شناسهٔ خبر: 67451427 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

پس از پایان بررسی اعتبارنامه‌ها، نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی خود را شناختند

ترکیب نهایی کمیسیون‌های مجلس

ترکیب نهایی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی منتشر شد و بر این اساس در هفته جاری هیئت رئیسه کمیسیون ها نیز تعیین خواهد شد.

صاحب‌خبر -

دهم خرداد بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی به پایان رسید و روند عضویت وکلای ملت در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شد.
به گفته علیرضا سلیمی حجم تقاضاها برای عضویت در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون برنامه و بودجه، انرژی، صنایع و امنیت ملی از سقف تعیین شده بالاتر رفته و بعضاً به مرز 70-60 تقاضا رسیده است. همچنین در مواردی هم مانند کمیسیون‌های شوراها، فرهنگی و قضایی میزان تقاضاها کمتر از سقف تعیین شده برای کمیسیون‌های مجلس است.
بر اساس گزارش معاونت قوانین مجلس در امتیازبندی نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها، ابتدا مدرک تحصیلی و بعد سابقه کاری، اجرایی، نمایندگی، سابقه عضویت در کمیسیون تخصصی مورد درخواست مدنظر قرار می‌گیرد. چنانچه تعداد متقاضیان برای عضویت در یک کمیسیون خاص همچون کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون امنیت ملی از سقف تعیین شده اعضای آن کمیسیون بالاتر باشد، اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیسیون‌ها داشته باشند.
فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حالی اعلام شده است که هنوز تکلیف عضویت تعداد زیادی از نمایندگان در کمیسیون‌ها مشخص نشده و فرصت اعتراض و امکان جابه‌جایی نمایندگان وجود دارد.
​​​​​​​
کدام نماینده در کدام کمیسیون
روز گذشته همچنین ترکیب هیئت رئیسه هر کمیسیون هم مشخص شد که به شرح ذیل منتشر شده است.
در کمیسیون اقتصادی؛ سید شمس‌الدین حسینی به‌عنوان رئیس، مهدی طغیانی و جعفر قادری نواب رئیس، غلامحسین زارعی و زهرا خدادادی دبیران کمیسیون و فاطمه مقصودی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات؛ غلامرضا تاجگردون، رئیس، مهرداد لاهوتی و فریدون همتی نواب رئیس، الهام آزاد و محسن بیگلری دبیران و محمدمهدی مفتح هم سخنگو است.
در کمیسیون صنایع و معادن؛ رضا علیزاده به عنوان رئیس، سید جواد حسینی‌کیا و فرهاد طهماسبی نواب رئیس، حسنعلی محمدی و علی حدادی دبیران و زهرا سعیدی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛ محمدجواد عسگری به عنوان رئیس، احد آزادی‌خواه و پیمان فلسفی نواب رئیس، سید محمد سادات ابراهیمی و حامد یزدیان دبیران و سمیه رفیعی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون عمران؛ محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس، احمد دنیامالی و ابراهیم نجفی نواب رئیس، احمد جباری و سید جمال موسوی دبیران و عبدالجلال ایری هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور؛ محمدصالح جوکار به عنوان رئیس، قاسم روانبخش و غلامرضا توکل نواب رئیس، محمد بیات و سید روح‌الله موسوی دبیران و ولی‌الله بیاتی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور؛ محمدصالح جوکار به عنوان رئیس، قاسم روانبخش و غلامرضا توکل نواب رئیس، محمد بیات و سید روح‌الله موسوی دبیران و ولی‌الله بیاتی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛ ابراهیم عزیزی به عنوان رئیس، عباس مقتدایی و حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نواب رئیس، یعقوب رضازاده و بهنام سعیدی دبیران و ابراهیم رضایی هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون انرژی؛ حجت‌الاسلام موسی احمدی به عنوان رئیس، رمضانعلی سنگدوینی و محمد بهرامی نواب رئیس، امید کریمیان و عبدالحسین همتی دبیران و جلیل مختار هم سخنگو انتخاب شدند.
در کمیسیون بهداشت و درمان؛ حسینعلی شهریاری، رئیس شد و فاطمه محمدبیگی و رضا جباری نواب او هستند. همچنین حسین عبدلی و بابک رضازاده دبیران و سلمان اسحاقی هم سخنگوی این کمیسیون شدند.
در کمیسیون آموزش؛ علیرضا منادی سفیدان، رئیس شد و فرشاد ابراهیم‌پور و سید محمد مولوی نواب او هستند. همچنین فاطمه جراره و محمدرضا احمدی دبیران و احسان عظیمی‌راد هم سخنگوی این کمیسیون شدند.
بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر یک از کمیسیون‌های تخصصی که بر اساس این آیین‌نامه تشکیل می‌شوند، در حوزه تخصصی خود دارای وظایف و اختیارات زیر هستند:
1.بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی.
2.بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی.
3.رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص.
4.رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزیران.
5.بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق.
6.کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط.
7.تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به‌خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس برای قرائت.

نظر شما