شناسهٔ خبر: 67432856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اقتصادنیوز وضعیت آرای باطله در ادوار ریاست جمهوری پس از انقلاب را بررسی کرد

جدال سخت نامزدها با رقیب پنهان؛ بازندگان بزرگ به رای باطله+ جدول و نمودار

اقتصاد نیوز: آرای باطله در انتخابات‌ حالا جای ویژه‌ای دارد؛ گاه تعداد آن از آرای یک نامزد بیشتر است و درصد قابل توجهی از رفتار رای‌دهی جامعه را به خود اختصاص می‌دهد. اعلام رسمی آمار انتخابات ریاست جمهوری 8 تیرماه اگرچه فاقد آمار مربوط به آرای باطله بوده اما بررسی تفاضل مجموع آرای اخذشده با مجموع رای نامزدهای انتخابات نشان می دهد که آرای باطله در انتخابات 8 تیرماه، سهم 4.3 درصدی داشته است. اقتصادنیوز با بررسی تعداد آرای باطله در ادوار انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب به بررسی وضعیت افزایش تعداد این آرا و همچنین صعود آن به جایگاه های نامزدها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز،‌ رشد آرای باطله می‌تواند می‌تواند به مولفه های متعددی وابسته باشد اما فراوانی آن و تکرار این نوع از رفتار رای‌دهی در ادوار انتخابات یک عارضه را محتمل می کند؛ افزایش بی‌تفاوتی عمومی نسبت به موضوع انتخابات.

بررسی اقتصادنیوز از 15 انتخابات برگزار شده برای تعیین تکلیف 14 دوره ریاست جمهوری در ایران نشان می دهد که آرای باطله چه زمانی و در کدام انتخابات اوج گرفته و مردم در کدام انتخابات از ریختن آرای باطله بیشترین پرهیز را داشته اند و با بیشترین آرای صحیح مشارکت کردند.

بیشترین رای باطله کی به صندوق رفت؟

بر این اساس، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال 1400 که ابراهیم رئیسی با آن روانه پاستور شد، رکورددار آرای باطله بود به نحوی که این آرا با سهم 12.9 درصدی تا امروز انتخابات 1400 را رکورددار آرای باطله کرد. به این ترتیب بر اساس بررسی اقتصادنیوز، این پدیده شگفت انگیز به یکی از ویژگی های این انتخابات مطرح شد به نحوی که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور،‌ آرای باطله با کسب حدود 13 درصد، جایگاه دوم یعنی بعد از پیروز انتخابات (سید ابراهیم رئیسی) را از آن خود کرد. 

بیشترین مشارکت مردم با آرای صحیح

بررسی اقتصادنیوز حکایت از آن دارد که انتخابات ریاست جمهوری هفتم کمترین سهم آرای باطله در ادوار انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده است؛ انتخاباتی که طی آن سید محمد خاتمی به کرسی ریاست قوه مجریه رسید و مشارکت مردم با بیشترین سهم آرای صحیح به ثبت رسید. به عبارتی از 29 میلیون و 145 هزار و 754 رای ماخوذه در سال 76، تعداد240 هزار و 996 رای، باطل اعلام شد است. ازجمله ویژگی های این دور از انتخابات، صعود معنادار مشارکت مردمی پس از 3 دوره افت مشارکت بود که گفته می شود یکی از دلایل اصلی این رخداد، اعلام شعارهایی مبتنی بر «تغییر وضع موجود» بوده است. 

با این همه اگرچه در دوره هفتم ریاست جمهوری در سال 76، همزمان با افزایش مشارکت، کمترین سهم آرای باطله نیز به نام این دور از انتخابات به ثبت رسید اما  می‌توان به دوره‌هایی اشاره کرد که تعداد آرای باطله به طرز چشمگیری رشد کرده است. آنچنان که گفته شد، نمونه بارز آن انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم است که از میان 28 میلیون و 989 هزار و 529 رای انداخته شده در صندوق، سه میلیون و 740 هزار و 688 رای باطله بوده‌اند؛ یعنی حدود 13 درصد از کل آرا. 

به این ترتیب در انتخابات 1400، محسن رضایی با کسب 12 درصد، عبدالناصر همتی با 8.5 درصد و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با 3.5 درصد آرا، بازندگان بزرگ از رقیب پنهان یعنی آرای باطله شدند.

photo_2024-06-29_17-03-55

با این همه اگرچه انتخابات سال 1400 رکورددار بیشترین میزان آرای باطله بود اما انتخابات 8 تیرماه هم در رتبه دوم آرای باطله قرار دارد. این بار هم آرای باطله در جایگاه بالاتری از برخی نامزدهای انتخاباتی قرار گرفته است. بر اساس آمار موجود، مصطفی پورمحمدی با کسب 0.33 درصد آرا در انتخابات 8 تیرماه در جایگاه پنجم یعنی یک پله پایین تر از آرای باطله قرار گرفت.

 

 

نظر شما