شناسهٔ خبر: 67427647 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:

ازدواج‌ دانشجویی باعث خودشکوفایی می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج مطالعات ثابت کرده که ازدواج‌های دانشجویی در شکل‌گیری مولفه خودشکوفایی موثرند و از ثبات و بقای بیشتری برخوردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم جشن ازدواج دانشجویی «شاخه نبات» که با حضور دانشجویان و جمعی از مسوولان دانشگاه در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه برگزار شد، ضمن آرزوی خوشبختی برای زوج‌های جوان دانشجو و تبیین پیشینه برگزاری جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه اظهار کرد: از سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه این ازدواج دانشجویی شکل گرفت و هم اکنون به یک فرایند مدون و ساختاریافته تبدیل شده است.

زالی با بیان این که ازدواج‌های دانشجویی از مناسب ترین ازدواج‌ها تلقی می‌شود، یادآور شد: طرفین در دوران دانشجویی شناخت عمیق‌تری از ظرفیت‌های فرهنگی، حرفه‌ای و خانوادگی یکدیگر دارند و ماهیت زندگی دانشجویی مبتنی بر تسهیل گری است و سطح توقعات و انتظارات در این دوران پایین است.

وی با اشاره به این که معمولا در ازدواج دانشجویی زوج‌ها از نظر علمی و فرهنگی به یکدیگر شباهت بیشتری دارند، یادآور شد: هم کفو بودن یکی از شروط دینی اسلام در ازدواج است که این امر در ازدواج‌های دانشجویی راحت‌تر محقق می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در دوران دانشجویی بنای زندگی مشترک راحت‌تر شکل می‌گیرد، گفت: در این نوع ازدواج آرامش، تسلیم و تسلی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص ازدواج های دانشجویی گفت: نتایج مطالعات ثابت کرده که ازدواج های دانشجویی در شکل گیری مولفه خودشکوفایی موثرند، همچنین از ثبات و بقای بیشتری برخوردارند.

زالی ضمن تبریک به زوج‌های جوان دانشجوی حاضر در این محفل، روزگاری خوش و با تفاهم و زندگی همراه با صلابت، سعادت، بهروزی و شادکامی و تندرستی را در سایه امیرالمومنین (ع) برای آنان آرزو کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این جشن نمادین را در راستای ترویج و فرهنگ سازی ازدواج ساده، بهنگام و آگاهانه در میان دانشجویان عنوان کرد و از زحمات انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ و تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشن باشکوه تقدیر کرد.

دکتر سمیه اسماعیلی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم ضمن تبریک به زوج‌های دانشجو و آرزوی زندگی سرشار از خیر و برکت برای آنان، دانشجویان مجرد حاضر در این محفل را نیز به ازدواج پایدار و آگاهانه و به هنگام توصیه کرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت ازدواج به هنگام و آگاهانه جوانان یادآور شد که در قرآن از ازدواج به عنوان عامل ایجاد آرامش یاد شده است.

وی ازدواج آگاهانه و پایدار را نیازمند برنامه منسجمی برشمرد که انتخاب مهمترین گام آن است و انتخاب صحیح در تمامی عرصه‌ها را باعث دستیابی به آینده روشن برای فرد، خانواده و جامعه عنوان کرد.

اسماعیلی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که برای داشتن جامعه اسلامی با بهره‌مندی خوب باید از نهاد خانواده سالم سرزنده و بانشاط برخوردار باشیم تا امکان پیشرفت در این جامعه اسلامی فراهم شود.

وی با بیان این که تلاش برای حمایت از خانواده یکی از ضروری ترین فرایض مسوولان است به بیان اقدامات این معاونت در این راستا پرداخت.

به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، باشگاه فرهنگی خانواده، اداره پیوند یا ازدواج، اداره رفاه و اداره خوابگاه‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی در این زمینه به طراحی و اجرای برنامه های مختلف برای دانشجویان می پردازند.

وی اجرای برنامه های مختلفی توسط مرکز مشاوره (مشاوره های پیش، حین و پس از ازدواج)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف (انتخاب آگاهانه، غنی سازی روابط زوجین، تحکیم خانواده، تعامل عاطفی بین زوجین، فرزندآوری و فرزند پروری) توسط اداره پیوند و باشگاه فرهنگی خانواده، تخصیص وام دانشجویی( وام ازدواج، ودیعه مسکن و فرزند آوری) توسط اداره رفاه را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد که منجر به تشکیل خانواده با استحکام و پایدار می شود.

به گفته اسماعیلی هرچه نهاد خانواده پایدارتر، با نشاط تر و با آرامش بیشتر باشد قطعا پیشرفت ایران اسلامی دست یافتنی تر خواهد بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خوابگاه متاهلی را یکی از مسائل مهم دانشگاه‎های کشور برشمرد و یادآور شد: با پیگیری‌های مسئولان دانشگاه قرار است در آینده مکانی استیجاری برای زوج‌های متاهل فراهم شود.

اسماعیلی ازدواج و تشکیل خانواده را یکی از نعمات الهی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که زوج‌های دانشجو با شناخت صحیح از یکدیگر، مسوولیت پذیری، گذشت و ساده زیستی زندگی پردوام و بانشاطی داشته باشند.

وی از تلاش دانشجویان انجمن اسلامی ۱۳۴۸ و تمامی دست اندرکاران و حامیان برگزاری این جشن تقدیر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی خدیوی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریک به زوج‌های دانشجوی دانشگاه و آرزوی سعادت آنان، ازدواجی موفق و به هنگام و آسان را برای مجردان از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.

وی با بیان این که دانشگاه و جامعه باید حکمت بنیان باشد خاطرنشان کرد: تجارب انسان‌ها در زندگی تبدیل به قاعده‌های کلی شده است و فردی که می خواهد زندگی موفق یا حکمت بنیان داشته باشد باید از این قاعده‌های کلی آگاهی داشته باشد و براساس آن‌ها عمل کند.

خدیوی با اشاره به آیات قرآن کریم درخصوص مکمل بودن زن و مرد گفت: زن و مرد باید مکمل یکدیگر بوده و عیب های یکدیگر را پوشش دهند و مراقب همدیگر باشند.

وی در ادامه به بیان توصیه‌هایی کاربردی و نکاتی کلیدی و ضروری به زوج‌های جوان پرداخت تا زندگی سعادتمندانه و همراه با آرامش داشته باشند و برخی تجارب خود را مطرح کرد.

خدیوی در خاتمه سخنان خود ضمن آرزوی سعادت و خوشبختی برای تمامی جوانان به ویژه زوجهای جوان دانشگاه ابراز امیدواری کرد که در جشن شاخه نبات سال آتی شاهد ازدواج آگاهانه دانشجویان مجرد دانشگاه باشیم.

این برنامه مفرح شامل بخش‌های متنوعی نظیر هنرنمایی و اجرای زنده موسیقی، تقدیر از هفت زوج دانشجوی منتخب، عقد نمادین زوج‌های دانشجو، تخصیص هدایایی از سوی ریاست دانشگاه و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بود.

نظر شما