شناسهٔ خبر: 67445034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نشست قریب‌الوقوع مقامات ترکیه و سوریه در عراق

یک روزنامه سوری به دنبال اظهارات روسای جمهور ترکیه و سوریه در خصوص آمادگی برای بازگردانی روابط به حالت عادی، خبر داد طرفین در آینده‌ای نزدیک در عراق نشست برگزار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، روزنامه سوری «الوطن»، امروز (یکشنبه)، در این باره گزارش داد مقامات ترکیه‌ای و سوری در آینده نزدیک بایکدیگر در بغداد دیدار خواهند کرد که این نشست سرآغاز فرایند مذاکرات بلندمدت طرفین خواهد بود و می‌تواند منجر به توافق سیاسی و میدانی شود.

این گزارش پس از آن منتشر شده است که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، چهارشنبه هفته گذشته، در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت دمشق از هرگونه ابتکارعملی برای احیای روابط با ترکیه که مبتنی بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی باشد، استقبال می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز به دنبال این اظهارات گفت این کشور آماده توسعه روابط با سوریه است و در امور داخلی سوریه مداخله نخواهد کرد.

روزنامه الوطن امروز در این باره گزارش داد که طرف ترکیه‌ای از مسکو و بغداد خواسته که بدون حضور هیچ طرف سومی و بدون پوشش رسانه‌ای با طرف سوری دور یک میز بنشیند و درباره احیای روابط وارد مذاکره شود.

این رسانه سوری در ادامه خبر داد این گام از حمایت گسترده کشورهای عربی بخصوص عربستان سعودی، امارات عربی متحده و همچنین حمایت روسیه، چین و ایران برخوردار شده است.

رجب طیب اردوغان پیشتر در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نیز یک بار سعی کرده بود که روابط با دمشق را به حالت عادی بازگرداند.

تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکیه که حتی منجر به دیدار برخی مقامات ارشد سوریه و ترکیه‌ای در مسکو نیز شده بود، به علت عملی نشدن شروط دمشق بی‌نتیجه پایان یافت.

روابط آنکارا و دمشق از سال ۲۰۱۱ به دنبال بحران سوریه و مداخله ترکیه در امور این کشور قطع شده است.

 

نظر شما