شناسهٔ خبر: 67458198 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پلتفرم‌ها در یک سال اخیر چقدر هزینه تولید کرند؟

شکست هزار میلیاردی شبکه نمایش خانگی

پلتفرم‌های نمایش خانگی در سال‌های فعالیت خودشان شفافیت را در حد کمی رعایت می‌کنند و به کاربران برای دانستن بسیاری از اطلاعات حق نمی‌دهند از این رو در گزارش پیش‌رو به موضوع گردش مالی این پلتفرم‌ها پرداختیم.

صاحب‌خبر -
شکست هزار میلیاردی شبکه نمایش خانگی

فرهیختگان: شبکه تولید نمایش خانگی در پوسته‌ای از عدم شفافیت قرار دارد و به سختی می‌توان گردش مالی این تاریکخانه را پیدا کرد. 

اوایل اردیبهشت ماه، شانه‌ساززاده،که یکی از اعضای هیات‌مدیره نماوا بود در صحبت‌هایی جنجالی‌ گفت: «هر قسمت یک سریال معمولی ۳ میلیارد و هر قسمت سریال «سووشون» ۸ میلیارد هزینه داشته است.» اظهارنظر این مدیر از این جهت مهم است که از اعداد و ارقامی رونمایی کرد که پیش از افشا نشده بود.

دیروز نیز حسین میرطاووسی، مالک پلتفرم نماوا در اظهاراتی مشابه گفت: «ما به دلیل دغدغه فرهنگی تولید یک سریال ملی و وطن‌پرستانه را در دستورکار قرار دادیم که با ۲۰۰ میلیارد تومان عملا به گران‌ترین سریال ما تبدیل شد. این سریال با یک بدعهدی مواجه شده که هنوز هم به پخش نرسیده؛ قفل شدن ۲۰۰ میلیارد از سرمایه در گردش هر کشوری این سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند.»

در جدول پیش رو با استناد به رقم میانگین 3 میلیارد تومان برای هر قسمت سریال نمایش خانگی که از سوی مدیران نماوا اعلام شده، به سراغ تولیدات یک سال اخیر شبکه نمایش خانگی رفتیم. تعداد تولیدات و قسمت‌های هرکدام از سریال‌ها را به دست آوریم تا با ضرب در متوسط هزینه هر قسمت، هزینه‌کرد پلتفرم‌ها در طول یک سال محاسبه شود. 

متن کامل گزارش عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما