شناسهٔ خبر: 67445786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

فعالان صنف فناوری در پاسخ به «فن‌زی»:

مطالبه از رئیس‌جمهور آینده بازگشت اینترنت به حالت عادی است

فعالان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری‌ اتاق بازرگانی گرد هم آمدند تا خواسته‌های خود را از رئیس‌‌جمهوری دوره چهاردهم که کمتر از دو هفته دیگر بر صندلی قوه مجریه تکیه می‌زند بیان کنند.

صاحب‌خبر -

فعالان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری‌ اتاق بازرگانی گرد هم آمدند تا خواسته‌های خود را از رئیس‌‌جمهوری دوره چهاردهم که کمتر از دو هفته دیگر بر صندلی قوه مجریه تکیه می‌زند بیان کنند. در این بین از رفع تعدد رگولاتورها، نگاه به نوآوری به عنوان پایه و اساس رشد اقتصاد دیجیتال تا برداشتن نگاه امنیتی به استارتاپ‌ها مطرح شد، اما کمتر فعالی به موضوع فیلترینگ، محدودیت‌های اینترنتی و اختلال‌های گاه‌وبیگاه که بیش از دو سال است گریبان‌گیر کسب‌وکارها و شهروندان شده، اشاره کرد. در نهایت مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی در پاسخ به پرسش «شبکه شرق» که چرا از شفافیت مطالبه‌گری در این جلسه صحبت شده، ولی خواسته‌ای برای ازبین‌رفتن محدودیت‌های اینترنت مطرح نشد، اعلام کرد که خواسته‌ آنها همان‌طور که از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ تاکنون مطرح کرده‌اند، این است که شرایط اینترنت به قبل از این زمان برگردد تا حداقل وضعیت نرمال‌تر شود. او تأکید کرد که آنها به دنبال تحول عجیب و غریب یا برداشتن فیلترینگ برای همیشه نیستند، اما به دنبال بهبود شرایط هستند و از رئیس‌جمهوری آینده این خواسته را پیگیری و مطالبه خواهند کرد.

 

برداشتن محدودیت اینترنت در اولویت

به گزارش «فن‌زی» با نزدیک‌شدن به روز انتخابات، فعالان کسب‌وکارهای مختلف گرد هم جمع می‌شوند تا خواسته‌های خود از رئیس‌جمهوری آینده را بیان کنند. صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات هم از این قاعده مستثنی نیست. امروز (۲۷ خرداد) در اتاق بازرگانی گروهی از فعالان این صنف دور هم جمع شدند و خواسته‌هایی را مطرح کردند که در یک دهه گذشته شاید بارها آن را خواسته و مطالبه کرده‌اند، اما تاکنون به این خواسته‌ها نرسیده‌اند. این خواسته‌ها در بخش‌هایی مانند نادیده‌نگرفتن نیروی انسانی، تنظیم‌گران متعدد و ناهماهنگ، بهبود شرایط کسب‌وکار، نگاه امنیتی به استارتاپ‌ها، تسهیل ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس و... خلاصه شد.

در این بین تنها نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه، خواستار مطالبه‌گری در مورد بهبود وضعیت اینترنت شد. نامداری با بیان اینکه خواسته‌های اعلام‌شده در این جلسه از جمله خواسته‌هایی است که کمتر کسی از آن خبر ندارد، اعلام کرد که مطالبه‌گری ما باید به سمت حداقل و پایه‌ترین خواسته یعنی داشتن یک اینترنت باثبات و بدون اختلال باشد. او در این زمینه گفت: «مسئله اینترنت به عنوان زیرساختی که در حال ناکارآمدشدن است می‌تواند اولین مطالبه ما از رئیس‌جمهوری آینده باشد. نمی‌توانیم رفع فیلتر همه پلتفرم‌ها را مطالبه کنیم، اما حداقل خواسته ما می‌تواند کمترشدن فشارها در این زمینه باشد». او در این زمینه توضیح داد: «مطالبه‌گری کاهش فیلترینگ اینترنت، به‌ویژه پلتفرم‌های واتساپ، اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و گوگل پلی‌استور، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت باشد که سیگنال خوبی به صنعت هم صادر خواهد کرد تا نشان دهد تعاملی بین صنعت و دولت وجود دارد. شخص رئیس‌جمهوری چنین توانی را دارد و می‌توانیم چنین مطالبه‌ای را مطرح کنیم».

در ادامه مازیار نوربخش در پاسخ به «شبکه شرق» که خواسته‌های مطرح‌شده در این جلسه تکراری و از مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مطرح شده و در این بین کمتر کسی خواستار برداشته‌شدن محدودیت اینترنت به عنوان پاشه آشیل فعالیت کسب‌وکارها در دنیای مجازی است گفت: «علی‌رغم اینکه خیلی از این بحث‌ها تکراری است، اما شاید گفتنش این فایده را داشته باشد که در این بزنگاه مهم تاریخی بتوانیم این خواسته‌ها را مجدد یادآوری کنیم. ما نمی‌توانیم این نکته را انکار کنیم که همه امید به تغییر داریم و انسان بدون امید نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. ما سعی کرده‌ایم از این فرصت استفاده کنیم و با اینکه خیلی از این موضوعات گفته شده است، آنها را اولویت‌بندی کرده و در اختیار کاندیدای ریاست‌جمهوری بگذاریم تا در آینده هم ملاک و معیاری برای مطالبه‌گری صنف داشته باشیم».

او در مورد چرایی کمرنگ‌شدن درخواست برداشته‌شدن محدودیت‌های اینترنت در بین این مطالبه‌گر‌ها توضیح داد: «برداشتن محدودیت‌های اینترنتی و بازگشت به تابستان ۱۴۰۱ خواسته‌ای بوده که همیشه مطرح کرده‌ایم و در زمان انتخابات اتاق بازرگانی هم به آن اشاره شد. در این زمینه ما خواسته عجیب و غریبی نداریم و نمی‌خواهیم به قول آقای نامداری فیلترینگ برای همیشه برداشته شود، اما می‌خواهیم شرایط به نرمال تقریبا سه سال گذشته بازگردد».

نوآوری تمدن‌ساز است

در بخش دیگر این نشست فرزین فردیس، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران، ضمن بیان اینکه «مطالبه را نباید به فضای اقتصاد دیجیتال محدود کرد» گفت: «خواهش و استدعای‌ من از کسی که سکان قوه مجریه را به دست می‌گیرد این است که فناوری و نوآوری، علی‌الخصوص فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را دست‌کم نگیرند. تمدن‌ساز و تمدن‌برانداز است».

همچنین افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، سه مطالبه شجاعت در تصمیم‌سازی، محیط کسب‌وکار و زیرساخت را مطرح کرده و در توضیح شجاعت برای تصمیم‌گیری گفت: «فناوری را نمی‌توان دور زد. کسانی که برای فیلترینگ تصمیم گرفتند به خواسته‌هایشان نرسیدند و فقط به کسب‌وکارها آسیب زدند. یک جایی یک نفر در دولت باید با ارائه گزارش‌های کارشناسی جلوی آن بایستد».

درخواست او درمورد مطالبه مربوط به محیط کسب‌وکار نیز پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه بود. البته کلاهی هم به موضوع بیمه و مالیات که برای کسب‌وکارها به‌شدت چالش‌برانگیز شده، اشاره کرد. این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره زیرساخت‌ها نیز تأکید کرد که «دولت باید به‌ جای دخالت در گزینه‌ها و آپشن‌های پلتفرم‌ها به فکر توسعه زیرساخت باشد یا به‌ جای قیمت‌گذاری باید تعرفه‌ها آزاد گذاشته شوند و زیرساخت‌ها فراهم شوند».

امنیتی‌شدن صنعت

حسین ریاضی، رئیس سندیکای مخابرات و عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، جزو فعالان اقتصادی حاضر در این نشست بود که مسئله امنیتی‌شدن حوزه فاوا در سال‌های اخیر را مطرح کرد: «امنیتی‌شدن حوزه ارتباطات و ICT و تغییر در مالکیت خصوصی‌سازی‌ در این حوزه یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است. ما به دنبال وضعیت ایدئال نیستیم؛ همین که به همان شرایط و موقعیت ۱۵ سال قبل برگردیم هم خوب است». او در ادامه تأکید کرد که انتخاب رئیس بانک مرکزی، معاون علمی و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه جزو اختیارات رئیس‌جمهور است که برخلاف انتخاب وزرا نیازی به تأیید نمایندگان مجلس هم ندارد و اضافه کرد که اگر این افراد به‌خوبی انتخاب شوند، هم می‌توانند تحول‌آفرین ‌باشند و هم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشند. حسین اسلامی، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز شش موضوع فیلترینگ، وجود تنظیم‌گران متعدد و ناهماهنگ، ورود کسب‌وکارها به بورس، امنیت اطلاعات، رمزارز و مهاجرت‌های شخصی و سازمانی را اصلی‌ترین مطالبه‌ها دانست. او همچنین توضیح داد که لازم است کاندیداها در مورد وزیر ارتباطات، معاون علمی و دبیر شورای عالی صحبت کنند یا نوع نگاه خود را در مورد این سه جایگاه شفاف‌تر کنند.

حل مسئله رگولاتوری و تعدد نهادهای ناظر مطالبه‌ای بود که از سوی دیگر حاضران در این نشست مطرح شد. هاشمی، معاون استراتژی سرآوا، از جمله کسانی بود که وجود ناظران از نهادهای متعدد و مختلف را چالش‌برانگیز دانست. او در ادامه «تسهیل‌گری شرکت‌های دانش‌بنیان برای نگهداشت نیروی انسانی در کشور» و «رفع موانع ورود سرمایه» را نیز به‌عنوان دیگر مطالبات خود مطرح کرد.

ژوبین علاقبند، رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک در انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز به چالش‌های موجود در حوزه سلامت دیجیتال و سلامت الکترونیک اشاره و درخواست کرد: «وزارت بهداشت باید نقش خود را به‌عنوان رگولاتور و تعیین‌کننده قوانین بازی کند و فقط بستر بازی را برای کسب‌وکارها فراهم کند، نه اینکه در همه جزئیات این حوزه وارد شود».

مسئله خودتنظیم‌گری موضوعی بود که مهدیه نوروزیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت داتین، به آن اشاره کرد. «از دولت می‌خواهیم ما را به خودمان وابگذارد و اجازه خودتنظیم‌گری و خودنظارتی در حوزه نوآوری و فناوری را بدهد. ما انتظار توانمندسازی از دولت نداریم، ما فقط این درخواست را داریم که به بخش خصوصی اجازه بدهد خودش تنظیم‌گیری را انجام دهد». در پایان این جلسه مقرر شد خواسته‌ها اولویت‌بندی شود و به صورت یک گزارش در اختیار تیم رئیس‌جمهوری آینده قرار بگیرد.

 

نظر شما