شناسهٔ خبر: 67437454 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مار باربادوس کوچک ترین مار دنیا معروف به مار نخی (+عکس)

این نژاد از مار ها به علت اندازه بسیار کوچکی که دارند راحت می توانند از طریق درز ها و شکاف های کوچکی که برای خیلی از حیوانات قابل مشاهده و دسترس است نفوذ کنند.

صاحب‌خبر -

مار باربادوس با طول حدود 10 سانتی متر جزو کوچک ترین مارهای جهان به شمار می آید که جزیره باربادوس در کارائیب محل زندگی آن ها می باشد باربادوس ها از خانواده مارهای نخ دار هستند.

مار باربادوس کوچک ترین مار دنیا معروف به مار نخی

مار باربادوس چیست؟

به گزارش هپی پت، مار باربادوس یکی از کوچک ترین مار ها می باشد که در بیشتر مواقع آن را با کرم ها اشتباه می گیرند. جالب است بدانید مار باربادودس جر مار های بی خطر جهان به حساب می آید و به نوعی جز مار های غیر سمی است که ان ها را می توانید بیشتر اوقات در زیر برگ ها و بین خاک و همچنین برگ های خشک پیدا کنید علاوه بر آن مار های نخ دار حفار های خوبی هم هستند و بیشتر وقت خود را به بالا پایین رفتن در ماسه های نرم اختصاص می دهند.

همچنین این کرم ها به علت اندازه کوچکی که دارند و ضعیفی دندان های آن ها به عنوان یک خزنده بی خطر معرفی می شوند و برای انسان ها تهدیدی ندارند و البته برای شکار خیلی از حشره ها هم مفید هستند.
این مار ها که بیش از اندازه کوچک و باریک هستند نسبت سطح بدن به حجم آن ها بالاتر می باشد و به همین علت است که آن ها امکان از دست دادن رطوبت بیشتری را دارند به همین دلیل مار های باربادوس با حرکت در آلودگی های مرطوب در تلاش اند که از خشک شدن بدن خود جلوگیری کنند.

این نژاد از مار ها به علت اندازه بسیار کوچکی که دارند راحت می توانند از طریق درز ها و شکاف های کوچکی که برای خیلی از حیوانات قابل مشاهده و دسترس است نفوذ کنند.

تغذیه مار باربادوس به چه صورت است؟

بسیاری از گونه های مار از پرندگان، دوزیستان و موجودات دیگر تغذیه می کنند اما باربادوس ها به دلیل اینکه دهان کوچکی دارند و به ندرت پیش می آید که دهان خود را باز کنند همچنین دهان آن ها مانند مار های دیگر و به صورت معمولی باز نمی شود بلکه به اندازه گشوده شده که توانایی خوردن یک حشره کوچک و ظریف را داشته باشند در نتیجه چنین طعمه هایی بیش از اندازه برای آن ها بزرگ است در واقع آن ها می توانند از تخم حشرات، موریانه، لارو و مورچه ها تغذیه کنند و غذا مار باربادوس به همین موارد به دلیل گنجایش کم دهان او محدود می شود.

علت کمیاب بودن این مار

وقتی که جزیره ای تشکیل می شود برای ورود افراد و اسکان آماده سازی می شود و گیاهان و حیوانات از روش های مختلفی می توانند به آن راه پیدا کنند اعم از پرواز، ورزش باد، شنا کردن و شناور شدن و… همچنین هنگامی که موجودات متفاوتی به محیطی جدید وارد می شوند با پست های خالی رو به رو شده که آماده تصدی هستند ولی شغل ها و پست های جدید آن ها الزاما همان هایی نیستند که در محیط قبلی به عهده داشتند همه این موارد باعث شده است که زندگی مار باربادوس به مراتب تغییر کند و گفته شده است که این گونه از مار در سرزمین اصلی خود یک بی مهره کوچک تر بوده و تغییر محیط زندگی او را به این شکل درآورده است.

مار باربادوس کوچک ترین مار دنیا معروف به مار نخی

مارهای باربادوس چگونه تولید مثل می کنند؟

به طور کلی مار تخم گذار می باشد و برخی از مار ها در هر مرتبه می توانند تا 100عدد تخم را بگذارند اما مار های باربادوس به دلیل جثه کوچکی که دارند فقط قادرند که یک تخم بگذارند در واقع مار های دیگر به دلیل بدن قطور و بزرگی که دارند می توانند تعداد تخم های بیشتری را بگذارند.

 باربادوس ها به قدری کوتاه و باریک هستند که بدن آن ها توانایی حمل بیشتر از یک تخم را ندارند در واقع نوزاد آن ها 0.8 در 5 اینچ می باشد به طوری که طول بدن آن شش برابر عرض بدنش است و ظاهری شبیه به دانه برنج دارد! جالب است بدانید که که این مار ها پس از زایش نوزاد های خود را رها می کنند.

سوالات متداول

مار باربادوس خزنده ای بی خطر است؟

این مار به علت اندازه کوچکی که دارد و ضعیف بودن دندان های آن ها به عنوان یک خزنده بی خطر معرفی می شوند و علاوه بر این که برای انسان تهدیدی ندارند برای شکار خیلی از حشره ها هم مفید هستند.

باربادوس ها از چه چیزی تغذیه می کنند؟

آن ها می توانند از تخم حشره ها، موریانه ها، مورچه ها و لارو ها تغذیه کنند و غذا باربادوس ها به همین موارد به علت گنجایش کم دهان آن ها محدود می شود.

باربادوس ها بیشتر در کجا دیده می شوند؟

در واقع آن ها را می توانید در زیر برگ ها، بین خاک و برگ های خشک مشاهده کنید.

نظر شما