شناسهٔ خبر: 67460208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

فریدون مجلسی: حزب دموکرات احتمالا به دنبال جانشینی برای بایدن باشد/ بایدن موجب برد مجدد ترامپ خواهد شد

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- یک دیپلمات پیشین ایران می گوید: ما آقای بایدن نشان داد نه تنها شخص خودش بلکه حزب دموکرات با این همه ادعا چیزی در چنته ندارد. شخصیتی که آشکارا کنترل بر حرکات خود را از دست داده کاندیدای ریاست جمهوری شده است کسی که با تسلط بر پاهای خود راه نمی رود و گردش و چرخش و خطاهای روزمره اش باعث تمسخر و خنده بینندگان شده است.

آقای فریدون مجلسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به اولین مناظره نامزد های ریاست جمهوری در آمریکا، ارزیابی شما از روند انتخابات 2024 آمریکا چیست؟ اظهار داشت:  جمهوری خواهان در دوران معاصر  در سطح فرهنگی عوام تری هستند این سطح فرهنگی همیشه این خطر را دارد که با تعصب و خشونت بیشتری همراه باشد، من نمی گویم دموکرات ها در جنگ های بین المللی خشونت نکرده اند ولی واکنش هایشان در حدود کنشی بود که نسبت به آن معترض بودند ولی جمهوری خواهان با تعصبات و با ریاکاری مذهبی عمل می کنند. در مورد کسی مثل ترامپ آشکار است که اعتقاداتی ندارد ولی به کلیسا رفتن و کارهای عوام فریبانه نشان می دهد رفتاری اینچنینی چقدر می تواند برای جامعه آمریکا و جوامع بین المللی مضر باشد.

وی افزود: در دورانی که ترامپ رییس جمهور بود رابطه اش با روسای دیگر کشور های غربی در حالتی انفرادی بود گویی وصله ای ناجور بود که برخلاف سنت روسای جمهور غربی بود. ترامپ از بسیاری از سازمان های بین المللی خارج شد محیط زیست برای او اهمیتی نداشت، این ها آثار کاهش سطح فرهنگی است. با وجود اینکه آمریکا و اروپا جامعه ای باز است و چنین رفتار هایی جزو رفتار های شخصی و خصوصی تلقی می شود ولی در سطوح فرهنگی پایین تر این موارد نادیده گرفته می شود چنین رفتاری از کسی که می خواهد رییس جمهور یک مملکتی باشد که شعارش این است که ما به خدا اعتقاد داریم و اخلاق محور است، حیرت انگیز است. اما آقای ترامپ بعد از آن دادگاه ها در این دوره شانس زیادی نداشت اما آقای بایدن نشان داد نه تنها شخص خودش بلکه حزب دموکرات با این همه ادعا چیزی در چنته ندارد. شخصیتی که آشکارا کنترل بر حرکات خود را از دست داده کاندیدای ریاست جمهوری شده است کسی که با تسلط بر پاهای خود راه نمی رود و گردش و چرخش و خطاهای روزمره اش باعث تمسخر و خنده بینندگان شده است.

حزب دموکرات احتمالا به دنبال جانشینی برای بایدن باشد

بایدن موجب برد مجدد ترامپ خواهد شد

وی تصریح کرد: پوزخند های ترامپ در جریان مناظره و واکنش هایی که رسانه ها پس از این مناظره داشتند نشان می دهد حزب دموکرات باید به دنبال جانشینی برای بایدن باشد. بایدن گفته بود چنانچه من به خودم اطمینان نداشتم نامزد نمی شدم ولی مطرح شدن چنین بحثی از طرف شخص بایدن دلیل بر وجود مشکلات است. چه کسی در خود اشکال می بیند؟ در مواردی شخص در آستانه 100 سالگی است ولی وارد عرصه سیاست می شود رییس جمهور زیمبابوه در آستانه 101 سالگی دوباره خود را کاندیدا کرد. انسان پیر می شود و ممکن است تسلط به عقلانیت در سنین بالا حفظ شود ولی هر کسی می داند که بهتر است از چه زمانی به بعد از عملیات اجرایی و صرف انرژی خودداری کنند به خصوص در مقامی که اهمیت بین المللی دارد و تصمیماتش بر سرنوشت مردم دیگر کشور ها نیز اثر دارد، این افراد باید در خانه بنشینند و برای کشور و مردم خطر ایجاد نکنند، رهبران بالای 80 سال همیشه در معرض خطر و لغزش قرار دارند. به نظر من حزب دموکرات آمریکا برای بقای خود باید فردی دیگر را به عنوان نامزد معرفی کنند. از میان این همه فرماندار و نامزد دموکرات و عناصر شناخته شده در دانشگاه ها می توان مقامی را معرفی کرد که به سرعت جانشین بایدن شود زیرا بایدن موجب برد مجدد ترامپ خواهد شد.

در آمریکا هیچ کسی در هیچ شرایطی نمی تواند بیش از دو بار رییس جمهور شود

مجلسی ادامه داد: وقتی حال بایدن بسیار بهتر از امروز بود کسانی از یکی دو سال پیش مطرح شده بودند از جمله میشل اوباما و آقای بلینکن نیز مطرح بود. البته بلینکن کاریزمایی را که در وجود برخی از رجال دیده می شود ندارد. حتی برادرزاده آقای جان کندی نوه رابرت کندی نیز مطرح شد ولی او نتوانست خود را بالا بکشد. من در حال حاضر شناخت دقیقی در مورد رجال آمریکایی ندارم ولی قطعا اشخاصی وجود دارند و باید در این برهه در مورد آن ها تصمیم گیری شود. بایدن در این مناظره تمرین شده و از پیش برنامه ریزی شده کاملا نشان داد که سلطه عقلانی روی سخنان و نتیجه گیری و بیان خود ندارد. رییس جمهور های آمریکا تنها دو دوره می توانند رییس جمهور شوند تنها رییس جمهوری که در تاریخ آمریکا سه دوره ریاست جمهوری را عهده دار بود فرانک فرگوسن بود که در زمان جنگ بود و با مرگ اش ترومن جانشین او شد بعد از او این سنت را وارد قانون اساسی آمریکا کردند که هیچ کسی در هیچ شرایطی نمی تواند بیش از دو بار رییس جمهور شود.

نظر شما