شناسهٔ خبر: 67433081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تأکید بایدن بر ماندن در انتخابات

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در حالی که واکنش‌ها به عملکرد جو بایدن در اولین مناظره او با دونالد ترامپ ادامه دارد،‌ رئیس جمهور آمریکا به ناکامی در مناظره اذعان و در عین حال تأکید کرد که در انتخابات می‌ماند.
نامزد ۸۲ سالۀ دموکرات‌ها و نامزد ۷۹ سالۀ جمهوری‌خواهان دوباره در کوران رقابت ریاست‌جمهوری روبه‌روی هم قرار گرفتند.این رویارویی بلافاصله به موجی از اما و اگرها در مورد توانایی جو بایدن برای ادارۀ کشور برای یک دورۀ چهار سالۀ دیگر دامن زد.
از مسائل مورد توجه در این مناظره، حواس‌پرتی بایدن بود. رئيس جمهور آمریکا که از ابتدای مناظره صدای کم‌رمق و گرفته‌ای داشت، در طول صحبت‌های ترامپ بارها با چهره‌ای مات‌ و مبهوت به رقیب خود و یا نگاهی خیره به دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شد.
عملکرد  بایدن در مناظره چنان بود که به گفته رسانه‌ها در آمریکا دموکرات‌ها را «به وحشت انداخت» و بلافاصله زمزمه‌های لزوم پیدا کردن جانشینی برای او به عنوان نامزد این حزب آغاز شد.جو بایدن ساعاتی بعد در جمعی از هواداران خود در ایالت کارولینای شمالی مستقیما به سراغ این موضوع رفت و پذیرفت که در مناظره در برابر دونالد ترامپ ناکام بوده است.
او با اذعان به این که دیگر جوان نیست و از نیروی جوانی برخوردار نیست گفت: «من دیگر به راحتی قدیم راه نمی‌روم، من دیگر به خوبی قدیم مناظره نمی‌کنم.»
بایدن ادامه داد: «اما می‌دانم چطور حرف راست را بزنم و می‌أانم چطور از پس این کار [ریاست جمهوری] بربیایم.»
از نکات قابل توجه این مناظره، اظهارنظرهای بی‌اساسی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، بارها به زبان آورد.
برای نمونه، او دربارۀ برقراری رابطه با بازیگر فیلم‌های پورن مدعی شد که چنین چیزی صحت ندارد و او با چنین فردی رابطه نداشته؛ این در حالی‌ است که دادگاه نیویورک در خرداد امسال، دونالد ترامپ را در آن پرونده به اتهام پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز محکوم شناخته بود.جو بایدن با اشاره به اظهارات بی‌سند و مدرک ترامپ در سخنرانی خود بار دیگر او را «تهدیدی برای دموکراسی» خواند و گفت: «به نظرم او رکورد جدیدی از تعداد دروغ در یک مناظره به نام خودش ثبت کرد.»
روز جمعه،تعداد قابل توجهی از اعضای ارشد حزب دموکرات هم به دفاع از جو بایدن پرداختند و تأکید داشتند که نباید به نتیجه یک مناظره برای پیش‌بینی پیروز انتخابات اکتفا کرد.
باراک اوباما و بیل کلینتون، دو رئیس جمهور سابق، و حکیم جفریز، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله این دموکرات‌های ارشد بودند.
همزمان شبکه‌ سی‌ان‌ان جمعه شب گزارش داد که اعضای کارزار جو بایدن سخت مشغول تماس گرفتن با دموکرات‌های ارشد دیگر و همین طور حامیان مالی بایدن در راه سخت رسیدن به ریاست جمهوری دوباره هستند.در مقابل سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز، حامی پرنفوذ و سنتی حزب دموکرات، توسط برخی از کارشناسان «ضربه‌ای» به کارزار جو بایدن توصیف شده است.
این روزنامه  در پی مناظره در مقاله‌ای از بایدن خواست که از کارزار کناره‌گیری کند و بگذارد یک دموکرات دیگر به عنوان نامزد این حزب با دونالد ترامپ رقابت کند.
نیویورک تایمز نوشته بود:‌ «بزرگ‌ترین خدمتی که  بایدن در حال حاضر می‌تواند بکند این است که کارزارش برای انتخاب مجدد را متوقف کند.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما