شناسهٔ خبر: 67436300 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک کارشناس با مهر مطرح کرد؛

فدراسیون بسکتبال به مربیان ایرانی دهن‌کجی کرد

زینب حاجی حسینی

قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال با بیان اینکه اتفاقات یک سال اخیر و واکنش امروز مربیان داخلی نتیجه جذب یک مربی ضعیف است، گفت: فدراسیون با این کار به ایرانی ها دهن کجی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب سرمربی برای تیم ملی بسکتبال و گردابی که فدراسیون را در خود فرو برده است، مشت بزرگی است از نمونه خروار که ناکامی‌های چند سال اخیر را روی این رشته آوار کرده است.

بسکتبال که زمانی داعیه قهرمانی آسیا را داشت، با همین عنوان وارد المپیک شد و با تکیه به «مدیریت مدبر» و بازیکنانی از «نسل طلایی» پیشرو در ادعا و آقایی و پاسخ به انتظارات بود و حتی تا معرفی بازیکن به لیگ معتبر و حرفه‌ای NBA هم پیش رفت، حالا به جایی رسیده که در ورزش ایران و آسیا محلی از اعراب ندارد وگرنه الان باید تیم ملی درگیر آماده سازی حضور در المپیک بود نه کش و قوس انتخاب سرمربی.

این انتخاب به خاطر «نه» گفتن گزینه‌های ایرانی به چالشی کم سابقه در بسکتبال ایران تبدیل شده است که انتقادها پیرامون عملکرد فدراسیون و اهالی آن در یکی دو سال اخیر را گسترده‌تر کرد. در واقع بعد از ناکامی‌ها در رده سنی پایه، از دست رفتن سهمیه المپیک، حضور کم فروغ در بازی‌های آسیایی و حواشی متوالی در لیگ برتر که اوج آن در دیدار نهایی فینال آنهم در حضور وزیر ورزش عیان شد، پیچیده شدن معادله سرمربی تیم ملی، جای هیچ گونه دفاعی از عملکرد فدراسیون بسکتبال باقی نگذاشت آنگونه که قاسم کیانی، کارشناس و پیشکسوت بسکتبال هم لب به انتقاد گشوده است.

کیانی که در زمان مرحوم محمود مشحون با فدراسیون بسکتبال همکاری داشت و هدایت تیم‌های نوجوانان و جوانان را در کارنامه دارد، طی دو سال گذشته اظهارنظری در رابطه با بسکتبال و عملکردش در بخش‌های مختلف نداشت اما روند انتخاب سرمربی تیم ملی و واکنش گزینه‌های ایرانی به آن که خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «فدراسیون بسکتبال در گرداب انتخاب سرمربی / دلیل نه ایرانی‌ها چیست؟»، به آن پرداخت، بهانه‌ای شد برای تغییر رویکرد این کارشناس بسکتبال و شکستن سکوت طولانی‌اش.

قاسم کیانی در گفت و گو با خبرنگار مهر ارزیابی خود از چالشی که این روزها فدراسیون بسکتبال برای انتخاب سرمربی درگیر آن شده است را مطرح کرد و در ادامه عملکرد فدراسیون و ریاست آن را مورد ارزیابی و نقد قرار دارد. وی در هر بخش به لایه‌هایی اشاره داشت که به زعم وی دلیل حال و روز نزار بسکتبال است و دور شدن این رشته از روزهای اوجش.

فدراسیون بسکتبال به مربیان ایرانی دهن‌کجی کرد

قاسم کیانی، پیشکسوت بسکتبال تاکید دارد که دلیل واکنش امروز مربیان داخلی برای هدایت تیم ملی به تصمیم فدراسیون در جذب دمیر مربوط می‌شود

دهن کجی به مربیان داخلی با استخدام دمیرِ ضعیف

گفت و گو با این کارشناس از جدیدترین اتفاق قابل تأمل در بسکتبال یعنی پاسخ منفی گزینه‌های ایرانی و بسته شدن پرونده آنها برای هدایت تیم ملی آغاز شد. وی دلیل این واکنش مربیان داخلی به پیشنهاد هدایت تیم ملی را تصمیم قبلی فدراسیون برای انتخاب سرمربی عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم در مجموع فدراسیون برای در اختیار داشتن سرمربی ایرانی تیم ملی چالشی سخت داشته باشد، دلیل این است که یک سال پیش فدراسیون به هر دلیلی مربیان داخلی را نادیده گرفت و به جای آنها «هاکان دمیر» را جذب کرد که قابلیت‌های بالایی نداشت. او مربی ضعیفی بود اما فدراسیون با جذبش رسماً به مربیان داخلی دهن کجی کرد.

فدراسیون مربیان داخلی را تحقیر کرد

وی با تاکید بر اینکه همیشه به مربیان خارجی و به کارگیری آنها برای تیم ملی اعتقاد داشته است، ادامه داد: دمیر اما در حد مربی درجه دو هم نبود. نمی دانم چه دلیلی باعث انتخاب او شد اما فکر می‌کنم تنها دلیلی چنین گزینه‌ای برای تیم ملی انتخاب شد این بود که مربیان داخلی را تحقیر کنند.

سراغ مربی بزرگ نرفتند چون خودشان بزرگ نبودند

کیانی در این زمینه یادآور شد: آدم‌های بزرگ همیشه با هم طراز خود یعنی با آدم‌های بزرگ کار می‌کنند، کسی که خودش بزرگ نیست سراغ گزینه‌های بزرگ برای همکاری نمی‌رود. این دقیقاً اتفاقی بود که در بسکتبال و در ماجرای انتخاب و به خدمت گرفتن هاکان دمیر اتفاق افتاد.

اهمیت عقبه مربی برای هدایت تیم ملی

این کارشناس بسکتبال با اشاره به فاکتورهایی که برای جذب سرمربی تیم ملی باید در نظر داشت، خاطرنشان کرد: یکی از فاکتورهای اصلی برای سرمربی تیم ملی کشوری مانند ایران که عقبه قهرمانی در آسیا دارد، این است که در نظر بگیرند گزینه موردنظر چندبار در مسابقات معتبر آسیایی، جهانی و المپیک به عنوان سرمربی کنار خط ایستاده است. لحاظ کردن این فاکتور مهم است چون عقبه مربی و گزینه‌ای که قرار است سرمربی تیم ملی شود، اهمیت دارد.

مربیان داخلی که فاکتور اصلی برای سرمربیگری را دارند

وی افزود: این فاکتوری است که با لحاظ کردن آن در وهله اول به گزینه‌ای مانند مهران شاهین طبع می رسیم. مربی ایرانی که خیلی زیاد این تجربه را دارد. او در سخت‌ترین شرایط کنار تیم ملی بوده است. مهران حاتمی، فرزاد کوهیان و مصطفی هاشمی هم این شرایط را داشتند.

فدراسیون بسکتبال به مربیان ایرانی دهن‌کجی کرد

به اعتقاد کیانی، دمیر مربی ضعیفی بود که جذبش حکم دهن کجی به مربیان داخلی و تحقیر آنها را داشت

کمک‌های داخلی دمیر بهتر از خودش بودند

این مربی بسکتبال با بیان اینکه هاکان دمیر به قدری در رأس تیم ملی بسکتبال ایران ضعیف کار کرد که جای هیچ دفاعی برای خود باقی نگذاشت، گفت: به حق باید گفت که کمک‌های داخلی این مربی ترک تبار از خود او بهتر و با عیارتر بودند.

دمیر هم بی تجربه بود و هم خودخواه

وی با اشاره به دیدار تیم ملی بسکتبال برابر ساحل عاج در جام جهانی و تکنیکال فول هاکان دمیر که منجر به تغییر سرنوشت بازی به ضرر ایران شد، گفت: اینکه دمیر در آن لحظات بازی اقدام به اعتراض کرد و همین اعتراضش منجر به تکنیکال فول او و در نهایت باخت تیم ایران شد، به خاطر بی تجربگی اش بود. دمیر علاوه بر این خیلی هم خودخواه بود چون در آن لحظات بازی همه می‌خواستند او را آرام کنند اما بدون توجه به آنها و درخواست شأن، اعتراضش را اعلام کرد و باعث باخت تیم‌مان شد.

پاسخ منفی شاهین طبع قابل پیش بینی بود اما حاتمی نه

کیانی تاکید کرد: فدراسیون بعد از جذب چنین گزینه بی صلاحیتی برای هدایت تیم ملی و ناکامی‌هایی که با او برای این تیم رقم خورد، حالا یاد مربیان داخلی افتاده است و برای دوره جدید سراغ آنها را می‌گیرد. البته شخصاً با شناختی که از مهران شاهین طبع داشتم، می‌دانستم که پیشنهاد فدراسیون را قبول نمی‌کند. در مورد مهران حاتمی که اهل مماشات است و همیشه یار و یاور تیم ملی بوده است اما چنین تصوری را نداشتم اما او هم قبول نکرد.

بررسی دلایل عدم پذیرش هدایت تیم ملی توسط مربیان داخلی

سرمربی پیشین تیم بسکتبال نوجوانان که با این تیم در المپیک سنگاپور هم شرکت کرد، در مورد دلیل پاسخ منفی مربیان ایرانی به پیشنهاد فدراسیون بسکتبال نیز توضیح داد و گفت: فکر می‌کنم دلیل این پاسخ مسائل مالی نیست. انگیزه‌های معنوی بیشتر ملاک و تعیین کننده بودند.

فدراسیون بسکتبال به مربیان ایرانی دهن‌کجی کرد

پیشکسوت بسکتبال تاکید دارد که پاسخ منفی شاهین طبع قابل پیش بینی بود اما مهران حاتمی که اهل مماشات است، نه

مربیان داخلی به خاطر «دمیر» نه گفتند

وی تصریح کرد: این را در نظر داشته باشد که از میان گزینه‌های خارجی هم، یکی عذرخواهی کرده است و دیگری هم هنوز پاسخی نداده است. قطعاً مربیانی که گزینه هدایت تیم ملی بسکتبال شدند، تحقیق کردند که قبلاً چه کسی سرمربی بوده و قرار است آنها جای چه کسی بروند. برای مربیان بزرگی مانند شاهین طبع و حاتمی سنگین است که یک دوره به خاطر یک مربی ضعیف‌تر از خودشان، نادیده گرفته شوند و حالا جای او بیایند.

فرار رو به جلو با جوان کردن ترکیب تیم ملی

سخنگوی پیشین فدراسیون بسکتبال به چالش ترکیب تیم ملی به عنوان دیگر موردی که سد راه مربیان داخلی برای همکاری با فدراسیون است، اشاره داشت. وی در این زمینه به کنار گذاشتن محمد جمشیدی از ترکیب تیم ملی بسکتبال در رویدادهای اخیر مانند انتخابی المپیک، بازی‌های آسیایی و انتخابی کاپ آسیا و در کل جوان شدن ترکیب تیم اعزامی اشاره و تاکید کرد که فدراسیون برای فرار رو به جلو چنین تصمیماتی را گرفت.

کنار گذاشتن محمد جمشیدی تصمیم دمیر نبود

وی در این زمینه یادآور شد: محمد جمشیدی در شرایطی به اردوی تیم ملی دعوت نمی‌شد که بهترین بازیکن لیگ بود. نمی‌توانم قبول کنم که عدم دعوت از او تصمیم خودِ هاکان دمیر بوده است. دمیر مربی ضعیفی بود اما بسکتبال را بلد بود. مگر می‌شود یک مربی از بهترین بازیکن لیگ، چشم پوشی کند.

تیم را جوان کردند تا انتظارات را کم کنند

کیانی افزود: در حق محمد جمشیدی خیلی علنی ناحقی شد، اینکه بازیکنی با این قابلیت را از ترکیب تیم ملی کنار گذاشتند، حق الناس بود. دمیر هم در حذف محمد جمشیدی کمترین سهم را داشت. آرمان زنگنه هم بازیکنی بود که بی دلیل از ترکیب کنار گذاشته شد. در کل این بازیکن را کنار گذاشتند و تیم را جوان کردند تا بهانه‌ای برای ناکامی داشته باشند و بگویند که از این تیم جوان، انتظاری نمی‌رفت.

فدراسیون بسکتبال به مربیان ایرانی دهن‌کجی کرد

به اعتقاد کیانی، تغییر ترکیب تیم ملی و حذف محمد جمشیدی اقداماتی خارج از تصمیم دمیر بود که مربیان ایرانی حاضر به پذیرش آن نیستند

مربی داخلی ترکیب تحمیلی فدراسیون را قبول نمی‌کند

این کارشناس بسکتبال در ادامه به ارتباط ترکیب تیم ملی با پاسخ منفی گزینه‌های ایرانی برای همکاری با فدراسیون بسکتبال اشاره کرد و گفت: این را درنظر بگیرید که مربی ایرانی نخواهد ترکیب تحمیلی فدراسیون را قبول کند و اجازه حذف بازیکن بزرگ را ندهد. همین مسئله چالش خواهد شد. اصلاً چه بسا در مذاکرات این موضوع اعلام شده که با همان ترکیب کار کنید و همین هم باعث عدم توافق شده است. مربیان ما بزرگ هستند و قبول نمی‌کنند که ترکیبی به آنها تحمیل شود.

کمکِ تحمیلی مانع همکاری مربی داخلی

سرمربی پیشین تیم بسکتبال جوانان به موضوع انتخاب کمک سرمربیان تیم ملی به عنوان سومین عامل که در عدم همکاری گزینه‌های داخلی هدایت تیم ملی بی تأثیر نبوده است، اشاره کرد و یادآور شد: در بسیاری موارد به یک گزینه پیشنهاد سرمربیگری می‌دهند، بعد می‌خواهند خودشان کمک‌های او را انتخاب کنند. مشخص است که مربی بزرگ و برجسته داخلی این شرایط را قبول نمی‌کند به خصوص با لحاظ کردن شرایط فعلی فدراسیون و کسانی که در آن مسئولیت دارند.

قاسم کیانی در ادامه گفت و گو با خبرنگار مهر به ارزیابی عملکرد جواد داوری از اسفند سال ۱۴۰۰ که متصدی فدراسیون بسکتبال پرداخت و انتقاداتی را نسبت به او و به ویژه تصمیم گیری هایش در انتخاب‌ها پرداخت. این اصحبت ها همراه با انتقاداتی که از کمیته فنی فدراسیون و همچنین حواشی فینال لیگ برتر داشت، در بخش دوم گفت و گو با وی منتشر می‌شود.

نظر شما