شناسهٔ خبر: 67436193 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نتايج نهايي آراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در استان کهگيلويه و بويراحمد

صاحب‌خبر -
نتايج نهايي آراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در استان کهگيلويه و بويراحمد

خبرگزاری آریا- رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع 282 هزار و 218 رأی صحیح آقای مسعود پزشکیان 123 هزار و 240 رأی معادل 40 درصد، آقای سعید جلیلی 102 هزار و 112 رأی معادل 39 درصد، آقای محمدباقر قالیباف 55 هزار و 348 رأی معادل 18 درصد و آقای مصطفی پورمحمدی با هزار و 518 رأی، یک درصد آراء را کسب کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا در استان کهگیلویه و بویراحمد، سید جواد هاشمی مهر روز شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج بیان داشت: همه فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری در استان به‌درستی انجام گرفت و هیچ‌گونه مشکلی در روند انتخابات ایجاد نشد.
وی عنوان کرد: 580 هزار نفر واجد شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم و 835 شعبه اخذ رأی سیار و ثابت (شهری و روستایی) کار جمع‌آوری آرای مردم را انجام دادند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تعداد تعرفه مصرفی 291 هزار و 383 تعرفه بوده و تعداد آرای مأخوذه 288 هزار و 937 رأی بوده است.
هاشمی مهر اذعان کرد: تعداد آرای صحیح این دوره انتخابات 282 هزار و 218 رأی و شمار آرای باطله 6 هزار و 719 مورد بوده است.
رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام داشت: در این دوره از انتخابات تعداد استعلام فوتی و تکراری به صفر رسید و میزان استعلام آنلاین 98.3 درصد و استعلام آفلاین 1.7 درصد بوده است.
هاشمی مهر ادامه داد: از مجموع آرای صحیح اخذ شده آقای مسعود پزشکیان 123 هزار و 240 رأی معادل 40 درصد، آقای سعید جلیلی 102 هزار و 112 رأی معادل 39 درصد، آقای محمدباقر قالیباف 55 هزار و 348 رأی معادل 18 درصد و آقای مصطفی پورمحمدی با هزار و 518 رأی، یک درصد آراء را کسب کردند.
وی افزود: براساس آمار موجود، درصد آرای مأخوذه 49.3 و آرای مصرف شده 49.8 درصد بوده است.
حدود 15 هزار نفر در قالب 835 شعبه اخذ رأی به صورت ثابت و سیار فرآیند برگزاری و کار اخذ رأی از واجدان شرایط رأی دادن را بر عهده داشتند.
لازم به ذکر است که در پی شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد 38 و 39 قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، حداکثر ظرف 50 روز باید زمینه برگزاری انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید انجام شود لذا ستاد انتخابات کشور برای برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرد.
براساس آمار سامانه وزارت کشور 580 هزار نفر از جمعیت 726 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. پیشتر مسئولان استانی این آمار را 523 هزار نفر اعلام کرده بودند.
با اعلام نتایج رسمی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طبق قانون، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.
گفتنی است؛ فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در یک سانحه هوایی، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.
پس از تأیید صلاحیت 6 تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در تاریخ بیستم خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.
با اعلام نتایج رسمی انتخابات تا پیش از ظهر امروز - شنبه 9 تیرماه - انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مسأله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل 117 قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.
زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
همچنین به موجب ماده 12 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با کسب اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شود. اکثریت مطلق آرا یعنی فرد منتخب، بیش از 50 درصد کل آرای مأخوذه را کسب کرده باشد، در اینجا ملاک صرفاً آرای صحیح مأخوذه نیست بلکه کل آرای مأخوذه مدنظر است، اما در صورتی که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکثریت مطلق کل آرای مأخوذه را به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.
طبق ماده 13 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.
به موجب ماده 14 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ 15 تیرماه 1403 برگزار می‌شود.
اما طبق ماده 15 قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.
تبلیغات انتخاباتی مرحله دوم ریاست جمهوری از چه زمانی آغاز می‌شود؟
بر اساس ماده 67 قانون مذکور، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا 24 ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.
یادآور می شود که آقای علیرضا کفایی رئیس ستاد مردمی انتخابات دکتر مسعود پزشکیان، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم افتخاری مسئول هماهنگی ستادهای مردمی دکتر سعید جلیلی، آقای حبیب الله پیشوا رئیس ستاد مرکزی انتخاباتی دکتر محمدباقر قالیباف، سید راه خدا زاهدیان رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، آقای سعید کرمی مسئول هماهنگی ستادهای استانی دکتر علیرضا زاکانی و آقای سید مسلم حسینیان رئیس ستاد انتخاباتی دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی را در استان کهگیلویه و بویراحمد بر عهده داشتند.

نظر شما