شناسهٔ خبر: 67430330 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

نخستین ملاقات از نزدیک با سدان برقی لونا ایران خودرو

دستپخت برقی رنو در ایران

عصر خودرو- لونا GRE قرار است به زودی روانه خیابان های ایران شود و با پشتیبانی گسترده ایران خودرو و توسعه حرفه ای خودرو برقی مدرن توسط رنو تجربه ای جدید از خودروهای برقی را در بازار ایران رقم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برند مادر این خودرو JMEV یک جوینت ونچر مشترک بین رنو و JMC چین است که نیمی از سهم آن در اختیار رنو قرار دارد و در حقیقت بر اساس قوانین کشور چین، رنو اگر می خواست هم بدون جوینت ونچر نمی توانست این محصول را در چین توسعه دهد و تولید کند.

گروه صنعتی ایران خودرو با دارا بودن گسترده ترین شبکه خدمات پس از فروش در کشور، شرایط ویژه ای را برای ارایه خدمات به این محصول در دوره گارانتی و وارانتی تدارک دیده است.  گروه خودروسازی رنو در سال 2021، شرکتی با عنوان Mobilize را تاسیس کرد که هدف اصلی آن ارائه خودروهای حمل و نقل به صورت اشتراکی یا حمل و نقل تاکسی و ... است و این سدان، نخستین محصولی است که رنو به صورت اختصاصی منطبق بر نیاز این استارت‌آپ توسعه داده و قرار است در کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه و ایتالیا وارد ناوگان موبیلایز رنو شود. این خودرو در سال 2022 از موسسه یوروان‌کپ اروپا موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شده و تا پایان سال 2022 حدود 40 دستگاه از آن به ناوگان خودروهای اشتراکی رنو در اروپا اضافه شده اند.

لونا به‌عنوان یک سدان الکتریکی از یک موتور سنکرون مغناطیس دائم با توان خروجی 149 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که حداکثر دور آن به 12000 دور در دقیقه می‌رسد. خروجی این موتور که توسط یک باتری لیتیوم فسفات با ظرفیت 43.9 کیلووات ساعت تأمین می‌شود به چرخ‌های جلو این سدان 4.67 متری منتقل می‌شود. مدت‌زمان کافی برای شارژ کامل این باتری‌ها با شارژر معمولی حدود 8 ساعت و با شارژر سریع حدود 30 دقیقه است. این سرعت شارژ که معمولاً برای 30 تا 80 درصد اعلام می‌شود عدد بسیار قابل قبولی در این کلاس خودرو به‌خصوص در نسخه‌های وارداتی به ایران به‌حساب می‌آید.

این خودرو 1535 کیلوگرمی با مصرف انرژی میانگین 11 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر می‌تواند مسافتی در حدود 390 کیلومتر را با یک‌بار شارژ کامل بپیماید و در آن مسیر تا حداکثر 140 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد.

در لیست سیستم‌های ایمنی این خودرو ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی(HHC)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESP)، ترمز پارک برقی(EPB)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم ضد لغزش (ASR)، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو ، سنسور دنده عقب، قفل کودک درهای عقب، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای باقابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه‌ای، ایزوفیکس، قفل مرکزی، باز شدن خودکار قفل در‌ها هنگام تصادف، اخطار باز بودن درها، اخطار باز بودن کمربند سرنشینان جلو و نمایش میزان باد لاستیک(TPMS) به چشم می‌خورد.

در سوی دیگر بخش سیستم‌های رفاهی مواردی همچون فرمان برقی، تهویه اتوماتیک ،سیستم صوتی با دو عدد پورت USB و دو عدد بلندگو، چراغ روز، مه شکن عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، آیینه‌های جانبی برقی دارای راهنما، پاور ویندوز،آنتی ترپ شیشه راننده، شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی، رینگ 17 اینچ

فولادی، صندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سنسور نور و باران، cool box ، و کلاستر 7 اینچی بر روی این خودرو قرار دارد.

طول حدود 4.7 متری این سدان مشترک رنو و JMC باعث می شود فضای بار قابل قبول 410 لیتری شده و برای حفظ ابعاد استاندارد این فضا، زاپاس در زیر خودرو و موازی باتری های کف خودرو تعبیه شده است. در بررسی لونا از نزدیک و ملاقات و بررسی این خودرو کیفیت به سبک رنو و طراحی هوشمند یک خودرو پایه برقی کاملا مشهود است. به دلیل استفاده از پلتفرم اخصتاصی یک خودرو برقی، هیچ حجمی از کف خودرو مانع در داخل کابین ایجاد نمی کند. کیفیت صندلی ها قابل قبول است و نضیمن با کیفیتی را رقم می زند. تقریبا بخش زیادی از امکانات مولتی مدیا به سادگی از نمایشگر پشت فرمان قابل کنترل است و سیستم صوتی خودرو نیز عملکرد متوسط و قابل قبولی دارد. این خودرو برقی توانایی پیمایش 400 کیلومتر با شارژ کامل را دارد و باتری های 4 4کیلووات ساعتی آن طی نیم ساعت شارژ کامل می شود و در سخت ترین شرایط رانندگی شامل سربالایی، ترافیک، گرما و ... حداقل پیمایش آن به حدود 250 تا 300 کیلومتر می رسد که معادل مصرف حدود 30 لیتر بنزین در یک خودرو عادی است و پیمایش استانداردی است. شتابگیری خودرو به صورت پیوسته به دلیل حداکثر گشتاور موتور الکتریکی شما را به صندلی می چسباند و در حرکت اولیه شتابگیری متفاوتی را تجربه می کنید که در خودروهای بنزینی تا 200 اسب بخاری نیز چنین تجربه ای به شما منتقل نمی شود. فضای کابین سکوت قابل قبولی دارد و عایق بندی به خوبی رعایت شده و به طور کلی در هر لحظه این موضوع را لمس می کنید که خودرو زیر پای شما یکی از فرزندان مدرن رنو است.

IKCO LUNA GRE
نوع موتور الکتریکی- سنکرون مغناطیس دائم
حداکثر توان موتور  149 اسب بخار
حداکثر گشتاور (Nm) 225 نیوتن متر
حداکثر سرعت موتور الکتریکی   12000 (دور بر دقیقه)
تأمین نیروی حرکتی الکتریسیته
حداکثر سرعت  140 کیلومتر بر ساعت
شتاب  ~ 9.5 ثانیه
گیربکس تک سرعته الکتریکی
مصرف انرژی (kWh/100 km) 11
طول خودرو (mm) 4675
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm) 1835
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) 2750
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی (kg) 1535
نوع باتری LFP battery (lithium ferrophosphate)
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) 43/9
حداکثر مدت‌زمان شارژ معمولی  8 ساعت
حداکثر مدت‌زمان شارژ سریع (دقیقه) 30 دقیقه
میزان پیمایش در NEDC (کیلومتر) 400 (CLTC)
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) 410
بازه گارانتی 3 سال یا 100000 کیلومتر


نویسنده: امیرحسین برخورداری
عکاس: روزبه نوروزیان

نظر شما