شناسهٔ خبر: 67454228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش: اسرائیل به سمت فاجعه اقتصادی پیش می‌رود

صاحب‌خبر -

شفقنا- ارتش اسرائیل هزینه مستقیم جنگ را 111.4 میلیارد شکل (تقریباً 30 میلیارد دلار) تخمین می‌زند و این مبلغ در پایان جنگ به 130 میلیارد شکل (34.5 میلیارد دلار) خواهد رسید. این برآوردها شامل احتمال وقوع جنگی گسترده علیه لبنان نمی‌شود.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب 48 نوشت: «این برآوردها توسط مشاور مالی رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل، گیل بنحاس، که ریاست بخش بودجه در وزارت امنیت و سیستم اقتصادی ارتش اسرائیل را بر عهده دارد، انجام شده است».

با این حال، این تخمین‌های بنحاس با اظهارات رهبران تیپ‌ها و گردان‌های اسرائیلی شرکت‌کننده در جنگ غزه که هفته گذشته با ادعای تخریب تونل‌های غزه، حداقل نیم سال ادامه خواهد داشت، همخوانی ندارد.

روزنامه اقتصادی کالکالیس امروز یکشنبه اشاره کرد که بیشترین سهم از هزینه جنگ تا کنون پرداخت دستمزد به نیروهای ذخیره بوده است که از ابتدای جنگ به 30.4 میلیارد شکل (تقریباً 8 میلیارد دلار) رسیده در حالیکه تخمین ارتش این بود که این هزینه کمتر باشد.

طبق داده‌های ارتش اسرائیل، میانگین هزینه ماهانه یک سرباز ذخیره 29 هزار شکل (حدود 8 هزار دلار) و حداقل هزینه یک سرباز ذخیره 15250 شکل (حدود 4 هزار دلار) است. زمانی که جنگ ادامه پیدا کند، درصد سربازان ذخیره کمترین میزان را دریافت می‌کنند.

این روزنامه ضمن توصیف ارتش به عنوان “استثمار اقتصادی” گفت که سربازان عادی پس از اعزام به خدمت، خدمت در نیروهای ذخیره را به خدمت دائمی در ارتش ترجیح می‌دهند، زیرا شرایط مالی در ذخیره بهتر است.

طبق این گزارش؛ مهمات و موشک‌های رهگیر برای سیستم‌های پدافند هوایی که مورد استفاده قرار گرفتند، در رتبه دوم هزینه جنگ قرار گرفته که حدوداً 24 میلیارد شکل (تقریباً 6 میلیارد دلار) بود.

گزارش: اسرائیل به سمت فاجعه اقتصادی پیش می‌رود

بر اساس این گزارش؛ ارتش اسرائیل 16.4 میلیارد شکل برای تجهیزات نظامی و قطعات یدکی هوایی، دریایی و زمینی از جمله هزینه ساعت پرواز نظامی و سوخت هزینه کرده است. همچنین 12.6 میلیارد شکل برای تجهیزات جنگی، 11.4 میلیارد شکل در حوزه لجستیک، 8 میلیارد شکل برای دستگاه‌های شنود و جمع آوری اطلاعات، 5.1 میلیارد شکل برای ساخت و ساز و جبهه داخلی و 3.6 میلیارد شکل برای بازپروری سربازان مجروح و خانواده‌های سربازان کشته شده و مجروح و معالجه آنها هزینه کرده است.

بنحاس در گزارش خود می‌گوید که پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های بازسازی سربازان و مراقبت از خانواده‌های سربازان کشته و زخمی افزایش قابل توجهی داشته باشد که پس از افزایش تعداد سربازان کشته شده، یکی از بالاترین هزینه‌های جنگ خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد سربازانی که در سپتامبر گذشته یعنی قبل از جنگ تحت مراقبت‌های لشکر مجروحین قرار می‌گیرند، 62 هزار نفر بوده است که این رقم در سال 2030 به 100 هزار نفر خواهد رسید و هزینه‌های مربوط به آنها از 5.5 به 10.7 میلیارد شکل خواهد رسید.

بنحاس انتظار داشت که بودجه امنیتی امسال 6.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل دهد که دو برابر درصد در سال 2022 است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که «اقتصاد اسرائیل در حال فروپاشی است» به دلیل هزینه‌های هنگفت برای جنگ کنونی، علی‌رغم این واقعیت که مصرف شخصی و حتی خرید با «کارت‌های اعتباری» طی ماه‌های گذشته 5 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری نیز در ماه فوریه و آوریل از 3 درصد به 3.3 درصد افزایش یافته است.

فاجعه اقتصادی

به نوشته این روزنامه، داده‌های کلان اقتصاد نشان می‌دهد که اسرائیل در آینده به سمت یک فاجعه اقتصادی پیش می‌رود و مهم ترین عامل در این زمینه کسری بودجه دولت است که به 8 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است که به نوشته این روزنامه، این درصد به این معنی است که اسرائیل در پرداخت بدهی‌های به این بزرگی مشکل خواهد داشت. این شاخص که نشان دهنده ناتوانی اسرائیل در پرداخت بدهی‌های ناشی از استقراض آن است، از 50 واحد در ابتدای جنگ به بیش از 130 واحد در حال حاضر افزایش یافت و در این مدت در هیچ مرحله‌ای کاهش پیدا نکرده است،

علاوه بر این، دو شرکت از سه شرکت رتبه‌بندی اعتباری جهانی اخیراً رتبه اسرائیل را برای اولین بار در تاریخ کاهش دادند، در حالی که این سه شرکت گزارش‌هایی منتشر کردند که انتظار کاهش دیگری در رتبه اعتباری اسرائیل در کوتاه‌مدت داشتند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: «اینها تخمین‌ها نیستند، بلکه داده‌های واقعی هستند که بازار به ارقام و سود تبدیل می‌کند، داده‌ها نشان می‌دهد که (سرمایه‌گذاران) خارجی در حال دور شدن از اسرائیل به سایر نقاط جهان هستند و اسرائیلی‌ها سرعت انتقال پول خود را به خارج از کشور افزایش می‌دهند.

این خبر را در وبگاه عرب 48 ببینید

 

نظر شما