شناسهٔ خبر: 67450340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

ادامه آبادکردن روستاهای ایلام با طرح های هادی|۳۰۰ روستای استان صاحب زیرساخت شدند

ایلام-مهاجرت معکوس به روستاهای ایلام باعث توجه مسئولان به زیرساخت های روستاها شده است، در همین روستا طرح های در ۳۰۰ روستای استان ایلام تاکنون اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: روستاها در استان ایلام نقش بی‌بدیلی در اشتغال زایی، تامین امنیت غذایی، درآمدزایی، توسعه و رونق اقتصادی بر عهده دارند؛ از این رو اهمیت و جایگاه روستاها به عنوان کانون‌های ارزشمند تولید و ثروت آفرینی باعث شده تا نقش آنها در استان محروم ایلام که با مشکلات متعددی نظیر بیکاری و فقر دست و پنجه نرم می‌کند، پررنگ‌تر جلوه کند؛ با این حال امروزه به علت کمبود امکانات و ضعف زیرساخت‌ها با معضل مهاجرت روستاییان به شهرها مواجه ایم که یقیناً پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد.

لازم به ذکر است در چند سال اخیر به دنبال کاهش مهاجرت روستاییان و افزایش مهاجرت معکوس اقدامات متعددی لحاظ گردیده که اجراسازی طرح هادی از جمله این اقدامات اساسی به شمار می‌رود و تاثیر بسزایی نیز بر توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان داشته است.

طبق بخش ۸ ماده یک آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی؛ طرح هادی عبارت است از طرحی که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای‌ عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را حسب مورد در قالب ‌مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌نماید، به عبارتی دیگر این طرح یکی از محلی ترین و موردی ترین طرح ها محسوب می شود که مستقیما با روستاها و اجتماع روستایی ارتباط دارد و همواره با هدف ارتقای سطح کالبدی روستا به اجرا درآمده است.

نقش طرح هادی در عمران و توسعه روستاها

اشکان افشاری کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روستا یکی از مهم ترین پایگاه های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است، بنابراین تقویت زمینه ها و توانایی های جامعه روستایی می تواند منجر به پویایی اقتصاد هر منطقه شود و تأثیر قابل توجهی در شاخص های کلان اقتصادی داشته باشد.

ادامه آبادکردن روستاهای ایلام با طرح های هادی|۳۰۰ روستای استان صاحب زیرساخت شدند

وی با بیان اینکه مهاجرت بی‌رویه به شهرها و مشکلات ناشی از آن باعث شد تا مسئولان طرح هادی روستاها را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: طرح هادی طرحی است که توسط کارشناسان بنیاد مسکن و براساس نیازمندی‌ها و شرایط مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و وضعیت فیزیکی هر روستا تدوین شده و از آن به عنوان سند توسعه و عمران روستا یاد می‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام: استان ایلام با ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارای ۲۵ شهر و بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه می باشد که از این میزان طرح هادی در بیش از ۳۰۰ روستا در دولت سیزدهم با اعتباری معادل چهار هزار و ‌۷۰ میلیارد ریال انجام شده است

افشاری تصریح کرد: مهم‌ترین نتیجه‌ای که طرح هادی روستایی به دنبال آن است، ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان روستا می‌باشد؛ زیرا با ارتقاء و بهبود وضعیت اقتصادی روستا شرایط اجتماعی روستا نیز بهبود پیدا می‌کند و فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار ساکنان قرار می‌گیرد، همچنین با اجرای این طرح نظام توزیع خدمات با ساماندهی بیشتر و مناسب تری به وظایف خود عمل خواهد کرد.

اجراسازی طرح هادی در بیش از ۳۰۰ روستا در دولت سیزدهم

حبیب الله محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مهم‌ترین نتیجه‌ای که طرح هادی روستایی به دنبال آن است، ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان روستا می‌باشد، اظهار داشت: از فواید و مزایایی که به وسیله اجرای طرح هادی روستایی به دست می آید می‌توان به تسهیلات مناسبی برای ساخت واحدهای مسکونی، ساخت واحدهای تولیدی، تسهیلات مربوط به امور اجتماعی، تسهیلاتی مرتبط با تهیه تجهیزات رفاهی و… برای ساکنان روستا اشاره کرد، در واقع به کمک این تسهیلات مردمی که ساکن روستاها هستند می‌توانند خدمات عمومی و بهزیستی با کیفیت‌تری را دریافت کنند.

ادامه آبادکردن روستاهای ایلام با طرح های هادی|۳۰۰ روستای استان صاحب زیرساخت شدند

وی افزود: استان ایلام با ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارای ۲۵ شهر و بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه می باشد که از این میزان طرح هادی در بیش از ۳۰۰ روستا در دولت سیزدهم با اعتباری معادل چهار هزار و ‌۷۰ میلیارد ریال انجام شده است.

محبی تصریح کرد: شنریزی ، بیس و آسفالت گرم یک میلیون متر مربع معابر روستایی ، جوی و جدول به طول ۲۷ هزار متر، دیوار حایل و کانال سنگی به طول ۳هزار متر و پیاده روسازی به طول ۳هزارو ۵۰۰ متر از جمله اقدامات انجام شده می‌باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام در پایان گفت: در زمنیه تهیه و بازنگری طرح هادی روستایی تا پایان سال گذشته نقشه طرح هادی برای تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار استان به تعداد ۳۷۸ روستا و ۵۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تهیه شده است.

به لحاظ اهمیت آبادانی روستاها و نقش مستقیم آن در تولید ثروت و اشتغالزایی برای مردم، خدمت رسانی و توسعه روستاها و مناطق محروم این استان ضروری است و باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نظر شما