شناسهٔ خبر: 67434704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

غول‌های فناوری برای تعیین ساکن بعدی کاخ سفید رقابت می‌کنند

رقابت بایدن و ترامپ در «سیلیکون‌ولی»

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از حمایت گسترده‌ای در بخش فناوری برخوردار است اما در آستانه انتخابات نوامبر 2024، ظاهرا پای ترامپ هم به این حیطه باز شده است. این تمایل که به نظر می‌رسد دوطرفه است، نگرانی‌هایی را سبب شده که مورد توجه اتاق فکر جمهوری‌خواهان و تحلیلگران قرار گرفته است. جیکوب هلبرگ یکی از این تحلیلگران و نویسندگان است.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از حمایت گسترده‌ای در بخش فناوری برخوردار است اما در آستانه انتخابات نوامبر 2024، ظاهرا پای ترامپ هم به این حیطه باز شده است. این تمایل که به نظر می‌رسد دوطرفه است، نگرانی‌هایی را سبب شده که مورد توجه اتاق فکر جمهوری‌خواهان و تحلیلگران قرار گرفته است. جیکوب هلبرگ یکی از این تحلیلگران و نویسندگان است. او از اول جزء طرفداران پروپاقرص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نبود. هلبرگ در کتاب سال ۲۰۲۱ خود، «اتصالات جنگ»، از نگرانی‌های خود درباره رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آغاز و پایان دولت ترامپ می‌گوید. او در آن در مقطع در گوگل روی دروغ‌پراکنی و دخالت خارجی کار می‌کرد. هلبرگ که روزی ریاست مشترک ابتکار راهبرد چین در مؤسسه بروکینگز را بر عهده داشت، در راستای تشریح اقدامات سیلیکون‌ولی در مبارزه با «دروغ‌پراکنی بومی» نوشت: «پس از پیروزی بایدن، میلیون‌ها آمریکایی -‌با تحریک ترامپ- با تکیه بر تئوری‌های توطئه غیرموجه مدعی پیروزی ترامپ شدند».

هلبرگ هماهنگ‌کننده کارزار ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ «پت بودجج» بود. با این‌حال، نام هلبرگ که اکنون مشاور الکس کارپ مدیرعامل پالانتیر است، در هفته‌های اخیر به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت ترامپ مطرح شده است. واشنگتن‌پست در ماه می‌ از کمک یک میلیون دلاری او به کارزار انتخاباتی ترامپ خبر داد. هلبرگ به اپک‌تایمز گفت: «هنوز خیلی مانده تا از خیرِ کمک به ترامپ بگذرم». بسیاری از حامیان بزرگ جو بایدن در سال ۲۰۲۰ جزء غول‌های فناوری بودند. مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک، رید هافمن، هم‌بنیان‌گذار لینکدین و لورن پاول جابز، بیوه استیو جابز، هم‌بنیان‌گذار اپل، جزء آن دسته بودند. بسیاری از میلیونرها و میلیاردرهای حوزه فناوری در انتخابات ۲۰۲۴ حامی او هستند. وینود کسلا، بنیان‌گذار کسلا ونچرز، در ماه می‌ میزبان رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بایدن بود. مریسا مایر، مدیر اجرائی سابق یاهو‌ نیز میزبان یکی از رویدادهای بایدن بود. با‌این‌حال، این ‌بار به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به واسطه حامیان مالی بزرگی مانند هلبرگ در دنیای فناوری دست بالا را پیدا کرده است. تک اینسایدر حکم مجرمیت اخیر علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نیویورک را کم‌ارزش خواند و گفت که محاکمه او تماما دروغ بوده است. هلبرگ گفت: «این محکومیت بیشتر شبیه انتقام‌گیری به نظر می‌آمد». وقتی از او پرسیدند چرا نظرش را درباره رئیس‌جمهور سابق آمریکا تغییر داده، هلبرگ به رویکرد دولت اوباما در قبال چین -‌به قول او‌ «سیاست سقوط مدیریت‌شده»- و «جنبش ووک ۲۰۲۰» اشاره کرد و افزود ‌این مسائل در حزبی که زمانی طرفدارش بود، چیرگی پیدا کرده‌اند.

سمت‌و‌سوی فناوری

هلبرگ آدم رک و راستی است، اما بخشی از جریانی بزرگ‌تر در دنیای فناوری محسوب می‌شود. افرادی مانند هلبرگ و دیگر افراد مرتبط با دنیای فناوری‌های دفاعی که معمولا با جمهوری‌خواهان عداوت دارند، جزء کسانی هستند که از رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمایت می‌کنند. در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، اکثر کمک‌های مالی کارکنان توییتر (ایکس کنونی) شامل حال دموکرات‌ها شد. پالانتیر (یک شرکت بزرگ آمریکایی که در پلتفرم‌های نرم‌افزاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم تخصص دارد) در مقایسه با دیگر شرکت‌های فناوری به‌طور مساوی حامی هر دو حزب اصلی بوده است. تحلیل اوپن سکرتز نشان می‌دهد حدود ۵۶ درصد از کمک‌های پالانتیر به کنگره نصیب دموکرات‌ها و حدود ۴۰ درصد از کمک‌ها نصیب جمهوری‌خواهان شده است.

صنایع آندوریل به دست اعضای پالانتیر تأسیس شد. پالمر لاکی، از هم‌بنیان‌گذاران آندوریل‌ که خواهر او با مت گیتس (نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا) ازدواج کرده، از مدت‌ها پیش جزء حامیان سرسخت سابق ترامپ و دیگر سیاست‌مداران جمهوری‌خواه بوده است. او در هشتم ژوئن در نیوپورت‌بیچ در کالیفرنیا میزبان یکی از رویدادهای پرشور تأمین مالی بود که رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در آن به ایراد سخنرانی پرداخت. دیوید ساکس، سرمایه‌گذار خطرپذیر که پیش‌تر از کارزارهای انتخاباتی ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد مستقل انتخابات، رابرت اف. کندی جونیور، حمایت می‌کرد، در ششم ژوئن به همراه مجری همکار خود در پادکست «آل این»، چامات پالیهاپیتیا، میزبان رویداد تأمین مالی کارزار ترامپ در دنیای فناوری بود. پالیهاپیتیا در گذشته مبالغ هنگفتی را به دموکرات‌ها اهدا کرده بود که برای نمونه می‌توان به اهدای یک میلیون دلار به کمیته اقدام سیاسی اکثریت سنا اشاره کرد. پالیهاپیتیا در اپیزود ۳۱ می ‌پادکست «آل این» مدعی شد بایدن دعوت او را برای حضور در برنامه بی‌پاسخ گذاشته است. کاخ سفید به درخواست ما برای تأیید این ادعا پاسخ نداد. پالیهاپیتیا گفت: «من به بابی کندی کمک مالی کردم، کمک‌های هنگفتی به دموکرات‌ها داشتم و به دونالد ترامپ کمک خواهم کرد. اگر فرصتی برای صحبت با بایدن پیش بیاید و بفهمم چه برنامه‌ای دارد، به او نیز کمک خواهم کرد».

رابطه رابرت اف. کندی جونیور و دنیای فناوری با دستیار انتخاباتی او، نیکول شنهن، وکیل فعال در سیلیکون‌ولی، گره خورده که مبالغ هنگفتی را نیز به کارزار انتخاباتی کندی اهدا کرده است. بنیان‌گذار توییتر، جک دورسی، در سال ۲۰۲۳ از آقای کندی حمایت کرد. ساعاتی پیش از آغاز رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی در ششم ژوئن، ساکس در شبکه اجتماعی ایکس از رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمایت کرد. او نوشت: «رأی‌دهندگان چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ و چهار سال ریاست‌جمهوری بایدن را تجربه کرده‌اند. این پدیده در حوزه فناوری آزمون آ/ب نام دارد. با توجه به سیاست اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست مرزی و عدالت قضائی، ترامپ عملکرد بهتری داشت».

متعاقب رویداد ششم ژوئن، هلبرگ در بیانیه‌ای گفت: «شور و هیجانی که در سیلیکون‌ولی برای یک نامزد جمهوری‌خواه دیدم، تاکنون بی‌سابقه بوده است». ایگان مک‌کیب، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اینترکام، تفسیر مشابهی در شبکه اجتماعی ایکس داشت و تصویری از خود را در کنار رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اشتراک  گذاشت. مک‌کیب که پیش‌تر به کندی، لری الدر و بلیک مسترز کمک مالی کرده، نوشت: «من با شش نفر صحبت کردم. هیچ‌کدام جمهوری‌خواه نبودند. همه در گذشته به دموکرات‌ها رأی داده و به آنها کمک مالی کرده بودند. آنها اکنون بابت سیاست‌های جنگ، مهاجرت، رمزارز و... از ترامپ حمایت می‌کنند. این انتخابات مصداق یک همه‌پرسی است». چند روز پس از رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی، ترامپ در تروث‌سوشال نوشت: «ما می‌خواهیم همه بیت‌کوین‌ها در آمریکا استخراج شوند!». هلبرگ در پاسخ به اینکه فکر می‌کند انگیزه فعالان حوزه فناوری از طرفداری ترامپ چیست، به اپک‌تایمز گفت: «رسانه‌ها بی‌دلیل به او اعتبار دادند. مردم متوجه اشتباه خود شده‌اند».

مافیای فناوری

ساکس به‌عنوان یکی از اعضای «مافیای پی‌پل» شناخته می‌شود که از کارمندان اولیه این شرکت پردازش پرداخت تشکیل شده و حوزه کاری آن به مسائل کلان هم کشیده شده است.

پیتر تیل، بنیان‌گذار پالانتیر، ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌اکس و کیت رابویس، از کسلا ونچرز، از جمله اعضای سابق پی‌پل هستند که نفوذ قابل‌توجهی روی سیاست‌های محافظه‌کارانه دارند. رابویس، که همسر هلبرگ است، از حامیان مالی اصلی صندوق اس‌اف‌ای بوده که از نامزدی نیکی هیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کرد. رولف بوتا از دیگر اعضای سابق پی‌پل، به یکی از شرکای اصلی سکویا کپیتال در سیلیکون‌ولی تبدیل شد.

دو شریک سکویا، داگ لئون و شان مگوایر، اخیراً به واسطه حمایت از رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، در مرکز توجهات قرار گرفتند.

لئون در پستی به تاریخ ۳ ژوئن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مهاجرت، کسری بودجه و اشتباهات سیاست خارجی از جمله دلایل اصلی او برای حمایت از ترامپ هستند. مگوایر که در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون کمک مالی کرد، در مقاله‌ای طولانی به تاریخ ۳۰ می‌ در شبکه اجتماعی ایکس از اهدای کمک ۳۰۰ هزار دلاری به ترامپ خبر داد. مگوایر نوشت: «در سال ۲۰۱۶ با طنابی پوسیده به داخل چاه رفتم و بی‌دلیل از ترامپ می‌ترسیدم».

این فیزیک‌دان و سرمایه‌گذار خطرپذیر که برای سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) در افغانستان کار می‌کرد، خروج نابسامان آمریکا از کابل را یک نقطه عطف دانست.

این کارمند سابق گوگل در صحبت با اپک‌تایمز منکرِ نگرانی محافظه‌کاران از موضع ضمنیِ ضد جمهوری‌خواهانه و ضد محافظه‌کارانه فعالان حوزه فناوری نشد. او گفت: «غول‌های فناوری تعریف خود را از مقوله «غلط‌رسانی» بسط داده‌اند. اکنون بیشتر این پلتفرم‌ها نسبت به نظریه‌های نوظهور و به‌ویژه دیدگاه‌های محافظه‌کارانه با خرده‌گیری و عداوت برخورد می‌کنند. این رویکرد اشتباه است و باید اصلاح شود».

همچون ساکس، مگوایر و دیگر فعالان حوزه فناوری که از ترامپ حمایت کرده‌اند، هلبرگ نیز بارها بر سیاست خارجی دولت به‌ویژه در رابطه با چین و اسرائیل تأکید کرده است.

کمک‌های مالی اخیر به ترامپ از جانب حامیان مالی طرفدار اسرائیل، از جمله کمک مالی ۱۰۰ میلیون دلاری میریام ادلسون، بیوه شلدون ادلسون، غول کازینو، نشان می‌دهد که فرمانده سابق کل قوای آمریکا از پشت‌گرمی خوبی برخوردار است.

 

نظر شما