شناسهٔ خبر: 67447662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رشد مصرف برق در کشور دو برابر رشد متعارف است

تحریریه جهان صنعت نیوز

مدیرعامل توانیر گفت: بیشترین اوج مصرف ثبت شده در کشور رشد مصرف ۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ این درحالی است که رشد متعارف برق در ایران حدود ۴ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، موضوع وضعیت تولید و تقاضای برق مورد بررسی قرار گرفت. و مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر. و کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران به سوالاتی پاسخ دادند.

رجبی مشهدی گفت: در بخش تولید از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده. که مربوط به نیروگاه‌های تازه تاسیس که عمدتا سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند می‌شود. بخشی از آن هم مربوط به افزایش توان عملی نیروگاه‌های موجود بوده است.

در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار مگاوات تولید برق داریم. و تا این لحظه حداکثر تقاضایی که صورت گرفته. مربوط به روز‌های پایانی خرداد بوده و ۷۳ هزار و ۶۶۲ مگاوات به ثبت رسیده است. مصرف برق کشور رشد بسیار قابل توجهی داشته. و بیشترین اوج مصرف ثبت شده، بیش از ۸.۲ درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد. این درحالی است که رشد متعارف برای کشور ما حدود ۴ درصد است.

او افزود: فاصله بین تولید تا تقاضای برق با برنامه‌های مدیریت مصرف و کاهش مصرف‌هایی که در حوزه صنعت، کشاورزی، اداری و خانگی پوشش داده خواهد شد. در خصوص صنایع، بخش صنعت به ۳ بخش تقسیم شدهاست که بخش اول که واحد‌های صنعتی کوچک هستند، هیچ محدودیتی در مصرف برق ندارند.

برای واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته مشارکت در برنامه‌های مدیریت مصرف در نظر گرفته شده و می‌توانند روز تعطیل فعالیت کنند و یک روز در هفته را در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند. گروه سوم صنایع انرژی‌بر کشور هستند که این صنایع مکلف به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه هستند که تا این لحظه ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از این محل اضافه شده و صنایعی که نیروگاه دارند از مشارکت در مدیریت مصرف معاف هستند.

رجبی مشهدی گفت: دسته بندی استان‌های پرمصرف بر مبنای تراکم جمعیت است و در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف برق را داریم و بعد از آن استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مصرف را دارند. در رتبه‌های بعدی پرمصرف‌ها هم استان‌های فارس و بوشهر قرار دارند. کمترین مصارف مربوط به استان‌های شمالی کشور است.

سخنگوی برق با اشاره به مصرف برق ادارات گفت: صرفه جویی در بخش ادارات افزایش قابل توجهی پیدا کرده و از طریق کنتور‌های هوشمند پایش بخش اداری را تحت نظارت داریم. ۹۲ هزار نهاد عمومی داریم که ۷۸ هزار از این تعداد به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند. در صورتی که ادارات مصرف خود را در ساعات اداری ۳۰ درصد کاهش دهند محدودیتی نخواهند داشت، اما در صورت عدم اجرای این قانون، کنتور بعد از فرصت ده دقیقه‌ای برق را قطع می‌کند. ادارات تا این لحظه حدود ۱۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف از این محل را داشتیم که نزدیک به مصرف شهر مشهد صرفه جویی شده است.

ناظریان گفت: بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف برق شهر تهران مرتبط با نهادی عمومی و غیردولتی است. امروز پیک ۵۱۰۰ مگاوات را در تهران پشت سر گذاشتیم و نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ مگاوات افزایش مصرف داشتیم. در تهران ۵ هزار نهاد عمومی داریم و امروز ۱۰ تیر، ۱۲۰ مگاوات صرفه جویی در ادارات تهران رقم خورد که معادل برق مورد نیاز ۱۲۰ هزار مشترک است. برآورد ما این است که این رقم تا ۱۸۰ مگاوات قابل افزایش است. از ابتدای ۱۵ خرداد، ۱۶۰ اداره کشوری و استانی دچار قطع برق شدند و امروز نیز برای ۳۰ اداره محدودیت برق اعمال شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما