکان‌ها توجه و از آنها نگهداری کنیم.

به گزارش تسنیم، همزمان با اعلام اجرای کنسرت علیرضا قربانی؛ خواننده پرآوازه کشورمان در سایت باستانی تخت جمشید در هفته‌های گذشته، برخی از هموطنان به این اجرا واکنش نشان داده و خواستار لغو آن شدند. اعتراض آنها به اجرای کنسرت در این سایت تاریخی به این علت بود که نگران فرسایش و آسیب دیدگی بنا با انتشار امواج بلند صدا و آلات موسیقی بودند. هرچند برگزارکنندگان کنسرت که با مجوز میراث فرهنگی خواهان برگزاری آن بودند، اطمینان داده بودند که خطری از این باب متوجه میراث جهانی تخت جمشید نخواهد بود. 

انتهای پیام/424

نظر شما